4 ważne aspekty blogowania w roku 2016
Rok 2016 już jest, a wraz z jego nadejściem warto przyjrzeć się różnym aspektom blogowania ważnym w nowym roku 2016. Poniżej omawiam różne zagadnienia, które warto u siebie sprawdzić i o nie zadbać.
1. Mobilność
Aby docierać do coraz większej ilości użytkowników internetu twój blog musi być mobilny, czyli łatwo dostosowujący się do różnego rodzaju urządzeń przenośnych. Z danych statystycznych wynika, że 2014 był pierwszym rokiem, w którym więcej osób w Stanach Zjednoczonych, korzystało z internetu używając urządzeń przenośnych, niż komputerów stacjonarnych. Liczba ta jeszcze się zwiększyła w 2015 r. Z całego czasu spędzanego w ciągu dnia na serfowanie w internecie, aż
- 51% czasu jest spędzane z użyciem urządzeń przenośnych,
- 42% czasu z użyciem desktopów i laptopów,
- 7% czasu z użyciem innych urządzeń.
Zobacz poniżej:
To, czy twój blog jest mobilny sprawdzisz nieodpłatnie w Google. W przypadku wyniku negatywnego warto się zastanowić nad zmianą szablonu bloga. Wprowadzanie zmian do posiadanego starego szablonu, który nie jest przyjazny mobilnie, będzie w większości przypadków znacznie bardziej kosztowne niż zmiana szablonu na nowocześniejszy.
2. Bezpieczeństwo
Z dnia na dzień przybywa coraz więcej stron internetowych i blogów. Jednocześnie rośnie też liczba ataków hakerskich. Warto dobrze zabezpieczyć swojego bloga na wypadek takiego ataku.
Co warto zrobić:
- co pewien czas zmieniać hasła dostępu do kokpitu (np. raz na kilka miesięcy),
- upewnić się, że na twoim serwerze są wykonywane standartowe kopie bezpieczeństwa bloga, dzięki czemu w przypadku wydarzenia się tragedii, szybko odtworzysz bloga. Doskonałe rozwiązanie ma w tym zakresie firma hostingowa zenbox.pl, z której sama korzystam. Kompleksowe backupy stron wykonywane są codziennie. Masz dostęp do nich z panelu zarządzania serwerem i możesz wrócić w czasie aż 3 miesiące wstecz, aby przywrócić uprzednio funkcjonującegobloga. Samemu możesz przywrócić backup i jest to stosunkowo proste.
Zobacz poniżej, jak to wygląda:
- warto zainstalować również na blogu nieodpłatną wtyczkę, która zapewnia bardzo dobrą ochronę w odniesieniu do różnych aspektów bloga. Wtyczką taką jest iThemes security, z której sama korzystam.
- jeżeli nie masz często wykonywanych backupów na serwerze to dobrze jest dodatkowo wyposażyć swoją stronę w rozwiązanie do wykonywania kompleksowych backupów serwisu z mozliwością odtworzenia całego bloga w kilka minut. Więcej o takim rozwiązaniu przeczytasz tutaj. Ja również korzystam z tego rozwiązania.
3. SEO: Optymalizacja bloga i Pozycjonowanie
W sferze SEO:
- warto się przyjrzeć linkom wewnętrznym w serwisie oraz linkom zewnętrznym odsyłającym do twojego serwisu – ważne jest umiejętne tworzenie siatki powiązań pomiędzy różnymi wpisami na twoim blogu oraz stronami statycznymi. Nadal również znaczenie mają linki zewnętrzne, stanowiące negatywne, bądź pozytywne sygnały dla Google dotyczące twojego bloga. W tym zakresie ważna jest różnorodność linków z różnymi tekstami zakotwiczonymi, w tym sporo z użyciem nazwy twojego brandu. Oprócz linków wskazujących na twój brand Google wychwytuje również wszelkie wzmianki brandowe o twoim serwisie, nie połączone z żadnym URL,
- zadbać o obecność twojego bloga w mediach społecznych – na tym polu, im więcej się o twoim blogu mówi, tym lepiej. W tym zakresie ważnym jest nie tylko posiadanie własnych profili w najważniejszych portalach, ale również posiadanie ikon pozwalających innym na dzielenie się twoją treścią na swoich profilach. Najlepszym rozwiązaniem z punktu widzenia zachęcania innych do dzielenia się treścią jest umieszczenie ikonek popularnych portali wraz z licznikiem pokazującym, ile osób już polubiło dany artykuł. Dobrą wtyczką w tym zakresie jest nieodpłatny DiggDigg,
- oczywiście najważniejszym aspektem w omawianym zakresie jest tworzenie i publikacja wartościowej treści. O tym pisałam już kilkukrotnie na moim blogu. Ważnym jest, aby artykuły były ciekawe dla innych, rozwiązujące ich problemy, wyczerpujace zagadnienia poszukiwane przez innych, jednocześnie oryginalne i profesjonalne. Aby oprócz treści artykuły zawierały również obrazki, filmy video, infografiki. Taką treścią chcą się inni dzielić,
- z ciekawych narzędzi w zakresie optymalizacji bloga polecam nieodpłatną wtyczkę WordPress SEO Yoast, z której sama korzystam, tam, gdzie nie mam zainstalowanego Thesis. Wskazana wtyczka jest bardzo kompleksowym rozwiązaniem, lepszym niż to oferowane przez All in One SEO czy Platinum,
- dodatkowo, warto oczywiście zawsze dbać o meta tagi, optymalizację zdjęć czy bezpośrednie odnośniki.
