Pytanie czytelnika: co zrobić w przypadku braku, bądź słabych komentarzy na blogu
Jeden z czytelników zadał mi ostatnio pytanie dotyczące komentarzy na jego blogu. Czytelnik napisał, że jego blog istnieje już kilka lat, ma sporą oglądalność, ale jest bardzo mało komentujących. Zaś ci, którzy komentują, zostawiają krótkie, nieciekawe komentarze. Co zatem w takiej sytuacji zrobić?
Dla kogo prowadzisz bloga
Chcąc prowadzić bloga warto się zastanowić, kto ma być jego czytelnikiem oraz, jaki rodzaj czytelników chce się przyciągnąć. To nie musi być jeden rodzaj czytelników, wręcz przeciwnie. Możesz mieć różnych czytelników, którzy są zaintersowani twoim bloga, bo piszesz o różnych zagadnieniach. Tak, jest w przypadku mojego bloga. Różne kategorie wpisów są adresowane do różnyh czytelników.
Niektóre tematy są dla osób początkujących, np. ten artykuł napisałam dla początkujących blogerów:
http://www.evive.pl/jaki-wybrac-hosting-strona-sklep-internetowy-wordpress-org/
Inne artykuły są adresowane do bardziej zaawansowanych blogerów. Np. ten artykuł:
http://www.evive.pl/sklep-internetowy-wordpress-woocommerce-czy-wp-e-commerce/
Jeszcze inne artykuły mogą być kierowane do specyficznej grupy, np. osób zainteresowanych marketingiem video, np:
http://www.evive.pl/marketing-video-optymalizacja-i-pozycjonowanie-filmow-video-na-youtube/
Cel pisania artykułów na blogu
Publikowane na blogach artykuły można zaklasyfikować do kilku grup:
Rozrywkowe
Tutaj zaklasyfikowałabym artykuły, które poprzez ciekawe opisanie zagadnienia, mają na celu rozbawić i zaciekawić czytelnika. Mogą one mieć dodatkowo cel edukacyjny. Takim wpisem na moim blogu jest między innymi ten o Steve Jobs:
http://www.evive.pl/skuteczna-sprzedaz-jak-steve-jobs/
Rozwiązujace problem czy edukacyjne
Na moim blogu, większość artykułów należy do tej grupy. Lubię dzielić się zdobytą wiedzą i umiejętnościami w celu ułatwienia komuś prowadzenia bloga czy strony internetowej. Przykładem takiego wpisu jest:
http://www.evive.pl/poradnik-video-zakladka-menu-nowe-okno/
Informacyjne
Np. artykuły informujące o pewnych wydarzeniach, istotnych faktach z danej dziedziny. Przykład z mojego bloga to:
http://www.evive.pl/woocommerce-sprzedany/
Zachęcające do dyskusji
Każdy artykuł może być zachęcający do dyskusji. Moja wskazówka jest taka, że bez względu na treść artykułu, chcąc, aby czytelnicy zostawili komentarze, postaw na jego końcu pytanie czy pytania nawiązujące do artykułu. Takie pytania znajdziesz na końcu większości artykułów na moim blogu.
Artykuły stricte zachęcające do dyskusji to zaś takie, które poruszają kontrowersywne tematy, gdzie można sobie pozwolić na różne interpretacje faktów. Również i takie, które omawiają jedno zagadnienie bez zupełnego wyczerpania wszystkich możliwych rozwiązań. To otwiera pole do zaprezentowania swoich opinii przez innych. Np. analizując programy do śledzenia pozycji w wyszukiwarkach internetowych opisałam jedynie 3 wybrane. Sporo czytelników skomentowało ten artykuł przedstawiając również inne ciekawe rozwiązania w tym temacie.
Zaprezentowane przeze mnie rozróżnienie rodzajów artykułów nie jest ścisłe, bo artykuł o charakterze rozrywkowym może być jednoczesnie zachęcającym do dyskusji. Nie chodzi jednak o to, aby stricte trzymać się tego podziału. Ważnym jest, aby wykorzystać wskazane rodzje grup artykułów do pisania i publikacji ciekawej oraz oryginalnej treści na blogu w celu pozostania w relacji z dotychczasowymi i przyciągania nowych czytelników.
