Zarabianie z Youtube: wywiad Justyny Bizdry z Kamilem Newczyńskim
Kamil Newczyński zajmuje się marketingiem w internecie, przeprowadza szkolenia dla firm i jest konsultantem w tym zakresie. Jednocześnie w ramach hobby tworzy filmy video i publikuje je na swoim kanale na Youtube. Jest partnerem Youtube. Dzięki własnej pomysłowości i samodzielnie zdobytym umiejętnościom uzyskuje dodatkowe dochody z działania na Youtube.
Jak mówi Kamil nie jest to trudne – zapraszam do wysłuchania ciekawego wywiadu, który przeprowadziłam z Kamilem na temat filmów video, Youtube i zarabiania z Youtube.
J: Mówi Justyna Bizdra z evive.pl. Dzisiaj mam przyjemność porozmawiać ze specjalnym gościem Kamilem Newczyńskim ze strony socialtalk.pl. Będziemy rozmawiać na temat filmów video, marketingu video, programu partnerskiego na Youtube i zarabiania dzięki Youtube.
Witaj Kamil.
K: Witaj Justyno, miło mi Ciebie poznać, witajcie wszyscy inni, którzy też słuchają tego broadcastu.
J: Poznaliśmy się z Kamilem na Social Media Day Poland we Wrocławiu. Kamil przedstawiał prezentację na temat programu partnerskiego z Youtube. Powiedz Kamil, jak się zaczęła Twoja przygoda z Internetem już tak na poważnie.
K: No tak jak wcześniej żeśmy troszeczkę już o tym mówili, ja byłem zupełnie 6 lat temu zwyczajnym userem, ale tak już tak na poważniej, troszeczkę zawodowo, zaczęło się to ponad trzy lata temu, kiedy pracowałem w biurze podróży i moją działalność jakby rozpoczęło to, że znalazła mnie pewna redaktorka naczelna miesięcznika Rynek Turystyczny, no i zaproponowała mi pisarstwo. Ja zacząłem pierwszy tekst, drugi tekst i bardzo szybko to później popłynęło to do tzw. serwisów mainstreamowych na gazeta.pl, na wp, na interię no i tak zaczęła się moja działalność w sieci jako twórca treści w obrębie bardziej turystyki, no i dopiero później zaczęła się fascynacja mediami społecznościowymi i Youtubem, no i do dzisiaj to trwa i się kręci.
J: Powiedz, jak długo publikujesz filmy na youtube?
K: Właśnie. Moja historia jest bardzo krótka i jednocześnie dla większości zaskakująca, ponieważ oczywiście ja z youtubem, tak powiedzmy sobie prywatnie już zaprzyjaźniłem się dawno, dawno temu, ale tak powiedzmy sobie zawodowo i też jako twórca, moja historia jest dosłownie półroczna, jeżeli dzisiaj mamy początek czerwca, to właśnie dwa dni temu minęło pół roku, sześć miesięcy od kiedy wrzuciłem swój pierwszy taki powiedzmy sobie bardziej filmik, który można było oglądać tak powiedzmy sobie publicznie, bo wcześniej wrzucałem takie filmy prywatne, no ale były zamknięte, z kłódką i nikt ich nie widział.
J: Czyli tak troszkę jakby szkoliłeś się w występowaniu przed kamerą w tym pierwszym etapie?
