Optymalizacja strony z Google w 12 krokach
Bardzo często zespół Google publikuje wartościowe krótkie filmiki w zakresie różnych sfer działania witryn internetowych w Internecie. Są to filmy dotyczące Google Analytics, Google Webmaster Tools, optymalizacji stron internetowych, odpowiedzi na zapytania internautów kierowane do Google i inne.
Dzisiaj prezentuję, jeden z ostatnich ciekawych filmów przygotowanych przez zespół Google. Film dotyczy 12 najlepszych praktyk dotyczących prawidłowej optymalizacji strony internetowej. Choć na początku filmu powiedziane jest, że odnosi się on do stron, które mają opublikowanych do 50 podstron, to jednak większość zaprezentowanych tam wskazówek ma również zastosowanie do znacznie większych serwisów internetowych.
Film jest po angielsku. Jeżeli chcesz zapoznać się z tymi wskazówkami po polsku, to znajdziesz je poniżej wraz z moimi dodatkowymi uwagami i przydatnymi linkami.
1. Zasadniczą kwestią jest wybranie na samym poczatku wersji, w jakiej będzie się wyświetlała i indeksowała Twoja strona internetowa (www czy bez www).
Nie ma przy tym znaczenia, którą wersję wybierzesz. Obie wersje są równoważne.
2. Należy zweryfikować stronę w Google Webmaster Tools, czyli w narzędiach dla webmasterów, uzyskując w ten sposób dostęp do rozmaitych informacji w zakresie:
- słów kluczowych
- linkujących stron
- błędów na stronie
Można również ustawić przesyłanie wszelkich wiadomości od Google w ramach Webmaster Tools na wybrane przez nas konto email:
3. Jeżeli budujesz nową stronę internetową czy bloga na uprzednio używanej domenie sprawdź jej dane w Google Webmaster Tools. A także czy jest zaindeksowana: poprzez wpisanie site:twojadomena.pl w wyszukiwarce.
Jeżeli strona została zdjęta z indeksu:
- sprawdź wymagania, jakie powinna spełnić
- po wprowadzeniu zmian, zgłoś ją ponownie do zaindeksowania przez Google.
4. Skorzystaj z opcji Fetch as Googlebot, która jest dostępna w Google Webmaster Tools i pozwala na zobaczenie strony tak jak ją widzi Google. Pomaga to w ustalenieu ewentualnych problemów ze stroną.
5. Zawrzyj na stronie kod Google Analytics (można to zrobić za pomocą wtyczki, ręcznie, bądź bardzo sprawnie korzystając z ustawień Thesis, jeżeli korzystasz z tego frameworku SEO)
6. Strategia i design strony:
- użyteczność: zadaj sobie pytanie, czy design Twojej strony spełnia oczekiwania i potrzeby osób, które z niej korzystają
- nawigacja: zadaj sobie pytanie, czy jeśli dana osoba znajdzie się na podstronie, czy:
a) łatwo może się zorientować, gdzie się znajduje?
b) łatwo może przejść do innego poszukiwanego miejsca?
c) zadaj sobie pytanie, czy każa strona serwisu zawiera jeden oczywisty dla każdego użytkownika wątek/temat.
7. Zdefiniuj cel strony/rodzaj konwersji.
Czy chcesz, aby odwiedzający serwis:
- zapisali się na newsletter
- kupili oferowany produkt
- wypróbowali oferowany produkt
- podzielili się informacjami na temat naszej witryny w serwisach społecznościowych.
Zastosuj właściwy cel na każdej podstronie serwisu. Nie zmuszaj użytkowników do wykonania dodatkowych kliknięć.
8. Twórz dobrą treść
W sposób naturalny zawrzyj w tekście powiązane z nim słowa kluczowe. Użyj fraz, które inni wpisują w wyszukiwarce, aby znaleźć interesujące ich produkty, usługi, informacje. Przeprowadź analizę słów kluczowych z wykorzystaniem narzędzia Adwords Keywords Tool. W tym zakresie polecam szereg innych narzędzi, w tym świetny i darmowy w zakresie analizy słów kluczowych Market Samurai.
Odpowiedz na pytania, które mogą zadawać inni:
- czy twój produkt jest wartościowy? Pokaż opinie na jego temat i pozwól innym zostawiać opinie w jego zakresie
- co w sytuacji, gdy produkt nie działa? Wyjaśnij zasady polityki zadowolenia konsumentów.