Komentowanie na blogach
Pisząc ciekawe artykuły, które swoją treścią zachęcają do dyskusji nie będziesz się musiał martwić o brak wartościowych komentarzy na swoim blogu. Aby jednak tak się stało muszą zostać spełnione dodatkowe czynniki:
1. Musisz trochę popracować nad dobrym pozycjonowaniem się twojego bloga. Jeżeli nie będziesz miał ruchu do strony, to nie oczekiwałabym również komentarzy, bo nikt nie będzie w stanie znaleźć twojego bloga.
2. Pozbądź się wszelkich blokad, typu rejestracja na blogu. Niektórzy blogerzy wymagają, aby się zarejestrować na ich blogu celem zostawienia komentarza. Takie rygory skutecznie odstraszają czytelników przed komentowaniem na takim blogu.
3. Zadbaj o możliwość zostawienia przez komentujących adresu URL do ich strony internetowej. Komentowanie to inwestycja czasu ze strony komentującego. Możliwość zostawienia przez niego adresu URL do własnej strony www jest formą nagrody za jego komentarz.
4. W miarę możliwości bierz osobisty udział w dyskusji na twoim blogu. Odpowiadaj na pozostawione komentarze.
Podsumowanie
Stosując wszystkie opisane przeze mnie metody cieszę się z bardziej dużej ilości komentarzy na moim blogu. Wiele z nich jest przy tym bardzo wartościowych – wnoszących nowe informacje do danego artykułu.
A jakie są twoje przemyślenia w tym zakresie? Czy masz problem z małą ilością komentarzy na własnym blogu? Jakie działania podejmujesz w tym zakresie?
Grzegorz Deuter
17 lipca 2015, 8:41 pmCo do tych komentarzy, to mam mieszane uczucia, niby LUV umożliwia zostawianie linków (nagroda dla komentującego), ale Disqus ma inne zalety – bardziej zachęca do szerokich dyskusji i większość profesjonalnych blogerów jednak tę drugą opcję wybiera.
Grzegorz Deuter recently posted..Podatek od złudzeń – co ma do powiedzenia Piotr S. Wajda
Justyna Bizdra
17 lipca 2015, 10:50 pm@ Grzegorz,
CLuv jest dodatkową opcją, ale wcale nie niezbędną dla uzyskania wartościowych komentarzy na blogu. Nie wspomniałam o tym w moim artykule. Mam sporo komentarzy od czytelników, którzy nie korzystają z tej opcji.
Co do Disqus to jest problem z indeksowaniem takich komentarzy przez Google (https://help.disqus.com/customer/portal/articles/762307-why-isn-t-google-indexing-my-comments-). Trzeba w tym zakresie wykonać dodatkowe zabiegi albo jak rekomendują twórcy Disqus napisać do Google w tej sprawie.
Nie korzystam z Disqus, bo lubię prostotę, jaką oferuję w tym zakresie Wordpress.
Sebastian Miśniakiewicz
18 lipca 2015, 6:52 pmJak ktoś buduje markę, to nie zamieszcza komentarza za linka 🙂
Wiele serwisów na zachodzie OD LAT uniemożłiwia wstawianie adnośników – kiedy zrobiłem to u siebie parę lat temu część osób z branży mnie prawie zlinczowało 🙂
A po roku … paru z nich przyznało mi rację – teraz mają mniej spamu, więcej merytorycznych komentarzy
I to jest najważniejsz e- polskie SEO za mocno jeszcze „siedzi w linkach”
Sebastian Miśniakiewicz recently posted..Update Pingwina odwleka się w czasie – to bardzo zła wiadomość …
Justyna Bizdra
21 lipca 2015, 4:02 pm@ Sebastian,
dziękuję za twoje przemyślenia i przedstawioną strategię.
Te serwisy, które ja czytam oraz znam nie stawiają ograniczeń w zakresie dodawania odnośników, a czytam blogi z różnych branż.