K: Wiesz co, może nie aż tak bardzo, ale kamerę posiadłem półtora roku temu i przez praktycznie dziesięć miesięcy tą kamerą się jakby na początku bawiłem, a później starałem się jak najwięcej robić takich rzeczy, które mogą zobaczyć inni, powiedzmy sobie wprost, bo wiadomo że początki są zawsze, czasami fatalne i tego się nie da pokazać
J: Tak
K: Więc pamiętajmy, że oczywiście można mieć kamerkę internetową, jak ja to mówię, bezczelnie wywalić facjatę i zacząć mówić, ale to się nie sprzeda po prostu. Więc ja zdawałem sobie sprawę, że posiadanie sprzętu to raz, a dwa umiejętności. Ja te umiejętności sobie szlifowałem, szkoliłem no i pod koniec roku, ubiegłego roku, dwa tysiące jedenastego roku, przez miesiąc się tak dosyć mocniej przygotowywałem ze startem, z brandingiem, z nazwą, z blogiem opracowałem sobie taką mini-strategię, no i zaczęło się dokładnie szóstego stycznia gdy pierwszy filmik wylądował na youtube.
J: Widzę bardzo strategiczne podejście z Twojej strony. Powiedz mi, czy jakieś specjalistyczne szkolenia może przeszedłeś, jak się przygotowywałeś do tego etapu, jak ten proces może przebiegał?
K: Justyna, wiesz, ja jestem samoukiem, człowiekiem, który jakby dochodzi do wszystkiego wyłącznie sam, oczywiście dużo, dużo rzeczy czytam w sieci, ale jestem samoukiem, który dochodzi do pewnych rzeczy, do większości rzeczy w Internecie metodą prób i błędów i tak też teraz było. Jeżeli chodzi o bloga, budowanie stron, SEO, PHP i tak dalej, to jest jakby samouctwo, wyłącznie samouctwo i to co widać teraz, te ślady, które zostawiam w Internecie to jest wyłącznie jakby zdolności, umiejętności, które sam posiadam, których sam się nauczyłem metodą prób i błędów, żadnych szkoleń.
J: To uważam, że to doskonała umiejętność, bo z tego co wiem, w styczniu, tak, jak wspomniałeś, oficjalnie rozpocząłeś publikację filmów publicznych, udostępnianych publicznie i od pewnego czasu już jesteś partnerem youtube
K: Tak, zgadza się, zgadza się
J: Jakie warunki należy spełnić, aby zostać partnerem?
K. No właśnie. W teorii jest, jest, wygląda to dokładnie tak, że trzeba tworzyć oryginalne, autorskie materiały video, i jeżeli tworzymy na przykład jakieś, nie wiem, powiedzmy sobie tworzymy kompilację z już istniejących video, które nie są oryginalne, nie są autorskie, no to ten warunek jest jakby no nie spełniony. Więc to też, druga kwestia, która wynika z pierwszej, trzeba mieć prawa do warstwy wizualnej i dźwiękowej, wszystkie prawa, i to jest bardzo, bardzo mocno przestrzegane przez yotube, no i oczywiście ważna jest, ważna jest regularność publikacji materiałów, tak? Nie wystarczy wrzucić jednego filmika, który będzie bardzo popularny, może mieć nawet milion odsłon, a później nic nie robić, prawda? . To też nie zagwarantuje nam partnerstwa.
J: Czyli jak często?
K: No właśnie, problem jest tego typu, że youtube nie określa, jak bardzo, jak regularnie muszą te materiały być wgrywane, ale powiedzmy sobie, że na przykład, weźmy sobie przykład dosyć znanego showmana Niekryty Krytyk, jemu wystarczy wrzucanie filmów raz na miesiąc, to jest ta regularność, która najwyraźniej youtube satysfakcjonuje. I on na każdym filmie ma od kilkuset tysięcy do nawet półtora miliona odsłon, więc ta regularność, raz w miesiącu w przypadku takich showman-ów znanych jest wystarczająca. Ja stwierdziłem, że takich materiałów na początek wrzucałem po kilka miesięcznie tak, i to była taka regularność, która powodowała, że youtube, domyślam się, tak, że stwierdził, że aha, to jest regularność, to jest determinacja, tak, to jest coś co się rozwija
J: Plus oglądalność
K: Dokładnie. Która tam nawet nie rosła jakoś dynamicznie bardzo, ale powoli, powoli i to spowodowało, że też pewnie, było to kryterium, które było brane pod uwagę. Ee, no i oczywiście też nie bez znaczenia jest popularność, tak, czyli stały wzrost liczby subskrybentów i odsłon, chociaż niewielki na początek, ale żeby był. Żeby to nie była taka stagnacja. No i oczywiście ostatni warunek to jest gotowość do wyświetlania reklam w filmach i na kanale, z czym wiąże się posiadanie lub założenie konta google-adsense i to jest też warunek konieczny
J: Czyli w Twoim przypadku po jak długim, czy też krótkim czasie google zaproponował partnerstwo? Przepraszam, youtube zaproponowało partnerstwo?
