Pozycjonowanie strony internetowej a dobrze zoptymalizowane meta tagi
Pozycjonowanie strony internetowej nie jest wyłącznie kwestią umieszczenia jej jak najwyżej w rankingu wyszukiwania. Chociaż wyniki wyświetlane na pierwszej stronie mają najwyższy współczynnik klikalności, to istnieje ogromna dysproporcja między liczbą odsłon generowaną przez pierwszy rezultat a odsłonami generowanymi przez pozostałe linki znajdujące się na pierwszej stronie rezultatów. Różnice klikalności między linkami umieszczonymi na pozycjach od 2 do 10 nie są już tak ogromne, jak różnica między pozycją pierwszą a drugą.
Poniżej prezentuję dane z 2013 r. obrazujące procentowe różnice w zakresie otrzymywanego ruchu do strony w odniesieniu do pozycji 1 – 15 w organicznych wynikach wyszukiwania Google:
Z uwagi na dużą konkurencję, nie zawsze możliwe jest, aby dana strona internetowa pojawiała się na samej górze wyników wyszukiwania w odniesieniu do wszystkich istotnych słów kluczowych. Dlatego też warto zadbać, aby dany rezultat wyróżniał się spośród innych umieszczonych na tej samej stronie.
Wyświetlanie meta danych przez Google
Idealnie posłuży do tego dobrze sformułowany meta opis oraz tytuł strony. Warto w tym miejscu dodać jakkolwiek, że Google nie zawsze wyświetli sformułowane przez ciebie opisy i tytuły. Decyduje tutaj, to czy sformułowane meta dane spełniają wymagania Google oraz czy są maksymalnie adekwatne do zapytania użytkownika wyszukiwarki.
Często Google zastępuję sformułowane meta dane informacjami, które uzna za bardziej adekwatne i pasujące do tego, czego szuka dana osoba. Jest to tym bardziej istotne, jeżeli informacje i sformułowania w tym zakresie znajdują się na danej podstronie serwisu, a jedynie nie zostały uwzględnione w meta danych.
Poniżej znajdziesz przydatne wskazówki w zakresie prawidłowej optymalizacji meta danych, a także, jak to technicznie wykonać oraz, jaki to może przynieść rezultat w zakresie pozycjonowanie strony internetowej.
Przydatne wskazówki w zakresie tytułu strony
1. Każda podstrona serwisu powinna mieć swój własny unikalny tytuł (site title) odróżniający ją od innych podstron. Tytuł musi być opisowy i zwięzły. Zgodnie z wytycznymi Google należy unikać tytułu: tylko Home czy Portfolio.
2. Tytuł nie powinien być dłuższy niż 70 znaków.
3. Kategorycznie unikaj upychania tytułu słowami kluczowymi. Tytuł może je zawierać, ale bez powtarzania tych samych czy zbieżnych, tym bardziej wymienionych po przecinku.
4. Tytuł może zawierać nazwę twojej strony, np. w moim przypadku może to być Evive.pl. Nazwa ta może być na początku czy na końcu tytułu i powinna być oddzielona od pozostałej części tytułu myślnikiem, dwukropkiem czy pionową kreską.
Przydatne wskazówki w zakresie meta opisów
Meta opis (meta description) to krótki opis jej zawartości, który jest wyświetlany w wynikach wyszukiwania bezpośrednio pod odnośnikiem do strony. Meta opis może zawierać do około 155 znaków.
Meta opisy są często ignorowane, mimo iż w praktyce stanowią one „powierzchnię reklamową” przy pomocy, której możesz przekonać użytkownika wyszukiwarki, by wszedł właśnie na twoją stronę, a nie inną, pomimo tego, że twoja strona nie wyświetla się, jako pierwsza, czy nawet druga, bądź trzecia.
- Opis strony powinien być zoptymalizowany pod kątem jak największej skuteczności.
