5 ważnych aspektów optymalizacji sklepu internetowego opartego na WordPress i WooCommerce
Dobrze zoptymalizowany sklep internetowy to dobrze pozycjonujący się sklep internetowy. Wysokie pozycje twojego sklepu w odniesieniu do istotnych dla niszy danego sklepu słów kluczowych to więcej klientów i więcej konwersji.
Oto 5 ważnych aspektów prawidłowej optymalizacji sklepu internetowego opartego o WordPress i Woocommerce:
1. Najlepsza wtyczka SEO
Jeżeli nie korzystasz z Thesis, jako frameworku SEO, stanowiącego podstawę budowanego sklepu, to musisz zainstalować wtyczkę WordPress SEO by Yoast.
Wtyczka ta doskonale zajmuje się wieloma strefami SEO twojego sklepu. Nie wystarczy jednak jedynie zainstalować tą wtyczkę, musisz ją również odpowiednio skonfigurować.
Zgred opracował na swoim blogu fajny przewodnik w tym zakresie. Przewodnik nie dotyczy stricte ustawień w zakresie sklepu internetowego, ale wiele z zaprezentowanych tam porad można wprost odnieść do ustawienia tej wtyczki w zakresie sklepu na WordPress.
2. Narzędzia Webmasterskie Google
Bardzo duże znaczenie ma również zgłoszenie twojego sklepu oraz jego mapy do Narzędzi Webmasterskich Google.
Możesz także rozważyć zgłoszenie twojego sklepu do Narzędzi Webmasterskich Bing, szczególnie jeżeli twój sklep jest również w angielskiej wersji językowej. Bing jest w Stanach Zjednoczonych bardzo popularną przeglądarką internetową .
Co między innymi daje zgłoszenie do narzędzi webmasterskich:
- dostęp do słów kluczowych, po których jest wyszukiwana twoja stroną,
- dostęp do stron zewnętrznych, które linkują z twoją stroną,
- dostęp do informacji na temat blędów 404 na twojej stronie,
- dostęp do powiadomień ze strony Google dotyczących innych nieprawidłowści na twojej stronie,
- oraz do wielu innych informacji.
Marta Eichstaedt opublikowała na swoim blogu ciekawy artykuł omawiający aspekt analizy słów kluczowych z wykorzystaniem tego narzędzia.
3. Struktura bezpośrednich odnośników
Musisz właściwe ustawić strukturę linków bezpośrednich w twoim sklepie.
W zakresie sekcji poza sklepowych twojej strony, zalecam wybranie struktury nazwy wpisu:
Natomiast w zakresie sklepu dobrze jest ustawić własną strukturą jako: sklep (możesz również w inny sposób nazwać swój sklep):
4. Meta tagi
Zawsze pamiętaj również o uzupełnianiu sekcji meta tagów.
Sekcja ta znajduje się pod każdym produktem czy stroną w twoim sklepie i jest generowana przez wtyczkę wspomnianą w pkt. 1 mojego artykułu (WordPress SEO by Yoast).
Elementy, które powinieneś uzupełnić to:
- meta tytuł,
- meta opis.
Meta opis powinien być krótkim i zwięzłym opisem tego, czego dotyczy dany produkt czy podstrona. Opis powinien również być tak sformułowany, aby zachęcał do kliknięcia i przejścia do twojego sklepu.
5. Optymalizacja zdjęć
Nie zapomnij o właściwej optymalizacji dodawanych zdjęć. Sklep to przede wszystkim zbiór wielu zdjęć pokazujących różne aspekty oferowanych produktów.
W tym zakresie musisz zadbać o:
- właściwą nazwę pliku (dodawanego zdjęcia) – np. zielona-koszulka.jpg,
- dodanie tytułu do zdjęcia,
- dodanie tekstu alternatywnego do zdjęcia.
O optymalizacji zdjęć przeczytasz więcej w tym artykule na moim blogu.
Szukasz eksperta?