4. Użyteczność serwisu oraz UX
Mało się mówi o tych kwestiach w odniesieniu do pozycjonowania się strony, a są one niezmiernie ważne.
- użyteczność twojego bloga to łatwość nawigacji po serwisie, intuicyjność zastosowanych rozwiązań, uproszczenia w docieraniu do różnych szukanych informacji,
- UX czyli doświadczenia użytkownika w korzystaniu z twojego serwisu (user experience) – to jak dobrze, bądź źle ktoś się czuje korzystając z twojego serwisu.
Użyteczność oraz wysoki poziom zadowolenia osób odwiedzających twojego bloga wpływają na zwiększenie konwersji, na zwiększenie ruchu do strony poprzez większą liczbę powracających użytkowników oraz większe zaangażowanie użytkowników w to, co się dzieje na blogu czy stronie internetowej. To wszystko ma wpływ na to, jak Google postrzega twój serwis i jak chce go pozycjonować.
Jak zadbać o te elementy
Prostota rozwiązań to między innymi minimalizm zawierający to, co jest niezbędne w zakresie tematyki, którą poruszasz na blogu. To stricte relewantne artykuły i łatwość dotarcia do nich poprzez opcje wyszukiwania i paski nawigacyjne, to przyjemna kolorystyka, rezygnacja z migających elementów, rezygnacja ze zbyt dużej ilości reklam, to podobny układ elementów i kolorów w całym serwisie.
Jednolitość kolorów i układ elementów ma szczególne znaczenie, jeżeli twój blog jest połączony ze stroną firmową czy sklepem internetowym. Ważnym jest również zadbanie o to, aby każdy artykuł był podzielony na paragrafy opatrzone czytelnymi tytułami. To ułatwia czytanie i wyławianie najistotniejszych informacji dla różnych osób zainteresowanych danym artykułem.
Część aspektów zakresie użyteczności sprawdzisz i usprawnisz dzięki zastosowaniu tzw. map ciepła (heat maps). Dzięki takiemu rozwiązaniu przekonasz się między innymi, gdzie najczęściej klikają osoby czytające twojego bloga. Czym są najbardziej zaintersowane i, co usprawnić w tym zakresie. Ja korzystam z crazyegg.
Zobacz poniżej, jak wygląda taka mapa:
A ty?
Czy korzystasz z narzędzi, które wymieniłam w moim artykule? A może z jeszcze innych, lepszych?
Jakie są twoje przemyślenia odnośnie blogowania w 2016?
Radek
27 stycznia 2016, 3:52 pmW moim mniemaniu najbardziej istotna jest chyba użyteczność bloga – w końcu wchodzimy tam po to by poznać odpowiedzi na swoje pytanie 🙂
Justyna Bizdra
27 stycznia 2016, 4:38 pm@ Radek,
dziękuję za feedback 🙂
JB
27 stycznia 2016, 4:02 pmW artykule jest wiele przydatnych informacji dla blogerów/webmasterów.