Jedną z podstawowych kwestii jest pełne wykorzystanie dostępnej liczby znaków – opis powinien być zredagowany tak, by przekazywać maksimum informacji mogącej zachęcić użytkownika do kliknięcia na odnośnik. Dlatego też powinieneś starać się optymalnie wykorzystać dostępne miejsce. - Meta opis powinien być również zredagowany tak, by zapewnić mu jak najwyższą skuteczność marketingową. Opis powinien zainteresować użytkownika i służyć, jako zachęta do zapoznania się z treścią strony. Dobrą praktyką jest umieszczenie tzw. call to action.
- Bardzo ważnym jest również umieszczenie w opisie słów kluczowych pod kątem, których optymalizowana jest strona. Google automatycznie wytłuszcza znajdujące się w opisie słowa znajdujące się w zapytaniu użytkownika, co dodatkowo wyróżni stronę na tle pozostałych wyników.
Należy przy tym pamiętać, że nie chodzi o sztuczne zapełnienie opisu słowami kluczowymi – taka strategia nie przyniesie, bowiem rezultatu. Z jednej strony taki opis będzie odstraszał potencjalnych czytelników, z drugiej zaś strony to czerwone światło dla Google, że nie są przestrzegane wytyczne w zakresie prawidłowej optymalizacji strony internetowej. - Dodatkowo opis musi być adekwatny do treści podstrony, do której prowadzi. Musi być unikatowy
Google pozwala również na umieszczanie w opisach zdjęć oraz danych adresowych. W przypadku niektórych stron możliwe jest również wyświetlanie ocen użytkowników (gwiazdek), które jeszcze bardziej wyróżnią twoją stronę na tle pozostałych. - Opis może również zawierać bezpośrednie linki do najważniejszych elementów strony (wyświetlane są one poniżej opisu – zobacz poniżej).
Niestety nie masz bezpośredniego wpływu na to, czy Google wyświetli takie linki do twojego serwisu czy też nie. Możesz jednak w tym pomóc. Google wyświetla bowiem linki do strony, jeżeli uzna daną stronę za przydatną dla użytkownika oraz dodatkowo, gdy struktura witryny pozwala na odnalezienie trafnych, użytecznych linków do podstron.
Dodatkowo istnieje zestaw technik zwiększających prawdopodobieństwo, że Google doda takie linki do twojej strony.
- powinieneś przede wszystkim założyć na Google konto webmastera, udostępniające zestaw narzędzi pozwalających na monitorowanie pozycji witryny w wyszukiwarce, co znacznie ułatwi jej pozycjonowanie,
- po drugie należy stworzyć mapę witryny, zawierającą informacje o sposobie uporządkowania treści. Mapa witryny ułatwia indeksowanie strony i zmniejsza prawdopodobieństwo, że jakaś jej część zostanie przeoczona przez wyszukiwarkę. Taka mapa powinna zostać dodana do narzędzi webmasterskich Google,
- ponadto dobrze jest przeprowadzić audyt strony pod kątem błędów w HTML i CSS,
- oczywiście nic nie zastąpi samej treści – atrakcyjna, ciekawa strona z przydatną treścią posiadająca dużo wartościowych odwołań zewnętrznych ma większe szanse na wyświetlenie włącznie z dodatkowymi linkami,
- dodatkowo, jeśli uważasz, że wyświetlanie takich linków jest w przypadku twojej strony uzasadnione, to możesz zgłosić swoją witrynę do weryfikacji przez Google.
Gdzie uzupełnić meta dane
Strona czy blog zbudowane z wykorzystaniem WordPress.org nie są automatycznie wyposażone w narzędzia do dodania meta danych. Stąd też należy zainstalować dodatkową wtyczkę. Są różne wtyczki w tym zakresie, ale ja polecam nieodpłatny plugin WordPress SEO by Yoast.
Poniżej prezentuję, jak wygląda sekcja do uzupełnienia meta tagów w oknie edycji wpisu – sekcja ta jest generowana przez wskazaną powyżej wtyczkę.
Wtyczka ta ma sporo innych przydatnych ustawień, dzięki którym masz możliwość prawidłowej optymalizacji twojego serwisu pod kątem wyszukiwarek internetowych. Wtyczka ta, to obecnie najbardziej kompleksowe rozwiązanie nieodpłatne w zakresie optymalizacji strony internetowej.