Szukasz profesjonalnej pomocy w optymalizacji czy zbudowaniu sklepu internetowego dla ciebie, napisz do mnie, a ja wówczas przedstawię spersonalizowaną ofertę. (Prowadzę działalność gospodarczą i wystawiam rachunki bez VAT, jeżeli życzysz sobie wystawienia rachunku)
Marcin Gurtowski
29 października 2013, 12:48 pmNa swoim blogu używam wtyczki WordPress SEO by Yoast. do optymalizacji. Bardzo dobrze się sprawdza. Ułatwia pisanie artykułu, aby był jak najlepiej zoptymalizowany pod SEO. W naszym projekcie Top Benefit używamy do optymalizacji wtyczki SEOPressor.
Wskazówki w artykule bardzo ważne, nie tylko do prowadzenia sklepu, ale ogólnie, takie jest moje zdanie. Już od jakiegoś czasu stosuje wszystko, no może poza integracją z narzędziami Bing. Wiem że w urządzeniach mobilnych jest zainstalowana wyszukiwarka Bing. Wiadomo jak dużo osób korzysta z tej wyszukiwarki na polskim rynku?
Marcin Gurtowski recently posted..Poduszka finansowa
Justyna Bizdra
29 października 2013, 6:10 pm@ Marcin,
nie mam dostępu do zupełnie najświeższych danych w tym zakresie, ale z informacji uzyskanych przeze mnie z poprzednich lat wynika, że Google ma w Polsce ponad 95 % udziału w rynku w odniesieniu do korzystania z ich wyszukiwarki. Bing i Yahoo to zaledwie kilka procent w tym zakresie.
Zupełnie inaczej przedstawia się to na rynku amerykańskim. Z najnowszych badań wynika, że Google ma około 65 % udziału w rynku wyszukiwarek, zaś Bing/Yahoo około 30%. Szacuje się, że w najbliższych latach Bing i Yahoo zwiększą swój udział w tym zakresie do 40% kosztem Google.
W Stanach Zjednoczonych Bing bardzo agresywnie pracuje nad takimi wynikami: reklamy Bing są wszędzie – w telewizji, gazetach.. Należy przy tym zaznaczyć, że spory procent Amerykanów spędza długie godziny przed telewizorem 🙂
Masa
30 października 2013, 8:56 amJa również używam WordPress SEO by Yoast. Wg. mnie ciekawą opcją jest seo check, za pomocą której możemy sprawdzić, które aspekty SEO powinniśmy poprawić np. dodać odpowiednie alty lub dowiedzieć się czy już wcześniej skupiliśmy się na damy słowie kluczowym. Wtyczka także pokazuję ile słów użyliśmy w artykule i czy ta ilość spełnia zalecane minimum.
„Bing jest w Stanach Zjednoczonych bardzo popularną przeglądarką internetową .” – myślałem że bing to wyszukiwarka taka jak Google czy Yahoo. Mają zatem swoją przeglądarkę?
Masa recently posted..Jakie opony rowerowe wybrać?
Justyna Bizdra
30 października 2013, 11:45 pmWitaj Masa,
dziękuję za twój komentarz. Tak, Bing jest jak najbardziej tylko i wyłącznie wyszukiwarką internetową 🙂 Taki lapsus z mojej strony.
Łukasz
30 października 2013, 2:06 pmMam pytanie odnośnie tworzenia struktury adresów w sklepie.
Czy jest możliwość na tej platformie stworzenia adresów w postaci:
sklep.pl
sklep.pl/kategoria
sklep.pl/produkt
Zauważyłem, że w standardzie wtyczka oferuje strukturę sklep.pl/coś_tam/produkt lub sklep.pl/coś_tam/kategoria
Mnie zależy na przejrzystych adresach i w pełni edytowalnej warstwie meta co daje zwykły wordpress. W aktualnie posiadanym sklepie tego nie ma i zastanawiam się nad zmianą platformy. Wordpress znam i lubię więc zaczynam rozgryzać temat.
Justyna Bizdra
30 października 2013, 11:49 pmŁukasz,
jak najbardziej masz taką opcję w sklepie internetowym na Wordpress i WooCommerce.
Struktura linków bezpośrednich jest standartowo taka:
twojadomena.pl/produkt (np. /zielona-koszulka-L)
twojadomena.pl/kategoria-produktu/koszulki
Łukasz
31 października 2013, 7:41 pmNo właśnie. Nie mogę znaleźć opcji aby pozbyć się niepotrzebnego aliasu „kategorie-produktu”.