K: Możemy też mówić google, bo tak naprawdę youtube leży na google. Eee, już mówię. To było tak, że ja szóstego stycznia wrzuciłem swój pierwszy filmik i partnerstwo dostałem dwudziestego drugiego marca, więc po trzech miesiącach. Bardzo, bardzo szybko, a już tak pewnie uprzedzając tutaj pewne pytania, jak to dokładnie wyglądało, to już mówię. W marcu, oj teraz sobie nie przypomnę dokładnie, nie to było dwudziestego drugiego, tak, bo wówczas się to odbyło, dwudziestego drugiego marca, o tym chyba mało osób w ogóle wie, odbył się pierwszy w Polsce youtube meetup, gdzie zaproszono partnerów obecnych i też potencjalnych i to było takie pierwsze, off line-owe spotkanie youtube w Polsce, które oczywiście wcześniej miało też miejsce w innych krajach Europy i pierwsze za oceanem, ale w Polsce nigdy tego nie było, i były też osoby z polskiego supportu google, youtube z Londynu. W ten sposób youtube pokazał, że polski rynek zaczyna się coraz bardziej liczyć, jeżeli chodzi o video, bo takie spotkanie off line-owe pierwsze w Polsce uważam za taki mile-stone, za taki krok milowy właśnie w traktowaniu polskiego środowiska.
J: Ale z tego co się zorientowałam, program partnerski youtube w Polsce jest dość młody, prawda? Na świecie w 2005 się zaczął, a w Polsce?
K: zgadza się. Jeżeli chodzi o taki oficjalny start, no to on ma już teraz półtora roku, tak, więc to był styczeń 2011 roku, to była oficjalna premiera w Polsce, natomiast – to też warto podkreślić, że to była premiera dla takich indywidualnych twórców, prawda, dla takich amatorskich twórców. Natomiast wcześniej takie partnerstwo, powiedzmy sobie profesjonalne, otrzymała Agora, wydawca gazeta.pl między innymi i to był kwiecień 2010 roku. To był taki profesjonalny partner, i później oczywiście te profesjonalne partnerstwa miała wirtualna polska, polska agencja prasowa i play i tak dalej, natomiast jeżeli chodzi o takich indywidualnych twórców, no to też historia w Polsce jest krótka, bo start był na początku 2011 roku.
J: A czy masz może taką informację, ilu jest partnerów w Polsce? Z youtube?
K: No właśnie, to też jest dla mnie ciekawa informacja, ja jak byłem na youtube meetup w marcu tego roku, była tam prezentacja ze strony osób z google, która wydaje mi się, że obrazowała liczbę tych partnerów, ale ja jej nie zapamiętałem. Później próbowałem tę informację uzyskać, wydaje mi się, że tam była raczej, raczej liczba liczona w setkach. Ponieważ oficjalnie na całym świecie partnerów jest trzydzieści tysięcy, to są dane, to są dane z początku tego roku. Oficjalne dane youtube
J: OK.
K: więc wydaje mi się, że w Polsce, jeżeli to jest półtora roku, to trzeba, trzeba liczyć raczej w setkach niż w tysiącach w odniesieniu do tego, co jest na całym świecie.