Z zostawieniem odnośnika nie chodzi tylko o SEO, ja gdy widzę ciekawy komentarz to jestem zainteresowana zobaczyć stronę osoby, która zostawiła ten komentarz. Link to zatem również forma wizytówki. A nawet, jeżeli jest zostawiany ze względów SEO, to przecież nie ma w tym nic złego, jeżeli jest z nim połączony wartościowy komentarz.
Ze spamem doskonale radzi sobie Akismet, od kiedy z niego korzystam, spamowe komentarze to u mnie na blogu rzadkość. A wcześniej miałam ich po kilkadziesiąt w tygodniu.
Krzysiek Dróżdż
1 sierpnia 2015, 8:22 pmLinki zostawiane w komentarzach akurat zazwyczaj dla SEO zbyt wielkiego skutku chyba nie mają – standardem są tu wszelkie możliwe blokady przed „wyciekaniem soku” przez takie linki.
Akismet – super rada. Rozumiem zatem, że opłaciłaś licencję? Trudno mi bowiem uznać, że blog ten jest projektem w pełni niekomercyjnym (biorąc pod uwagę chociażby zawartość menu tej strony) – a tylko do takich zastosowań Akismet jest darmowy…
Krzysiek Dróżdż recently posted..Skomentuj Jak zmienić domyślne ustawienia galerii?, którego autorem jest e-kreatywnie
Justyna Bizdra
31 sierpnia 2015, 8:12 pm@ Dziękuję Krzysztofie za czujność,
Ja uzyskałam licencję na Akismet bardzo dawno temu, jeszcze wtedy, gdy Akismet był zupełnie nieodpłatny bez względu na rodzaj strony, na której ma być używany. Stąd w moim przypadku nie ma obowiązku wykupienia odpłatnej licencji – co potwierdziłam w rozmowie z obsługą klienta w zakresie wtyczki Akismet.
Karol
18 lipca 2015, 12:04 amDiqus skutecznie mnie zniechęca do komentowania, bo w rzeczywistości nie komentujesz na blogu tylko na swoim koncie w Disqus.
Fajnie by było gdybyś rozwinęła temat po co w ogóle blogerzy chcą aby u nich komentować? Przecież komentarze rozbijają strukturę tekstu jeśli ktoś dopieścił artykuł pod SEO, czyż poprzez umożliwienie umieszczenia linka przez komentującego nie ucieka ci SEO juice ze strony?
Justyna Bizdra
23 lipca 2015, 4:51 pm@Karol,
Komentowanie ma wiele aspektów: to nie tylko forma nowoczesnej komunikacji, ale również nawiązywania relacji o charakterze biznesowym. To również forma budowania własnej marki przez komentującego, a z drugiej strony zwiększanie tzw. „social proof” blogera. Zostawianie wartościowych komentarzy pomaga blogerowi w lepszym pozycjonowaniu bloga. Takie komentarze to nowa, dodatkowa, powiązana słowa kluczowymi treść dodawana do danego artykułu – to zawsze sygnał dla robotów wyszukiwarek, aby ponownie pojawić się na danej stronie, ją prześledzić i odpowiednio uwzględnić w indeksie.
Jak należy rozumieć: „artykuł dopieszczony pod względem SEO”? Nie ma jednego wzoru czy modelu pisania dobrych zoptymalizowanych artykułów. Na pewno długie, ciekawe artykuły, uzupełnione o wartościowe komentarze to to, co chce widzieć Google i wysoko pozycjonować. Komentarze są sygnałem dla robotów wyszukiwarek, że dana treść się podoba i cieszy się zainteresowaniem, warto zatem takie artykuły wyżej pozycjonować, aby inni mieli do nich łatwy dostęp.
Dominik
18 lipca 2015, 10:16 amJeżeli bloger pisze wartościowe wpisy to wtedy i ludzie chętniej komentują dziękując za np. porady.
Dominik recently posted..Czym i Co to jest E-Biznes w Internecie. 2 Przykłady w Wideo!
Kamil Dudziak
18 lipca 2015, 12:07 pmOsobiście nie rozumiem blogów, gdzie komentujący nie może zostawić linka do swojej strony. To nie tylko zachęta czy nagroda ale przede wszystkim możliwość pozostawienia namiarów na siebie.