9. Każda strona serwisu powinna zawierać:
- unikalny temat
- unikalny tytuł – meta tag (wyświetlający się w wyszukiwarkach internetowych)
- unikalny opis – meta description (wyświetlający się w wyszukiwarkach internetowych)
- dla stron niedynamicznych: słowa kluczowe powinny być zawarte w nazwach plików, nazwach zdjęć, pisane małymi literami i odzielone myślnikiem
- opisowy tekst zakotwiczony dla każdego linku wymienionego na stronie.
Więcej informacji o linkach wewnętrznych znajdziesz tutaj.
10. Zadbaj o szybkie ładowanie się Twojej strony
Google przygotował specjalną stronę z informacjami i przydatnymi narzędziami w tym zakresie.
11. Sprawdź czy Twoja strona pojawia się na pierwszym miejscu wyszukiwań w odniesieniu do jej nazwy. Dobrze jest, gdy wyświetla się wraz ze strukturą linków wewnętrznych.
Za pomocą Google Webmaster Tools sprawdź inne frazy kluczowe, na które Twoja strona się pozycjonuje w wyszukiwarkach.
Angażuj się w dyskusje na forach i blogach oraz stronach serwisów społecznościowych. Przyciągaj naturalne linki i nowych odwiedzających. Zadbaj o umieszczenie na swojej stronie ikonek popularnych serwisów typu Facebook, Twitter, Google +1. Dajesz w ten sposób innym mozliwość dzielenia się publikowaną przez ciebie treścią.
12. Wskazówki w zakresie mediów społecznych
Masz prawdopodobnie ograniczone zasoby:
- myśl globalnie: stwórz swój wizerunek na kluczowych stronach, bierz udział w dyskusjach, naturalnie zachęcając innych do zrealizowania założonego przez ciebie celu w zakresie twojej strony
- skoncentruj swoją uwagę na miejscach, gdzie przebywają osoby zainteresowane Twoją niszą
- pokaż swoje mocne strony.
Czy prezentowany film Google okazał się dla ciebie przydatny? Z którymi wskazówkami masz największą trudność w zakresie ich wdrożenia na własnej stronie internetowej?
Optymalizacja twojej strony
Jeżeli szukasz pomocy w dobrym zoptymalizowaniu twojej strony lub bloga, napisz, bądź zadzwoń do mnie korzystając z opcji dostępnych na mojej stronie kontaktowej.
Niedoszły Bibliotekarz
9 lipca 2012, 6:44 amNo to ten tekst udał Ci się nad wyraz 🙂 „uwiodłaś” mnie tym zestawem linków w jednym miejscu to jest to co tygryski lubią najbardziej.
Justyna Bizdra
9 lipca 2012, 5:47 pm@Niedoszły Bibliotekarz,
Dziękuję za miłe słowa 🙂 Znalezienie tych wszystkich linków kosztowało mnie trochę czasu, szczególnie, że większość tych podanych przez Google na filmie jest nieprawidłowych 😉
AMOK
9 lipca 2012, 8:19 amWarto pomyśleć jeszcze o zgodności strony ze standardami W3C choć to chyba bezpośredniego przełożenia na pozycję w Google nie ma.
AMOK recently posted..Imperial-apartments – Wynajem apartamentów
Justyna Bizdra
9 lipca 2012, 5:53 pm@AMOK,
celna uwaga! Zdecydowanie ma przełożenie, jako jeden z elementów prawidłowo funkcjonującej strony. Czystość i prawidłowość kodu jest ważna, dlatego istotne jest stosowanie na swojej stronie sprawdzonych dobrych szablonów, jeżeli ktoś korzysta z takich gotowych rozwiązań.
Denis
9 lipca 2012, 9:20 amNajgorzej chyba jest w zakresie mediów społecznych, nie wiem za bardzo jak dotrzeć do wielu potencjalnych fanów nie kupując reklamy 😉 Ostatnio i w tym zakresie u mnie lepiej, ale nie jest to jeszcze optymalny dla mnie wynik.
Denis recently posted..Jak działa wykop.pl? Moja opinia.