J: Tak. Zacząłeś właśnie mówić, jak to się zaczęło. Bo zostałeś zaproszony na oficjalny meetup, partnerów youtube, i co wówczas się wydarzyło dobrego dla Ciebie?
K: Już mówię, bo zasadniczo to było tak, że to spotkanie było, było ogłoszone bo ja miałem oficjalną informację, że to jest spotkanie dla tych, którzy chcą w jakiś sposób rozszerzyć swoją działalność na youtub-ie, chcą zdobyć nowe umiejętności, chcą wiedzieć, jak kręcić lepsze filmy. Więc ja, jako człowiek ambitny i żądny wiedzy pojechałem tam ze świadomością, że dowiem się czegoś nowego, ale absolutnie nie jechałem tam ze świadomością, że ja tam dostanę partnerstwo. To było dla mnie ogromną niespodzianką, ponieważ była prezentacja, była taka rozmowa, była też inna blogerka przedstawiona w roli takiego success story. Czyli popatrzcie, zobaczcie, ona jest już na youtub-ie, zobaczcie, co jej się już udało osiągnąć. Wy też tak możecie.
J: To była Polka?
K: Tak, tak. To była dokładnie blogerka Weronika Mikuszusz, ona jest blogerką w kategorii powiedzmy sobie, good-look, tak, modowej, modowej-kosmetycznej. No i po tym wszystkim były oczywiście takie rozmowy kuluarowe, mały catering, i w pewnym momencie podchodzi do mnie dziewczyna z Google i mówi, że: właśnie wysłałam do Ciebie takie zaproszenie i wystarczy, że klikniesz w link, potwierdzisz, bo chcemy, żebyś był naszym partnerem.
J: To świetnie, ale czy to jest tak, że rozmawiałeś z kilkoma osobami, zostałeś zauważony?
K: Nie. Ja.. To była dla mnie kompletna niespodzianka, ja nie wiedziałem, że akurat podczas tego spotkania będzie w ogóle rozpatrywana możliwość, możliwość zostania partnerem, zupełnie się tego nie spodziewałem. Ja wysłuchałem tej prezentacji, w której mówiono, jakie są korzyści dla partnera i tak dalej i tak dalej, i to była dla mnie kompletne niespodzianka, ale zdawałem sobie sprawę, że, znaczy później zdałem sobie sprawę z tego, że prawdopodobnie ci, którzy zostali zaproszeni, wcześniej byli jakoś sprawdzani, werbowani, były pewnie jakieś potencjalne oceny wykonywane na nich, czy oni mogą być partnerami.
J: I druga sprawa podjęcie działania, prawda? Bo załóżmy, spełnienie wstępnych warunków, to już jest podjęcie działania, później zdecydowanie się na to, że jadę, prawda? Jadę na konferencję, wezmę udział, z kimś porozmawiam, poznam, czy to dla Ciebie była jakaś dłuższa trasa do pokonania? Gdzie się odbywała konferencja?
K: Już właśnie mówię. Ona się odbyła w biurze google w Warszawie. Ja jestem z Poznania, więc do przejechania trzysta kilometrów w dość dobrych warunkach kolejowych powiedzmy sobie szczerze, ale tutaj nawiasem powiem jeszcze jedną ciekawostkę. Ja się bardzo mocno zastanawiałem, czy w ogóle jechać tam, ponieważ tak zawsze sobie myślę, czy ja się tam czegoś nowego dowiem, czy tam coś będzie dla mnie i ja tak naprawdę nie byłem do końca przekonany, czy mam jechać, czy mam tracić czas, i też koszty, przejazdu więc to też, chyba spore szczęście, że coś mi podpowiedziało tak, gdzieś z tyłu z głowy, była jakaś była myśl, że jednak jedź
J: intuicja
K: tak intuicja. Więc, no mówię, do przejechania trzysta kilometrów akurat w Warszawie nie było jakoś fatalnie daleko, czy też długo, więc
J: No to gratulacje
K: Dziękuję
J: Wspomniałeś o tym, że właśnie podczas konferencji była mowa o przywilejach. Jakie to są te przywileje bycia partnerem?