Jan Kamiński
20 lipca 2015, 10:28 amJuż dawno pracuję jako SEO specjalista i powiem, że jest w tym racja, gdy nie chcesz spamu. Istnieje tak dużo programów, które mogą dodawać komentarze automatycznie, obchodzić capcha i recapcha 🙂 Dlatego administratorzy odłączą ich.
Radek
20 lipca 2015, 9:19 amJustyna ja mam problem taki że moi komentujący piszą je w podobny sposób w stylu masz super dar do pisania, od wczoraj przeczytałem wszystkie artykuły itp. ….
Radek recently posted..Karma dla kota Royal Canin Urinary S/O 9kg – 210,00 zł
Alek
20 lipca 2015, 9:57 amJedna tylko niescisłość piszesz w 1 punkcie zeby zadbać o pozycjonowanie, a pytanie było od czytelnika który ma juz spory ruch w serwisie 🙂
Alek recently posted..Co zabrać do Hiszpanii?
Justyna Bizdra
21 lipca 2015, 4:04 pmDziękuję Alek za twoją uwagę 🙂
Moje wskazówki skierowałam do wszystkich mających problem z komentarzami, pytający czytelnik nie ma z tym problemu, pomimo to nadal jednak pracuje nad zwiększaniem ruchu do strony 🙂
Tomek Interset
20 lipca 2015, 2:03 pmZastanawiam się, komu commentLUV bardziej służy, tym co otrzymują komentarze czy tym co zostawiają linki. Jednak nie mam wątpliwości, że jest to bardzo przydatna wtyczka. Pozdrawiam
Tomek Interset recently posted..Poradnik Gimp krok 11 – tworzenie animacji gif
Mateusz
20 lipca 2015, 3:38 pmSam zauważyłem, że blogi które oferują możliwość skomentowania wraz z dopięciem odnośnika, dużo chętniej są odwiedzane i komentowane 🙂
Mateusz recently posted..Strony responsywne – czas zmienić podejście
Pati
20 lipca 2015, 9:42 pmJa mam ten sam problem… Właściwie nie tylko z brakiem komentarzy, ale też z oglądalnością… Problem w tym, że po pierwsze to nie wiem w jaki sposób pozycjonować mojego bloga, a drugie to fakt, że dość rzadko robię wpisy ze względu na brak czasu… Muszę się poprawić… Pani Justyna, a może mi Pani w odpowiedzi zostawić linka do jednego z Pani artykułów o pozycjonowaniu bloga? Dziękuję bardzo!
Justyna Bizdra
22 lipca 2015, 2:54 pm@Pati,
zapraszam do czytania moich artykułów na temat pozycjonowania: http://www.evive.pl/category/pozycjonowanie-stron/ oraz ewentualnie zakupienia mojego ebooka: http://www.evive.pl/moja-ksiazka.
Polecam również artykuły Neila Patel: http://www.quicksprout.com/blog/
Józef
15 września 2015, 1:05 pmPoleca Pani komentarz na końcu artykułu. Wiele osób nie czyta jednak wiele po za wstępem. Jak powinien wyglądać porządny wstęp? Powinien kończyć się mocnym pytaniem albo kontrowersyjnym założeniem?
Józef recently posted..Weselny samochód – dlaczego musi być wyjątkowy?
Russian AK 47
21 lipca 2015, 1:57 pmOh dzięki całemu kosmowi za LUV, co ja bym bez niego zrobił. A wracając do tematu zachęcenia ludzi do komentarzy, to dobrą opcją są też pytania, a jak ty sądzisz? Podziel się swoją opinią w komentarzu, można także wymyślić jakąś nagrodę za komentarz miesiąca.
Justyna Bizdra
22 lipca 2015, 2:51 pm@ Russian – o pytaniach jest mowa w moim artykule.
