Słowa kluczowe a pozycjonowanie stron
Dobór właściwych słów kluczowych (keywords) to zasadniczy element w procesie optymalizacji stron internetowych pod kątem wyszukiwarek internetowych (SEO) i w dalszej perespektywie w odniesieniu do pozycjonowania naszej strony. W najprostszy sposób tłumacząc oznacza to, że gdy chcemy, aby nasza strona trafiła do określonej grupy użytkowników internetu i była oglądana przez jak największą ich ilość, to bardzo istotnym jest zbadanie, jakie słowa kluczowe są wyszukiwane przez te osoby w odniesieniu do tego, czego będzie dotyczyć nasza strona. Szukając słów kluczowych należy, zatem uwzględnić:
- W jakim stopniu dane słowa kluczowe są wyszukiwane przez osoby zainteresowane wybranymi produktami czy usługami – czyli ile osób w danym dniu, tygodniu, miesiącu szuka w Internecie konkretnych rozwiązań.
- Jak się przedstawia konkurencja w tym zakresie – ile już funkcjonuje stron internetowych na dany temat i jak są one zoptymalizowane, czy stanowią dla nas konkurencję.
- Jaka jest handlowa wartość tych słów – czy są to słowa, które odnoszą się do osób jedynie szukających informacji na dany temat czy też słowa, które wpisują osoby zainteresowane kupnem danych produktów czy usług.
Jak wyszukać i sprawdzić słowa kluczowe?
W Internecie jest obecnie wiele narzędzi i programów służących do wyszukiwania i sprawdzania słów kluczowych. Cześć z nich oferuje Google kompletnie za darmo. Polecam używanie kilku różnych narzędzi dla danego projektu, celem lepszej, bardziej dogłębnej analizy słów kluczowych.
1. Google Keyword Tool– świetne narzędzie, które pokazuje ile osób lokalnie i globalnie wyszukuje w skali miesiąca dane słowo oraz sugeruje, jakie inne słowa są wyszukiwane w danym temacie.
2. Google Insights – fantastyczne narzędzie, które pokazuje :
- w formie graficznej, jakie jest zainteresowanie naszymi słowami kluczowymi w ujęciu czasowym i regionalnym
- w jakiej ilości i jakie inne hasła są wyszukiwane w powiązaniu z wybranym przez nas słowem kluczowym oraz co do jakich haseł wyszukiwania mają tendencję rosnącą. Pod spodem 2 zdjęcia obrazujące, o czym mowa.
3. Google Wonder Wheel (Koło informacji) – graficzne przedstawienie w formie quasi koła wyszukiwanych słów powiązanych z naszym głównym słowem kluczowym. Chcąc uzyskać dalszych informacji na temat jeszcze innych adekwatnych słów należy wybrać słowo i kliknąć je, to odsłoni dalsze słowa. Poniżej zobaczysz na zdjęciach, jak znaleźć Wonder Wheel.
Na podobnej zasadzie działała strona KW BROWSE. Niestety w chwili obecnej strona ta jest w przebudowie. Jednak polecam sprawdzanie jej dostępności, bo narzędzia twórców KWBrowse były rewelacyjne.
UPDATE: Niestety to narzędzie nie jest już dostępne.
4. Istotnym jest również dla oceny komercyjnej wartości słów kluczowych sprawdzenie czy na danej stronie wyświetlanej przez Google, gdy wpiszemy szukane słowo kluczowe są wyświetlane tzw. Linki Sponsorowane (Sponsored Links) – jeśli tak to jest to znak, że nasze słowo kluczowe ma wartość handlową.
5. Dobrze jest również zbadać, kto stanowi dla nas konkurencję, jak zoptymalizowana jest ich strona i jak jest pozycjonowana w rankingu Google. Pewnych informacji dostarczyć może strona Quantcast. Jednak, jak sprawdziłam, o sporej ilości stron nie ma tam żadnych informacji.
Wszystkie wskazane przeze mnie narzędzie i sposoby używam, dodatkowo korzystam również z Market Samurai, o którym przeczytasz w moim innym artykule.
Podziel się ze mną swoimi uwagami i spostrzeżeniami na temat prezentowanych rozwiązań, zostawiając komentarz poniżej. A może znasz jakieś inne ciekawa rozwiązania?
Dawid
28 lipca 2013, 2:27 pmJak wchodzę na stronę KWMAP to automatycznie ściąga mi się plik „pobrane”
Co z tym plikiem następnie trzeba zrobić?
Dawid recently posted..Umowa najmu – podwyższanie czynszu
Justyna Bizdra
9 sierpnia 2013, 10:07 pmDawid,
ja nie mam takiego problemu. Po wpisaniu słowa kluczowego wyświetla się drzewko fraz.
Spike
23 stycznia 2016, 8:11 pmWitaj Justyna,
Na twojej stronie jest bardzo wiele ciekawych i wartościowych informacji, z których również sam skorzystałem.
Od siebie mogę dodać, ze jest fajną stroną i dodatkowo Polską jest – panel-pl.semstorm.com umożliwia ona podgląd słów kluczowych również w części bezpłatnej, traffic etc. Opcja płatna oczywiście umożliwia nam zdecydowanie na większy podgląd interesujących nam informacji.
Pozdrawiam
Marcin
Spike recently posted..Kredytowy słownik pojęć nie taki straszny jak go malują
Justyna Bizdra
26 stycznia 2016, 8:42 pmDziękuję Spike za komentarz i wskazanie dodatkowego źródła badania słów kluczowych.