K: No właśnie. Przede wszystkim może tak porównajmy sobie to zwykłe konto, do tego konta partnerskiego, jak one się różnią, prawda. Bo wiele z tych funkcjonalności jest takich samych, ale też są pewne korzyści. Przede wszystkim to jest lepszy branding kanałów i filmów. Jak wejdziemy na mój kanał socialtalk.pl, to tam nad tym kanałem jest taki duży banner, gdzie jest mój logotyp i to jest taki pierwszy element, który wyróżnia konta partnerskie od zwykłych kont, i dodatkowy taki banner pozwala na to, że możemy sobie tam wstawić jakiś, tak jak na facebooku, tak? Jest taki duży banner poziomy, tam możemy wstawić logotyp poziomy, jakieś hasło, jakiś claim, co więcej, ten logotyp może być klikalny, to jest bardzo ciekawa rzecz
J: tak, no tak, świetna opcja
K: na facebooku tego nie ma. Natomiast na youtubie możemy sobie stworzyć tak zwaną mapę klikalną za pomocą specjalnego kodu, tam możemy wstawić odnośniki na przykład do swojego profilu na facebooku, do swojego sklepu, do swojego kanału, do swojego, do swojego bloga, do jakiejś innej strony
J: fantastyczne
K: no i to też oczywiście można ubrać w jakąś odpowiednią szatę graficzną. Więc to nie będą takie zwykłe linki tekstowe, tylko to może być jakiś tam, powiedzmy banner, czy jakaś tam inna czcionka, która też będzie klikalna, to się da wszystko zrobić, więc jakby te możliwości brandingu są bardzo duże.
J: Czyli po tym właśnie można rozpoznać partnera między innymi, tak że ma właśnie dodane logo, ewentualnie linki
K: Tak. Tak, ten banner, ten banner nad takim ciemnym obszarem w środku, jeżeli istnieje, to jest konto partnerskie, zwykłe konta nie mają takiego bannenru i nie mogą tam niczego umieszczać, tak naprawdę. Tam jest bardzo taki malutki, malutki paseczek, w którym nic tak naprawdę nie zmieścisz.
J: A w zakresie właśnie kwestii wyświetlania reklam. Czy tu są może jakieś różnice pomiędzy kontem zwykłym a partnerskim?
K: Wiesz co, powiem tak. Ostatnio youtube troszeczkę zliberalizował zasady, jeżeli chodzi o zarobek i umożliwił tę funkcję wielu innym kontom, które nie są kontami partnerskimi. I w ten sposób też pewnie chce w jakiś sposób sprawić, żeby te treści były bardziej ciekawsze, bo wiadomo, że jak jest kasa, to jest motywacja, jak jest motywacja, to też jest taki impuls do tego, żeby tworzyć lepsze filmy, ale to nie jest równoznaczne z tym, że jeżeli coraz więcej kanałów ma możliwość zarobku, to też coraz więcej kanałów ma możliwość zostania partnerem. To nie jest równoznaczne. Można dostać propozycję zarabiania na swoich treściach bez statusu partnera. Więc, te, te zarobki na youtubie, tak naprawdę dotyczą coraz więcej, coraz większej liczby, liczby kanałów, i można sobie tą opcję włączyć, i to też oczywiście wszystko idzie przez tak zwane konto google AdSense tylko w ten sposób można się rozliczać. Jeżeli chodzi , dalej już mówiąc o reklamach, to trzeba sobie jasno powiedzieć, że można włączyć, jeżeli chodzi o mnie, o partnera, można włączyć, lub wyłączyć konkretny format reklam przy danym filmie. Możemy zadecydować czy przy danym filmie będzie taki format reklam lub inny, natomiast partner, czy też jakikolwiek inny twórca na youtub-ie nie ma możliwości wyboru, jaka konkretnie reklama się będzie wyświetlała przy filmie, czyli ja nie mam możliwości wyboru, czy przed moim filmem w trakcie lub po nim, będzie reklama koncernu samochodowego A czy też koncernu samochodowego B. Ja mam tylko możliwość wyboru, jaki format reklam. Czy to będzie reklama video, którą można pominąć, czy też reklama video, której nie można pominąć, czy też na przykład reklama display-owa, tak zwany banner, który się pojawia na dole filmu.