Mikołaj
22 lipca 2015, 9:46 amGeneralnie ja uważam że pozostawianie linka jest jak najbardziej w porządku, pod warunkiem że komentarz takiej osoby jest ciekawy, ma chociaż parę zdań. Na wielu blogach nie można dodać komentarza z linkiem, według mnie po prostu osoby prowadzące blog mają po prostu dość spamu, a brak możliwości dodania linku wyklucza ogromną liczbę spamu, lecz ogranicza za to możliwości osobą rzeczywiście zainteresowanym pozostawienia czegoś wartościowego po sobie, zwłaszcza tym powiązanym tematycznie. Co do CommentLuv niestety na wielu stronach po prostu nie działa poprawnie, dostęp często do jednego artykułu, co trochę ogranicza możliwość zainteresowania innych, z moich spostrzeżeń jest to mniej używana wtyczka.
Mikołaj recently posted..Hybrydowy hexacopter
Maciek
23 lipca 2015, 7:43 amMożliwość pozostawienia linku w komentarzu jest czynnikiem bardzo mobilizującym do pozostawienia komentarza. Dlatego nie warto z tego rezygnować. Ale pod jednym warunkiem – dobrej moderacji. Jałowe posty, nic nie wnoszące tylko zaśmiecają i demotywują innych do napisania wartościowych komentarzy. Dlatego tak ważna jest odpowiednia moderacja.
Maciek recently posted..Poznaj 9 skutecznych metod na przyciągające nagłówki
Hubert Oleszczuk
25 lipca 2015, 12:04 pmWedług mnie również tematyka bloga wpływa na ilość i jakość komentarzy. W branży powiedzmy marketingu internetowego blogi czytają osoby, które wiedzą, że wartościowe komentarze dadzą im korzyści. Dlatego według mnie chętniej je zostawiają.
Natomiast jeżeli ktoś prowadzi bloga np. z przepisami, to pewnie wiele komentarzy będzie krótkich, w stylu „pyszny przepis”, „smakowicie wygląda”, albo nieco dłuższe „zrobiłem ostatnio, gdy przyjechali goście. Wszyscy byli zachwyceni”. I to normalne, bo skomentowanie przepisu na coś w dłuższy i bardziej merytoryczny sposób według mnie jest sporym wyzwaniem.
Gdy mamy taką tematykę bloga, to warto czasem napisać wpis z „innej beczki” np. „3 największe problemy z pieczeniem ciast”. A gdy napiszemy taki wpis, to warto tak jak wspomniałaś w artykule na końcu zadać pytanie np. „a z czym Ty masz problem?”.
A poza tym to zgadzam się z poradami w artykule. Przede wszystkim trzeba zadbać o wartościową treść i zwiększanie ruchu. Dodatkowo warto zadawać pytania 😉
Hubert Oleszczuk recently posted..Dobór słów kluczowych – jak znaleźc słowa kluczowe na bloga?
Justyna Bizdra
28 lipca 2015, 2:15 pmDziękuję Hubercie za twój komentarz,
masz cenne przemyślenia. Rzeczywiście są branże, gdzie w przypadku części artykułów nie mozna oczekiwać długich i wartościowych komentarzy, dlaczego szczególnie tam trzeba się postarać o publikację innych niż standartowe wpisy. Nawet w przypadku publikacji przepisów pomysłem mogłaby być prośba czy zapytanie czytelników o ich wykonanie przepisów oraz możliwe udoskonalenia. Wykorzystuję przepisy online z róznych blogów, w tym na rynku angielskim i ciekawią mnie właśnie komentarze czytelników, którzy do danego przepisu zgłaszają własne, wypróbowane udoskonalenia.
Marek
3 sierpnia 2015, 8:11 amLiczba komentarzy zależy głównie od tematyki bloga, jak również kategorii wiekowej do której skierowany jest blog. Wtyczki Comment Luv zwiększają liczbę komentarzy, ale nie we wszystkich tematykach. Wydaje się, że w newsletterze niegłupim pomysłem dla subskrybentów jest zachęta do skomentowania wpisu.
Marek recently posted..Praca i zarabianie przez internet na blogu
Igor
4 sierpnia 2015, 6:22 pmWiększość komentarzy na blogach jest sztuczna, pisana po to żeby mieć link. Kiedyś za dofollow warto było się wysilać i napisać rzeczowy komentarz. Tj my mamy linki Wy ciekawe komentarze.