Poza tym w opcjach dostawy i płatności oprócz zdefiniowanych opcji nie mogę dodać swoich.
I chyba faktycznie popracuję nad prestą.
Justyna Bizdra
4 listopada 2013, 7:24 pm@ Łukasz, w zakresie opcji wysyłki każda z dostępnych opcji może zostać skonfigurowana inaczej, niż jest to ustawione domyślnie. Wystarczy dokonać edycji każej opcji w panelu ustawień w tym zakresie. Dodatkowo polecam wtyczkę Aktywne płatności: http://www.wpdesk.pl/sklep/aktywne-platnosci-woocommerce/, która bardzo ułatwia dodtkowe skonfigurowanie danej opcji wysyłki z wybraną opcją płatności.
Jacek
31 października 2013, 11:09 amJeśli chodzi o blogu i i jego optymalizację WordPress OK – zgadzam się.
Ale jeśli chodzi o sklep, to nie nie rozumiem, dlaczego by się męczyć na WordPressie w oparciu o wtyczkę WooCommerce?
No może do małych sklepów składających się z kilku produktów, sprzedających koszulki, ale nie do poważnego sklepu!
Sugerował bym jednak sklep na dedykowanym, poważnym skrypcie np. PrestaShop lub Magento.
Może na początek więcej pracy, ale gwarantuję większe możliwości takich sklepów,
Jacek recently posted..Własna marka, nazwa na Google+
Justyna Bizdra
1 listopada 2013, 2:30 am@ Jacek,
już wcześniej była dyskusja na moim blogu w zakresie ilości produktów, które można dodać do sklepu zbudowanego na Wordpress. Już wcześniej pisałam, że może to być nawet kilkaset produktów. Najwyraźniej nie miałeś doświadczenia ze sklepami opartymi o Wordpress skoro piszesz o kilku produktach.
PrestaShop czy Magento nigdy nie dorówna Wordpress w zakresie optymalizacji i tego, jak łatwo można i to we własnym zakresie zoptymalizować taki sklep.
Justyna Bizdra
4 listopada 2013, 7:20 pmJeszcze tylko link do ciekawego artykułu, gdzie została przeprowadzona ankieta w zakresie wielkości sklepów internetowych opartych o woocommerce: http://marketpress.com/2013/maximum-size-for-woocommerce-shops/.
Jak się okazuje 57% głosujących ma sklepy z ponad 100 produktami, 40% oferuje ponad 250 produktów, zaś 11% oferuje ponad 1000 produktów. Wszystkie te sklepy zgodnie z ankietą są oparte o WooCommerce.
Ultra Hot
4 listopada 2013, 4:50 pmJeśli chodzi o opis zdjęć, to ja osobiście zawsze nazywam zdjęcie dokładnie tak jak nazywa się tytuł posta. Nie jestem pewien, czy to dobre rozwiązanie, bo czasami zdjęcie ma dosyć długą nazwę, ale dzięki temu na pewno nazwy nie zostają powielane. Fakt faktem, że wtedy link do posta i nazwa pliku są identyczne np. „jak-poprawić-szybkość-działania-strony”, ale korzystam z tej metody dość długo i nie zauważyłem negatywnych skutków. Ot taka moja refleksja:)
Ultra Hot recently posted..Potwory i stwory na automatach do gry
Olek
18 listopada 2013, 7:06 pmDodaje dużo zdjęć i zawsze zastanawiam się, czy warto wpisywać coś w pole tekst alteratywny, czy tylko wystarczy zmienić tytuł?
Automaty Online
20 listopada 2013, 3:54 pmJa się staram zawsze robić tak, żeby tytuł i tekst alternatywny były wypełnione. Robie to na zasadzie kopiuj wklej z tytułu posta, czasami ewentualnie skracam tytuł. W każdym razie zawsze te pola mam uzupełnione.
Automaty Online recently posted..Jak ocenić czy kasyno nie chce Cię oszukać?
Krzysztof
21 listopada 2013, 8:01 pmDzien dobry.