Nie byłbym sobą gdybym się do czegoś nie przyczepił 🙂
1) obok dobrych podlinkowań zewnętrznych do strony istotne znaczenie ma tytuł strony i podstron witryny (już nie raz wspominałem o tym na tym blogu, i jeszcze pewnie nie raz wspomnę) – znacznik na pierwszym miejscu jeśli chodzi o dobre pozycjonowanie strony. Oczywiście spamowanie w tym znaczniku przyniesie odwrotny skutek do zamierzonego – proszę, nie zaśmiecajmy tego znacznika słowami kluczowymi(!)
2) odnośnie podlinkowań z portali społecznościowych – linki zewnętrzne pochodzące z portali społecznościowych (np.: FB) posiadają w każdym linku kierującym za zewnątrz atrybut nofollow. Jednym słowem są zbyteczne – linki takie nie przekazują siły PR, PT,a o kotwicy tekstu nie wspomnę. Główną siłą mediów społecznościowych jest tylko i wyłącznie tzw. poczta pantoflowa (fachowo – marketing szeptany).
W artykule została poruszona kwestia nawiązująca do motta, którym kieruję się od dawna, a mianowicie: siła w prostocie. Nie liczy się ilość tylko jakość. Jak najmniej zbędnych wodotrysków, a więcej przydatnych info na stronie i przejrzysta nawigacja. Nic dodać nic ująć 🙂
Justyna Bizdra
27 stycznia 2016, 4:41 pmDziękuję JB za cenne uwagi 🙂
W zakresie portali społecznych to, co się tam dzieje, jest zawsze sygnałem dla Google w zakresie lepszej bądź gorszej popularności danego serwisu.
W zakresie nofollow, dofollow – teraz to rozróżnienie nie ma juz takiej wagi jak kiedyś. Liczy się każdy rodzaj linku, im większa różnorodność tym lepiej, bo to oznaka naturalności.
JB
28 stycznia 2016, 3:37 pmZ tym pierwszym się zgodzę, z drugim nie. Gdyby atrybuty typu nofollow traciły na znaczeniu, google samo sobie by zaprzeczyło. Polityka google ukierunkowana jest m.in. na walkę ze sprzedażą linków. Osłabienie znaczenia m.in. atrybutu nofollow sprzyjałoby rozwojowi tej patoligii.
Poza tym gdyby tak było mogłoby się to odbić rykoszetem m.in. na FB, które mimowolnie przekazywałoby swoją siłę na strony typu spam, farmę linków, itp….
Marcin Tarski
19 lutego 2016, 2:30 pmPortale społecznościowe nie mają wpływu na rankingowanie strony w wynikach wyszukiwania. Możemy co najwyżej zwiększyć ruch.
Justyna Bizdra
9 kwietnia 2016, 10:20 pm@Marcin Tarski,
mają znaczenie i to duże.
Adrian
28 stycznia 2016, 9:11 pmA jeśli chodzi o prędkość ładowania stronki, bo ludzie coraz mniej cierpliwi faktycznie 😉 To jak sprawdzić czas ładowania strony i ją „odciążyć” aby szybciej chodziła? Czy sam motyw może wpływać na czas ładowania?
Adrian recently posted..Jak zarabiaÄ przez internet?
Justyna Bizdra
29 stycznia 2016, 2:12 am@Adrian,
szablon też wpływa na szybkość otwierania się strony. Dobrze jest, po zakupieniu szablonu, jeżeli chce się korzystać z plików zawierających wersje demo, wybrać tylko tą wersję, którą się chce zastosować na stronie, o ile szablon daje takie opcje.
JB
31 stycznia 2016, 7:33 pmWażne jest również stosowanie grafik w formatach, które umożliwiają kompresję bezstratną. Format jpg NIE nadaje się do publikacji na stronach internetowych. Zaleca się stosowania grafik w rozszerzeniach gif i png.
vortalcloud
1 lutego 2016, 3:03 pmJa bym kładł duży nacisk na mobilność strony. Chyba nie trzeba tłumaczyć dlaczego.
Ela
17 lutego 2016, 12:15 pmPrzy mobilnosci warto dodac ze Google wyzej pozycjonuje strony mobilne 😉
Ela recently posted..Dlaczego pozycjonować pod długi ogon?
Prawo Spółek Handlowych
17 lutego 2016, 9:11 pmSuper artykuł. Ważne że rzeczowo wszystko jest opisane. Czas ładowania strony jest ważny, ale nie najważniejszy
Prawo Spółek Handlowych recently posted..Zmiany w urlopach rodzicielskich
Pwaeł
19 lutego 2016, 8:10 pmStrony powinny się ładować szybko. Więc przede wszystkim zmniejszenie objętości obrazków, dodatkowo wersja mobilna nieprzeładowana jest również wskazana.