K: Mam tylko, mam tylko możliwość wyboru formatu reklam, ale nie mam możliwości wyboru , jaka konkretnie reklama, którego produktu lub marki się będzie wyświetlała.
J: Ale czy to jest tak, że w przypadku kont partnerskich jest większa możliwość wyświetlania reklam w różnych miejscach, że jest jakby większy wybór ich umieszczania, niż na koncie zwykłym?
K: Ja nie widziałem jakichś większych różnic, ponieważ w momencie, kiedy mamy włączoną tą możliwość zarobkowania na koncie, to ona wygląda identycznie, tak jak w przypadku konta partnerskiego, więc tutaj jakby te funkcje się nie różnią. Występują, tak jak mówię, jest kilka formatów reklam. Część z nich to są właśnie te reklamy video, które się włączają przed filmami. To są takie krótkie spoty video, takie które czasami widujemy w zwykłej telewizji, czasami piętnastosekundowe, czasami trzydziestosekundowe, czasami są dłuższe
J: Tak
K: czasami też towarzyszą im takie bannery w prawej szpalcie tej, tego filmiku i one mają rozmiar 300 na 250, więc tak naprawdę my oczywiście, tak jak mówiłem, mamy możliwość włączenia konkretnego formatu reklamy przy konkretnym filmie. Jeżeli nie chcę, żeby przy danym filmie była reklama video, to ja po prostu zaznaczam odpowiednią opcję na swoim koncie. Mam możliwość decydowania przy którym filmie, który format reklam mi się wyświetli i to mogę wyłączyć. Taką, taką jakby możliwość funkcjonalności posiadam.
J: A czy są jeszcze jakieś dodatkowe przywileje bycia partnerem?
K: No właśnie. Możemy tu też kontynuować tą kwestię brandingu, bo tu jest kilka takich ciekawych kwestii. Jak czasami wyświetlają Tobie się, czy też wam się wyświetlają tak zwane proponowane video w prawej szpalcie, prawda, to te ikonki filmu, które są, to są bardzo często wybrane jakieś tam randomowe, czy też jakieś kadry z filmu, tak, które w jakiś sposób pokazują, co w tym filmie jest. Ja jako partner mam taką możliwość, że mogę sobie wstawić, spersonalizowaną ikonkę filmu, która, którą wykonam sobie w jakimś programie graficznym, i która, nie przekraczała objętości dwóch, dwóch megabajtów, no i wówczas mogę sobie wprowadzić jakiś dowolny, dowolną kreację graficzną, która po prostu będzie bardziej zachęcająca. Ta ikonka filmu będzie więcej mówiła o tym filmie, będzie bardziej zachęcająca, będzie bardziej, powiedzmy sobie, klikalna, tak? Wiadomo, że w Internecie kupujemy wszystko wzrokiem, tak, więc im bardziej coś będzie zachęcające,
Tym bardziej chcemy w to kliknąć. Więc zamiast jakiegoś tam przypadkowego kadru z filmu wybranego przez youtube, ja mogę do każdego filmu włączyć taką spersonalizowaną ikonkę, która po prostu będzie bardziej przyciągała wzrok yy każdego widza.
J: Kontynuując ten temat. Z Twojej praktyki, jakie filmy cieszą się największą popularnością?