Pozycjonowanie Bielsko
6 września 2012, 7:06 pmOczywiście większość których pracuje przy SEO zna to na pamięć, ale czasem warto sobie przypomnieć takie podstawy od których trzeba zaczynać walkę 😉 Dzięki za przydatne informacje.
Nurek
9 lipca 2012, 11:47 amPrzy odrobinie linków i odpowiedniej optymalizacji i kierowaniu internautów na pewne zachowania można zdziałać naprawdę wiele 🙂
Łukasz
9 lipca 2012, 11:48 amWidzę stare, sprawdzone sposoby, ja zawsze miałem problem aby zadbać o szybkie ładowanie się strony, tzw. w dobie szybkich internetów strona ładuje się szybko, ale korzystając z narzędzi typu Page Speed nie wypada to najlepiej.
Łukasz recently posted..Lubietoto – wypłata
Justyna Bizdra
9 lipca 2012, 5:59 pm@Łukasz, z tego, co obserwuję większość witryn internetowych nie wypada idealnie w Page Speed, a bardzo dobrze się pozycjonują. Moja strona też nie jest w zakresie szybkości ładowania się w czołówce 😉
Łukasz
19 lipca 2012, 9:53 pmUdało mi się zyskać parę punktów w page speed, dokładnie z 78 do 91, teraz wygląda to znacznie lepiej 😉
Łukasz recently posted..Sposoby na adf.ly Powiekszenie zarobku na adf.ly
Bartek
9 lipca 2012, 12:53 pmZnowu promują dodawanie strony do GA … Dobrą alternatywą jest Piwik
Bartek recently posted..8 zasad optymalizacji witryny
Wojtek
12 lipca 2012, 9:13 am@Bartek, dzięki za informacje o Piwiku, nigdy wcześniej nie słyszałem o tym oprogramowaniu. Trochę sobie poczytałem i chyba go przetestuję. Wydaje się całkiem interesujący.
Wojtek recently posted..20 sposobów na świadomość
Mateusz
18 lipca 2012, 12:22 pmPiwik jest o tyle lepszy od GA, że leży na naszym serwerze co daje pełną kontrole nad gromadzonymi danymi oraz na pewno po części bezpieczeństwo tych statystyk.
Bartek
13 sierpnia 2012, 10:09 amNie ma za co:)
Bartek recently posted..Zdobądź wartościową listę aa do scrapeboxa!
Krzysiek
12 lipca 2012, 1:46 amPomocne wskazówki dla kogoś kto z techniką optymalizacji jest raczej na bakier, czyli mnie. Ale czytam i staram się podszkolić choć wiem, że jeszcze długa droga przede mną. Zainspirowany tym wpisem już zacząłem poprawiać swoje teksty pod względem nasycenia słów kluczowych. Zobaczymy co to da. Będę na ten blog zaglądać częściej. Pozdrawiam
Krzysiek recently posted..Obrazy ręcznie malowane
Mariusz Brzostek
13 lipca 2012, 3:10 amBardzo fajny i napakowany wiedzą poradnik. Coś czuję że z 10- szybkością to będę wojował sporo… ale dzięki 🙂
pozdrawiam
Mariusz
Mariusz Brzostek recently posted..Linki wewnętrzne – bułka z masłem
Sławomir
20 lipca 2012, 12:54 amDzięki za udostępnienie linka do filmu – bardzo uporządkowana wiedza. Pozdrawiam Sławomir – http://umuzyka.pl
Mateusz
20 lipca 2012, 4:14 pmPodstawy podstaw, ale fajnie opisane.
Podobnie jak już ktoś tu wcześniej pisał, promujecie Google analytics, zamiast pikiwka, który ma te same funkcje nie udostępniając ich samemu googlowi.
Piotr
20 lipca 2012, 9:14 pmSuper opisane. Spotkałem wiele wersji opracować poszczególnych zabiegów SEO, jednak te wydają się opisywać samą istotę rzeczy. Przede wszystkim został tu moim zdaniem uwzględniony niezwykle ważny punkt dotyczący opcji Googlebota w WT (punkt 4).
Piotr recently posted..Formularz IFT–3/IFT–3R
tough
24 lipca 2012, 11:36 pmWiększość punktów to w sumie kwestie dosyć podstawowe. Jednak ładnie wypunktowane i może okazać się przydatne dla początkujących, sam parę kwesti w zakresie optymalizacji mam na swoich stronach do dopracowania.