Potem naszła moda na nofollow i blogi zakładane tylko dla kaski i to co najlepsze się skończyło.
Dofollow nie ma bo po co bloger ma dawać link a za darmo, ciekawego komentarza nie ma bo po co się wysilać, i tak się wszyscy sepią 🙂
Maciej
6 sierpnia 2015, 12:05 amMoim zdaniem, najważniejsze, aby komentarz nie był całkowicie wyrwany z tematu posta, jeśli jest ok. Najczęściej oznacza to, że osoba piszące przeczytała tekst
Maciej recently posted..Program partnerski Zalando
Martyna Bizdra
6 sierpnia 2015, 10:17 pmJustynko
Bardzo lubię Twój styl pisania, logiczny i oszczędnie w słowach na temat.
W kwestii komentowania, zauważam, że działa prawo stada. Jak już się zacznie ruch do strony i pojawią komentarze, nowym komentatorom jest łatwiej dołączyć, bo widzą, że inni już też skomentowali.
Cierpliwość jest złotem na internecie 🙂
Pozdrowienia i uściski
M.
Martyna Bizdra recently posted..Cztery błędy w pozycjonowaniu sklepów internetowych. Czy je popełniasz?
Justyna z iledac
10 sierpnia 2015, 2:55 pmKomentowanie to bardzo ważny aspekt bloga, świadczy o popularności, im więcej, tym lepiej, natomiast tu pojawia się problem spamu. Jednym z możliwych sposobów obejścia tego mógłby być np.: formularz, który pozwoliłby na zostawienie komentarza, ale z odpowiednią liczbą znaków.
BlogoFirmie.pl
11 sierpnia 2015, 8:47 pmCiekawy temat na wpis.
Ja na swoim blogu kiedyś miałem zainstalowanego disqusa, jednak mimo wszelkich jego zalet, niestety musiałem go odinstalować, bo zobaczyłem, że przez to ciężko się komentuje komuś, kto po raz pierwszy korzysta z tego programu i musi specjalnie zakładać konto.
C’mon zostawienie komentarza na blogu powinno być proste, a nie zniechęcać komentujących.
BlogoFirmie.pl recently posted..SkÄ d braÄ pomysÅ na biznes?
Alan
17 sierpnia 2015, 2:24 pmCzasem ciekawy artykuł nie wystarczy by odwiedzający komentowali content. Wydaje mi się, że warto zadawać pytania lub poruszyć problem. Ludzie chętnie dyskutują na tematy „otwarte”. Jeśli w artykule poruszamy jakiś problem i natychmiast go rozwiązujemy narzucając nasze zdanie, to zniechęcamy tym samym czytelników do konwersacji.
twojtyp
21 sierpnia 2015, 1:34 pmRozumiem czemu mało osób ma na blogu komentarze. Jednak uważam, że taka forma kontaktu powinna być możliwa.
Fotograf Bydgoszcz
22 sierpnia 2015, 10:46 amWitaj.
Ja osobiście uważam, że pytania są dobrą metodą na dyskusję/komentarze aczkolwiek każdy ma swoją metodę. Warto być również otwartym na nowe metody.
Pozdrawiam
Fotograf Bydgoszcz recently posted..Zabezpieczony: Najat & Rogier
Megaoutdoor
24 sierpnia 2015, 10:56 amDziękuję za ten wpis, a przy tym dużo cennych linków. Nieco zgłębiłem temat, a jeszcze parę kwestii zostało do przerobienia.
Społeczność
27 sierpnia 2015, 11:13 amCo z odwiedzających, jak nie ma społeczności. To jest problemem. Trzeba nawiązać jakiś kontakt, dodawać frazy, które do tego zachęcą „Co o tym sądzicie?” „Czy też mieliście taką sytuację?” itp.
Zaprzyjaźnić się z czytelnikami, bo skoro jest ruch to znaczy, że blog jest ciekawy, ale brak społeczności, brak więzi na linii bloger-czytelnik.
A niestety (bądź stety, zalezy od przypadku), słabsze blogi ze społecznością > świetny blog bez społeczności.