Przygotowałam film video pokazujący jak prawidłowo skonfigurować tą wtyczkę – WordPress SEO by Yoast. Film ten jest częścią mojego płatnego kursu video na temat zarządzania stroną zbudowaną na wordpress.org.
Rezultaty zastosowania prawidłowych meta danych
Pozycjonując strony klientów, dbam o to, aby meta tagi stron danego serwisu były prawidłowo uzupełnione. O, tym, jaki dobry daje to efekt przekonałam się już w różnych przypadkach. Poniżej prezentuję wyniki pozycjonowania organicznego strony internetowej jednego z klientów.
Strona ta przez kilka miesięcy utrzymywała stałe pozycje na wybrane słowa kluczowe w bardzo konkurencyjnej niszy. W lipcu 2015 przeprowadzony został gruntowny audyt meta tagów w odniesieniu do wszystkich indeksowalnych podstron serwisu. W wyniku wprowadzonych zmian w sierpniu 2015 strona zanotowała podniesienie się w rankingach o jedną, bądź kilka pozycji na większość śledzonych fraz kluczowych. Warto przy tym wskazać, że w tym okresie nie były dokonywane żadne inne zmiany w zakresie czynności optymalizujących czy pozycjonujących tą witrynę.
Oto podsumowanie notowań z sierpnia 2015
Twoje przemyślenia
Jakie ty masz doświadczenia w zakresie formułowanych meta tagów?
Czy masz jeszcze inne praktyczne wskazówki w zakresie optymalizacji meta tagów?
Adam
24 września 2015, 12:59 pmOpisałaś sposób optymalizacji meta danych bardzo obszernie. Osobiście nie jestem zwolennikiem, aż tak szablonowej optymalizacji. Jak dla mnie dla osób które zaczynają przygodę z SEO informacje na bardzo wysokim poziomie.
Justyna Bizdra
24 września 2015, 7:49 pm@ Adam,
dziękuję za twój komentarz!
Genituram
1 grudnia 2015, 1:33 pm@Adam, Justyna rzeczywiście napisała świetny wpis. Co więcej są to niezwykle ważne informacje. Myślisz, że jest to szablonowa optymalizacja? Ja raczej określiłbym ją mianem modelowej.
Ja również zawsze pamiętam o uzupełnianiu meta tagów. Bez tego rozwijanie bloga byłoby o wiele trudniejsze. To, co przedstawiła Justyna to, moim zdaniem, bardzo dobre podejście do tej kwestii.
Primero
15 czerwca 2016, 12:08 pmBardzo dobrze, że takie tamaty są szeroko rozpisane. Wiele osób nie zwraca uwagi na „detale”, a odpowiednio układając META OPISY można dojść do ciekawych wniosków, np. że opisać w skócie czego ma dotyczyć dana podstrona spowodowało, że właściciel witryny rozbije taki opis na 2 lub 3 osobn podstrony.
Primero recently posted..Jak napisać ciekawy artykuł, mając dobrany Title, description i tytuł?
ERP
24 września 2015, 1:37 pmMetatagi mają coraz mniejsze znaczenie, acz ich poprawne sformatowanie może być pomocą dla użytkownika.
Justyna Bizdra
24 września 2015, 7:50 pm@ERP,
może i tak, jednak moje osobiste doświadczenie w pracy nad stronami pokazuje, że nadal mają tak samo duże znaczenie jak to było dwa i trzy lata temu.
Dariusz Jurek
24 września 2015, 5:49 pmSitelinki to nie jest meta desc 😉 reszta oki,
pozdrawiam
Dariusz Jurek
Justyna Bizdra
24 września 2015, 7:51 pm@ Dariusz Jurek,
dziękuję za komentarz 🙂
Karol
25 września 2015, 4:38 pmHej
Wspomniałaś o rich snippets. Możesz rozwinąć temat jak je zaimplementować na stronie i spowodować aby google uwzględniło je w wyszukiwarce?
Justyna Bizdra
25 września 2015, 10:18 pmDziękuję Karolu za twój komentarz.
Najlepiej przeczytać jest o tym u źródła 🙂 Oto link do informacji Google w tym zakresie https://developers.google.com/structured-data/rich-snippets/
kuba
26 września 2015, 11:55 amPoczątkujący SEOwiec może poczuć się zagubiony
Jacek B.