Marcin
31 lipca 2012, 10:49 amNo z tym Analytics’em, to coraz więcej osób odradza. Nie dawajmy G za dużo powodów do szastania naszą stroną w wynikach 😉
Michał
2 sierpnia 2012, 12:06 pmFajny tekst, dobrze czasem zajrzeć na blogi rzadziej odwiedzane. Chyba muszę jednak częściej tę stronę otwierać.
Kredytowiec
5 sierpnia 2012, 5:39 pmNie ma co podpinać stron pod analiticsa
Uljana
7 sierpnia 2012, 4:03 pmPodoba mi się. Może nie wszystko zostało tu powiedziane ale jest przejrzyste i usystematyzowane.
Karol
13 sierpnia 2012, 2:11 am11. Sprawdź czy Twoja strona pojawia się na pierwszym miejscu wyszukiwań w odniesieniu do jej nazwy.
Jako ze stronke od tygodnia dopiero promuje na poczatku tak czekalem az wypchne reszte stronek z podobna nazwa i zdaje sie ze po 5 dniach juz byla na pierwszym miejscu.
Moze to tez byc wynik linkowania wewnetrznego (40 zaindexowanych podstron + staly progres tresc krotka ale unikalna tj cos w rodzaju newsow )
zobaczymy czy to tylko mit z tym bonusem dla nowej strony i zaraz znowu znikne.
a co do optymalizacji kodu to jako ze kod sam pisalem od podstaw moge go sprobowac przyspieszyc zawsze to jakis dodatkowy cel no i moze faktycznie cos poprawi
Grzegorz
15 sierpnia 2012, 10:54 pmDziękuje bardzo mi się to przyda. Artykuł ciekawy i przydatny już dal mi do myślenia
Aptus.pl
21 sierpnia 2012, 4:09 pmOgólnikowo ale ciekawie – potraktowałbym to jako dobry początek dla każdego chcącego wypromować własny serwis internetowy.
I troszkę po macoszemu potraktowana rzecz chyba najwazniejsza – treść na stronach.
Zapraszam na http://www.aptus.pl/www/porady/content_marketing.php
Pozdrawiam serdecznie
Zbyszek82
22 sierpnia 2012, 10:49 pmTakie pitu pitu 🙂 ale dzięki Justyna dla ludzi zaczynających przygodę w sieci to bardzo dobre podstawy nt. budowy stron i poprawienia widoczności w Goole.
Zbyszek82 recently posted..Pożyczka prywatna – kruczki w umowach
Damian
23 sierpnia 2012, 9:23 pmNo i widzę, że mam coś do zrobienia jeśli chodzi o prędkość ładowania kilku stron. Głównie wielkość obrazków. Człowiek coś przegapi i z ułamków robią się sekundy.
Damian recently posted..Ergohuman 2.0 od Ergomax – oceniamy prototyp
Wojtek
31 sierpnia 2012, 10:12 amGoogle teraz oferuje chyba najszerszy zakres usług, szczególnie dla takich ludzi jak ja, młodych przedsiębiorców bardzo przydają się przyprowadzeniu firmy różne aplikacje jak Ogarnik.mobi, która przypomina o terminach płatności itp…
Audyt stron Seo
5 września 2012, 7:24 pmKrótko, zwięźle i na temat…
pozdrawiam i czekam na kolejne wpisy
Audyt stron Seo recently posted..Zapraszam
Ola Nowaicka
17 marca 2013, 2:33 amCo prawda filmik tyczy się fundamentalnych podstaw ale myślę, że nawet starym wyjadaczom przyda się zwięzłe przypomnienie najważniejszych zasad tworzenia nowej strony. Muszą przyznać, że mnie jedna z tych zasad wyleciała z głowy i dopiero teraz po zapoznaniu się z artykułem, przypomniałam sobie.
Ola Nowaicka recently posted..OPROCENTOWANIE LOKATY MARZEC 2013
GemSetMecz
23 lipca 2013, 2:31 pmWszystko ładnie opisane, jednak brakuje mi tutaj więcej szczegółów oraz odnośników do odpowiednich narzędzi. Trudno znaleźć coś, jeśli się wchodzi na stronę pierwszy raz. Pozdrawiam
GemSetMecz recently posted..Andreas Haider-Maurer vs. Jiri Vesely