Społeczność recently posted..Wady i zalety sztucznych choinek
Marek Masalski
28 sierpnia 2015, 8:05 amNa moim blogu rowerowym po 2 latach prowadzenia, ponad 200 wpisach i odwiedzinach za ostatni miesiąc mam w sumie 250 komentarzy z czego część jest moja – i w sumie sam nie wiem czy to dużo czy mało? Co według mnie na wpływ na ilość komentarzy? Na pewno same odwiedziny, jakość tekstów oraz to czy pod wpisem są już jakieś komentarze. Dodatkowo samo zaangażowanie autora w komentarze jest również ważne.
Marek Masalski recently posted..Jak dbać o długie włosy? Właściwa pielęgnacja.
blogerka
28 sierpnia 2015, 12:14 pmBardzo cenne informacje dla mnie. Rozpoczynam zabawę z blogiem i przedstawiłaś cenne wskazówki dla założenia bloga i zyskania linków i tym samym wypozycjonowania strony.
Pozdrawiam.
blogerka recently posted..mySales w pigułce – lekarstwo na wzrost efektywności Twojej Firmy, część 2
Kamila
28 sierpnia 2015, 5:58 pmW przypadku komentowania główny powód to interesujący temat, treść wpisu, ale oczywiście forma wpisu może zachęcić do komentowania. Duży wpływ ma również to czy komentarz można dodać bez rejestracji, jeśli wymagana jest rejestracja komentarzy prawie nie ma.
Kamila recently posted..Kryzys finansowy, czy taki rzeczywiście może nadejść?
Przemek
30 sierpnia 2015, 11:32 pmW wielkiej mierze zależy to od tego kogo sprowadzamy sobie na bloga. Moim zdaniem sam przekaz i forma tekstu jest nie bez znaczenia. Zachęcanie do dyskusji poprzez podsumowanie wpisu na jego końcu może przynieść pożądany efekt. Wiadomo, często kierujemy się emocjami.
Przemek recently posted..Ile kalorii ma banan
Łukasz
7 września 2015, 10:35 amSam miałem problem z komentarzami na blogu ponieważ nie było ich prawie w ogóle, ale spróbuję zastosować się do Twoich porad i zobaczymy co z tego wyjdzie.
Łukasz recently posted..Austria
marcin
8 września 2015, 4:42 pmDodałbym jeszcze: odinstaluj wtyczkę disqus 😉 Nie ma co ukrywać, że wiele osób komentuje głównie dlatego, żeby zostawić linka ze względów marketingowych. Zawsze dobrze jest przeczytać wartościowy artykuł i wdać się w ciekawą dyskusję, ale czasem też człowiek po prostu siada do kompa w poszukiwaniu linków… A wtedy popularny (niestety) disqus natychmiast zniechęca do komentowania…
Ayn
11 września 2015, 2:22 pmWe wszystkich blogach, które prowadziłam używałam wtyczki CommentLuv i jest to jeden z najlepszych „technicznych” sposobów na zachęcenie do komentowania. Bo poza tym, to niestety, ale nic nie zastąpi interesującej i… uwaga: lekko kontrowersyjnej… treści.
Ayn recently posted..Ile kosztuje wydanie książki?
Basia
14 września 2015, 1:17 pmTo, co najbardziej odstrasza to chyba rejstracja… Ludzie teraz rezygnują z rejestracji nawet do wielkich portali, aplikacji, programów, a co dopiero podawać dane do bloga. Komentarz w takim przypadku niestety w większości pozostaje jedynie w głowach…. 😉
Marcin
24 września 2015, 8:27 amI od razu pojawia się dużo komentarzy pod artem 🙂
Seologist
8 października 2015, 9:57 amMusimy pamiętać ze dając możliwość prostego komentowania (najlepiej z pozostawieniem linka) ale trzymania poziomu dyskusji pozwalamy sobie na pozyskiwanie i odświeżanie treści na stronie. Według mnie aktywne komentarze, dyskusja pod postem itp działa pozytywnie na rankowanie naszego wpisu w wynikach.