26 września 2015, 6:19 pmJeśli chodzi o tytuł strony i meta opis – błędem jest twierdzenie, że odgrywają one coraz mniejszą rolę w pozycjonowaniu. Wręcz przeciwnie – dobrze sformułowany tytuł to połowa sukcesu. Druga połowa sukcesu to zewnętrzne linki do pozycjonowanej strony, odpowiednio umieszczone na wartościowych, tematycznie powiązanych stronach o wysokiej pozycji. Również pewną rolę odgrywa czas i staż strony (również stron, na których podlinkowana jest „nasza” strona) w indeksie googla.
Aleksandra Niedzielska
1 października 2015, 9:15 pmBardzo dobry artykuł – wygląda na to, że meta opisy rozpracowałaś od A do Z.
P.S Nie miałam zielonego pojęcia, że dysproporcje między pozycją 1 a 10 są aż tak duże. A wydawało się, że pierwsza strona w G. znaczy wszystko… ale wg tabelki wyżej pozycja nr 10 już nie znaczy „prawie nic”. Nieźle
snowek
1 października 2015, 9:51 pmZgadzam się z Jackiem B. dobry tytuł i opis to połowa sukcesu a reszta do content i linki;) I to cały przepis na sukces w Google;)
BHP
2 października 2015, 1:05 pmZdanie na ten temat są podzielone. Myślę, że praktyka pokazuje jak jest naprawdę, ale dobrze zoptymalizowane meta tagi na pewno nie zaszkodzą.
Seologist
8 października 2015, 9:53 amNajważniejsze to nie trzymać się jednego i cały czas takiego samego schematu. A poza tym bardzo mocno rozpisany temat. Odpowiednia porcja wiedzy dla początkujących i nie tylko.
Seologist recently posted..Rejestrowanie domen w Polsce – nowe zasady
Dobry Sen
16 października 2015, 6:50 pmNiektórzy z tego co zauważyłem potrafią na siłę wykorzystać cały opis meta description. Przecież nie jest musem, żeby wykorzystać wszystkie znaki, które od razu są widoczne Czasami lepiej dodać ciut krótszy opis, a precyzyjny i dobrze dostosowany do strony.
Leszek
20 października 2015, 4:40 pmMeta opis jest bardzo istotny! Ciągle ulepszam opisy na swoich podstronach i widzę znaczącą różnicę w osiąganych pozycjach. Na przykład dodanie frazy „cena” czy „cennik” potrafi znacznie podnieść pozycję na długie ogony zawierające frazę „cena” lub nawet jej odmiany.
Marek
10 listopada 2015, 11:00 amPrzydatny artyukuł i prawdą jest to że meta nadal ma i będzie mieć znaczenie przy pozycjonowaniu. Warto dbać przede wszystkim o unikalność opisów i o to żeby zawierały słowa kluczowe. Pozdrawiam.
Piotr Pokraczyński
16 listopada 2015, 12:31 pmKtoś kto pomija opisane w tym artykule możliwości przemycenia swoich treści bardzo dużo traci na tym. Oczywiście te tagi nie mają już wielkiego wpływu na pozycję strony w SERP, ale pozwalają wyselekcjonować użytkownikowi tą jedną jedną istotną stronę. Często bywa tak, że szukamy czegoś nietypowego i G serwuje tam totalne bzdury (dziękujemy pozycjonerom), a taki dobrze przygotowany opis może dać znać, że na twojej stronie znajduje się coś interesującego w temacie.
Piotr Pokraczyński recently posted..iOS 9.2 Beta 1 dostÄpna dla deweloperów
Grzegorz
18 listopada 2015, 6:55 amZgadzam się z tym, że dobry opis ma znaczenie. Nawet jeśli nie podniesie pozycji, to użytkownik go zobaczy i jeśli będzie zawierał to czego szuka, to wejdzie na naszą stronę.