Juz w pierwszym punkcie poleca pani wtyczke: WordPress SEO by Yoast. Ja dla produktow Wordpresowskich zawsze uzywam All in one SEO pack.
Dlaczego pisze pani, ze wtyczka WordPress SEO by Yoast jest najlepsza i trzeba ja miec? Przyanam sie ze jej nie uzywalem nigdy stad moje pytanie. Na Internecie duzo osob poleca All in one SEO pack.
Takze moglaby mi pani w 2 zdaniach napisac dlaczego akurat: WordPress SEO ?
Pozdrawiam
Krzysztof recently posted..Tenha uma boa reputação online e melhore os resultados de seu email marketing!
Justyna Bizdra
25 listopada 2013, 9:06 pm@ Krzysztofie,
All in One SEO Pack jest ograniczona w zakresie ustawień dotyczących SEO twojej strony. Wordpress SEO obejmuje znacznie więcej aspektów plus dodatkowo wtyczka zawiera przydatne komentarze wyjaśniające różne jej sekcje i konfiguracje.
Krzysztof Krawczyk
30 listopada 2013, 8:13 pmA ja szukam rozwiązania aby móc w wyświetlić opis kategorii w woocommerce. W kategoriach wpisów zrobiłem to jednak w sklepie opis kategorii nie wyświetla się, a tworząc kategorię można zrobić opis. Google skierował mnie że tu znajdę odpowiedź ale nie znalazłem 🙁 Może jakaś podpowiedź
Krzysztof Krawczyk recently posted..Polowanie na klauzule niedozwolone
Dariusz Romanowski
10 grudnia 2013, 10:26 amWszystkie powyższe 5 punktów jest bardzo ważne przy optymalizacji każdego wordpressa. Brakuje mi w poście informacji nt. woocommerce:)
Larry
22 stycznia 2014, 6:27 pmWydaje mi się, że brakuje jednego i to w mojej opinii bardzo istotnego. Mianowicie nie ma żadnej wzmianki o problemie duplikowania treści, która w przypadku sklepów internetowych jest powszechnym zjawiskiem, które wcale nie jest tak prosto zwalczyć. Byłoby bardzo miło, jeżeli artykuł zostałby uzupełniony jeszcze o zastosowanie poprawnie dyrektywy rel=”canonical” oraz rel=”prev”, rel=”next” w Wordpressie oraz w jaki sposób można wśród setek czy tysięcy produktów/kategorii i podkategorii odnaleźć duplikowane podstrony.
Larry recently posted..Jak może wyglądać Twój blog?
Ania
10 kwietnia 2014, 7:34 pmDzięki za dobre wskazówki. Właśnie zdecydowałam się na używanie WordPressa i wtyczki wooCommerce w ramach sklepu, chociaż przyznam, że spodziewałam się bardziej zgrabnego wyświetlania danych. Za Twoją namową zainstalowałam też wtyczkę Seo polecaną w artykule.
Dzięki za konkretne informacje, tego właśnie szukałam.
Ania recently posted..Nie bądź doradcą..dowiedz się dlaczego nikt nie lubi twoich rad odnośnie biznesu.
Szkolenia News
10 maja 2019, 8:40 pmNa Szkolenia News używam All in On SEO i nie powiem, w miarę daje to radę, ale oczywiście stopień automatyzacji nie jest taki jakiego bym oczekiwał. Pewne rzeczy powinny być zorganizowane lepiej, np. nawet kopiowanie tytułu posta do title nie działa automatycznie, a przecież z reguły tylko się modyfikuje ten title tag, więc jego automatyczne skopiowanie wydaje się być bardzo podstawową rzeczą.
Szkolenia News recently posted..Zmiany w RODO a prawo pracy – zmiany w przepisach i szkolenia
WeLearn
5 lipca 2019, 9:55 amZnajcie jakieś inne platformy, które waszym zdaniem warto wziąć pod uwagę? Niby Wordpress jest wciąż dominujący, ale ostatnio przyglądam się m.in. Texpatternowi. Wygląda to całkiem nieźle, dobrze zoptymalizowane, szybkie…
WeLearn recently posted..Rozliczanie podatku dochodowego CIT w firmie