Pwaeł recently posted..Zmiany w umowach o pracę na okres próbny
Annn
22 lutego 2016, 2:42 pmNa szczęście ja działam bardzo lokalnie więc i konkurencja praktycznie zerowa. Ale mimo to dobre SEO przydaje się jak najbardziej :).
Annn recently posted..5 sposobów na odblokowanie zaciętego zamka w ubraniu
castorp
23 lutego 2016, 11:04 amWszystkie czynniki wymienione w komentarzach są ważne. Niektóre czynniki Google stawia wyżej niż inne ale pominięcie któregokolwiek ma wpływ na pozycje strony.
LuXon
25 lutego 2016, 4:56 pmRzeczywiście moim zdaniem zdecydowanie należy stawiać na mobilność. Sam także przeszedłem na Wordpressa, żeby mieć możliwość dobrania dużej ilości responsywnych motywów. Dzięki temu docieramy do klienta lepiej i szybciej. Sam kiedy czytam coś na telefonie bardzo się irytuję, jeśli strona nie jest przystosowana do urządzeń mobilnych.
LuXon recently posted..Jak założyć konto w mBanku z premią 450zł
sollyth
1 marca 2016, 8:20 pmZenbox faktycznie nieźle wygląda jeżeli chodzi o aspekt kopii bezpieczeństwa. Bardzo sobie ich cenię pod tym względem.
Korzystałem z wtyczki iThemes Security, ale obecnie od dość dawna jestem wierny wyłącznie Wordfence Security – NIESAMOWITA rzecz! Ocena 4.9/5 przy ponad 2500 głosów mówi właściwie sama za siebie :).
sollyth recently posted..Mobile Photography Awards 2015 – wszystkie wyróżnione „polskie” prace
Justyna Bizdra
3 marca 2016, 4:07 amDziękuję sollyth za cenne uwagi!
Eryk
6 marca 2016, 5:12 pmNajważniejsze, żeby strona była poprawnie wyświetlana na urządzeniach przenośnych. Pozdrawiam.
Eryk
11 marca 2016, 4:31 amMobilność jest i będzie już zawsze najważniejsza. Warto na to zwrócić uwagę. Pozdrawiam.
Artur
30 marca 2016, 8:31 amMoim sposobem jest jedynie rezygnacja z wypasionych efektów na stronie na rzecz szybkiego jej wczytywania 🙂 Nie korzystam z podanych narzędzi, ale chyba czas się za to zabrać…
Zbyszek
1 kwietnia 2016, 8:32 pmA najważniejsze i tak zawsze będą: wytrwałość i fajne pomysły na nietuzinkowe teksty 😉
Zbyszek recently posted..Przyszła wiosna, rusz dupę i przynajmniej spaceruj!
Grzesiek
4 maja 2016, 1:02 pmOdnośnie SEO to przydaje się również aktywne pozyskiwanie linków. No przynajmniej do czasu aż nasz blog będzie widoczny i będzie mógł generować samodzielnie linki.
Bazarek
11 maja 2016, 1:48 pmPodstawa to pisać ciekawe artykuły co generuje ruch z wyszukiwarki.
Sam wygląd blogu też musi być schludny i czytelny.
Bazarek recently posted..MAJOWA PROMOCJA W EURECE
Natalia Wardęc
12 maja 2016, 12:51 pmCo do bezpieczeństwa Wordpressa to dobrym rozwiązaniem jest też zmiana strony logowania na inną, niż ta domyślna.
Justyna Bizdra
15 czerwca 2016, 4:30 pmPotwierdzam, doskonała wtyczka Ithemes security ma opcje w tym zakresie.
Piotr
18 maja 2016, 5:35 pmJa do trendów wspomnianych w artykule dorzucę jeszcze optymalizacje konwersji i testy A/B (raczej dla blogów z większym ruchem)
Jakub
19 maja 2016, 12:52 pmPodobno 2016 jest rokiem 'social influencers’ czyli osób które są autorytetami w swojej dziedzinie w mediach społecznościowych.
Posiadanie mocnej opini w swojej kategorii na pewno jest bardzo ważne.
Pozdrawiam,
Jakub
Jakub recently posted..Internet Stacjonarny w UK