Profesjonalne Strony Internetowe
25 listopada 2015, 9:01 amRównież i ja przekonałam się o mocy odpowiednio sformułowanych meta tagów. Bo tym zabiegu strona utrzymuje się w pierwszej 10 🙂 Zaznaczyć jednak należy, że słowa kluczowe, na które pozycjonowana jest moja strona są średnio konkurencyjne.
Sformułowanie meta tagów jest dla mnie pierwszą z czynności optymalizacji strony.
Marek
25 listopada 2015, 10:54 amNo ja cały czas dbam o to, aby były meta tagi wypełnione. Szczególnie Title i description. Ten drugi, raczej aby zachęcić do odwiedzin, bo nie ma on już podobno wpływu na pozycje.
TrekFAN
14 grudnia 2015, 4:18 pmDzięki za ten artykuł 🙂 Tworzę blog na wordpressie i na pewno się przyda. Będę oglądał
prokonstrukcje.pl
18 grudnia 2015, 1:52 pmPrzyjemny artykuł szczególnie dla osób, które zaczynają swoją przygodę z „internetami”.
Przemek
29 grudnia 2015, 11:35 pmJa również przekonałem się, że meta tagi dalej pełnią bardzo ważną funkcję w pozycjonowaniu strony. Oczywiście razem z innymi czynnikami. Nie można myśleć, że same meta tagi wypozycjonują nam stronę na sam szczyt…
Natomiast jeśli chodzi o SEO by Yoast to osobiście zraziłem się do niej po kolejnych aktualizacjach… teraz używam wtyczki All in One SEO i sprawuje się równie dobrze.
Justyna Bizdra
4 stycznia 2016, 4:16 amPrzemek,
może podzielisz się swoimi negatywnymi doświadczeniami z SEO Yoast?
Dziękuję.
Józef Langer
20 stycznia 2016, 10:23 amTestowałem Yoast jak i All in One SEO Pack. Nie wiem dlaczego, pomimo, że dodałem tytuł, opis (identyczny jak w ustawieniach ogólnych) to Google wzięło sobie je z nagłówka strony zamiast z wtyczki. Jakieś pomysły/ opcja, której nie zaznaczyłem?
Justyna Bizdra
27 stycznia 2016, 3:48 am@Józef Langer,
to zupełnie normalne zachowanie Google. Czasami Google sam stworzy tytuł i opis na podstawie twoich i twojej treści, uznając, że w danej konkretnej sytuacji taki nowy tytuł czy opis będą bardziej adekwatne niż te istniejące na stronie. Jest to korzystne dla twojego serwisu.
LuXon
5 marca 2016, 3:21 pmMeta-tagi z pewnością mają tak jak piszesz znaczenie, jednak nie jest to znaczenie wielkie. Podniesienie o kilka pozycji czasami może być znaczące jeśli jesteśmy lekko poza TOP10. Jednak w wypadku pozycji 20+ nie ma to większego znaczenia. Niemniej jednak warto zastosować się do Twoich wskazówek w celu optymalizacji witryny.
LuXon recently posted..Gdzie najlepiej założyć konto, żeby zyskać? Łatwe 100zł od PKO BP
Aneta
6 kwietnia 2016, 10:15 amWyśrubowane algorytmy Google stawiają ogromne wyzwania przed właścicielami stron, którzy chcą je pozycjonować tym bardziej trudniej bo ostatnio faworyzowane są te usługi na których Google zarabia czyli linki sponsorowane. Niestety nie wszystkie jednak branże mogą się za pomocą tej metody promować.
Aneta recently posted..Optimed Pro Office opinie branży medycznej
Robert
27 maja 2016, 7:58 pmJa całkiem niedawno zabrałem się za poprawę starych wpisów i optymalizacje meta-tagów w jednym z moich serwisów a ten wpis tylko mnie utwierdził w tym, że podjąłem dobra decyzje.
Robert recently posted..Easy Work System – zapanuj nad rzeczami do zrobienia / Damian Redmer
Justyna Bizdra
15 czerwca 2016, 4:27 pmŚwietnie Robert!
Kasia
7 listopada 2017, 2:56 pmBardzo ciekawie wszystko opisane. Plus te zdjęcia – nie da się pogubić. Wielki plus za tekst 🙂