Seologist recently posted..Rejestrowanie domen w Polsce – nowe zasady
Fiesta
21 października 2015, 11:06 amRejestracja może odstraszać, ale jak ktoś chce coś bardzo napisać, to napisze.
POS Group
9 grudnia 2015, 3:19 pmMnie akurat rejestracja nie odstrasza – zwłaszcza że zazwyczaj trzeba jej dokonać tylko raz 🙂
Agnieszka
18 grudnia 2015, 2:05 pmMnie osobiście zawsze odstrasza rejestracja do bloga. Dość, że zajmuje to sporo czasu (jak na współczesne realia) to jeszcze, w niektórych przypadkach, zaczyna się spamowanie.
Co do pozycji bloga – to również ma ogromne znaczenie. Większość użytkowników wpisując w wyszukiwarkę frazę jaka ich interesuje otwiera tylko kilki pierwszych linków, tylko dopóki nie znajdzie strony, która w stu procentach spełnia jego oczekiwania. Mało kto przechodzi na dół wyszukiwarki, już nie mówiąc o kolejnych jej stronach.
Może nie traktowałabym możliwości dodania linku do własnej strony jako nagrody za komentarz (nie oszukujmy się, w pierwszym odruchu skojarzyło mi się to z poradnikiem dla właścicieli niesfornych psów „jeśli chcesz, żeby pies wykonywał komendy musisz go sukcesywnie zagradzać”). Ktoś już to ujął w odpowiedni sposób. Jest to raczej możliwość pozostawienia namiarów do siebie i do swojej strony.
Komentarze pojawiają się z reguły do ciekawych wpisów, jeśli ktoś powieli któryś z powszechnie znanych tematów to nikt nie będzie tego czytał, już nie mówiąc o komentowaniu. Użytkownicy mają to do siebie, że gdy czegoś szukają to szukają odpowiedzi na konkretne pytania. Znają podstawy i chcą przeczytać coś nowego, ciekawego, a nie to o czym już wiedzą.
Pracownia
6 lutego 2016, 7:17 pmWydaje mi się że sympatyczni blogerzy, tacy z „pozytywnym” kontentem są chętniej kometowani 🙂
Andrzej
29 sierpnia 2016, 10:05 amMało komentarzy może też oznaczać, że mało osób odwiedza stronę. Trzeba koniecznie propagować artykuły w mediach społecznościowych.
akcesoriowy
28 stycznia 2017, 10:36 amParę fajnych rad opisałaś Justyno. A jak zwykle cenię sobie w Twoich artykułach prostotę. Wpisy, które mają namiastkę „politycznego bełkotu” mnie odstraszają, i nie tylko mnie.
A propos tekstu. Ja jednak zawsze będę zwolennikiem teorii, że link w podpisie powinien być nagrodą dla komentującego. Jeśli komuś na tym nie zależy, to nie da linku do strony, a jeśli chce to go pozostawi. Ale uważam że powinien mieć tę możliwość. Mi osobiście na przykład zależy na pozycjonowaniu swoich stron i zostawiam link, ale staram się napisać kilka , albo czasem nawet kilkanaście zdań. Bo zdaję sobie sprawę, że te moje kilka / naście poświęconych minut z kolei rozwija treść autorowi bloga. I obie strony powinny być zadowolone.
akcesoriowy recently posted..Gry • Fajna gra na komputer
Wika
20 marca 2017, 1:33 pmNie wiedziałam, że zostawianie komentarzy ma znaczenie dla autora. Myślałem, ze jak ktoś będzie dobrze pisał to czytelnicy sami się znajdą. A autor będzie udostępniał miejsce na reklamę.
Wika recently posted..Linki sponsorowane to skuteczna forma reklamy internetowej
KasiaE
8 października 2020, 11:38 amŚwietne rady spisane są w jedną całość. Aby prowadzić dobrego bloga, do którego ludzie chętnie zaglądają, trzeba mieć pomysł i nie oszukujmy się , ale trzeba mieć również sporo czasu na pisanie ciekawych wpisów.
KasiaE recently posted..Podstawowy sprzęt w warsztacie elektronika