K: No właśnie. I to też jest bardzo ciekawe pytanie, bo ja obserwując youtube już od bardzo długiego czasu to stwierdzam, stety, albo niestety, że jest to głównie rozrywka wszelakiego typu, od takiej powiedzmy sobie, bardzo, ja to nie wstydzę się tego słowa – bardzo miałkiej rozrywki, której, do której ja mam dosyć pogardliwy stosunek. Ale wiadomo, to jest jakby taka kwestia gustu, tak? Każdemu się co innego podoba, ale rozrywka jest jakby takim, taką kategorią, która najlepiej się sprzedaje, tak? Czyli głupie i śmieszne filmiki, ktoś tam się potknął, coś tam zrobił, jakieś, tak jak wcześniej mówiłem, jest dużo, dużo kanałów ludzi, którzy którzy prowadzą taki e-kabaret-show, tak, jakieś śmieszne i magiczne, sarkastyczne różne sytuacje, to się, to się bardzo dobrze, to się w sumie najlepiej sprzedaje.
J: A kanały gotowanie na żywo?
K: Dobrze też się sprzedają różnego typu filmiki instruktażowe, tak? No właśnie, właśnie do tego zmierzam, czyli jak coś zrobić, tak? Tutaj właśnie można wymienić miedzy innymi, różnego typu kanały tematyczne, czyli kulinaria, moda, tak zwany good-look tak, czyli dziewczyny, czy też, są też oczywiście mężczyźni, którzy pokazują jak coś konkretnie zrobić, tak? Jak coś ugotować, jak zrobić konkretną potrawę, jak się ubrać, jak zrobić makijaż, ten, ten typ tzw. filmików instruktażowych, czyli jak coś zrobić jest też, też bardzo popularny na youtub-ie.
J: A który rodzaj filmów Ty nagrywasz i publikujesz?
K: Wiesz co, ja, mój kanał cały czas ewoluuje, więc ja zacząłem tak naprawdę od filmów, które były, powiedzmy sobie taką publicystyką, czyli komentarzami do, do różnych kwestii, które mnie otaczają, spraw, które są też w telewizji, szeroko dyskutowane w Internecie, ale z czasem ten kanał ewoluował i mam też w planach recenzje video różnych miejsc, knajpek, restauracji, produktów, usług,
J: Ach, świetnie, fantastycznie
K: Dużo też oczywiście komentarzy do otaczających mnie kwestii, powiedzmy sobie, takiego, powiedzmy sobie, ambitnego lifes-time-u, w tym kierunku idę, jest też sporo recenzji
J: Bo wiem, że lubisz też podróżować i dość często jesteś w różnych ciekawych miejscach
K: Tak, tak. Ale to też zdaję sobie sprawę, że jeżeli gdzieś jadę, to też muszę mieć co pokazać, bo, bo pojechać gdzieś po prostu wywalić swoją twarz, to nie robi to większej różnicy. Trzeba też mieć dookoła co pokazać. Pamiętajmy, że jak się jedzie gdzieś na wakacje prywatnie, to chce się wypoczywać, a w momencie, kiedy chce się robić jakieś video, to zaczynasz myśleć, jak to pokazać. jak to nagrać, jak to zmontować, i zamiast odpoczywać zaczynasz pracować, prawda? Więc tutaj też jest jakby taki problem, konflikt, przynajmniej w mojej, w mojej kwestii, tak? Czy jak gdzieś jadę, to czy zabranie kamery, statywu, to też zajmuje czas. Więc zamiast odpoczywania zaczynam pracować. Więc ..No, połączyć to jest dość trudno. Połączyć jest to dość trudno, więc ja oczywiście mam plany, żeby jakoś to ładnie później jeszcze nakręcić, zrobić, ale na razie trzymam się, na razie trzymam się recenzji, komentarzy. Dużo, dużo tam jest tego sarkazmu, takiej ironii. No i ten kanał jakoś się coraz ładniej rozwija subskrypcje. I w tym kierunku na razie się utrzymuje.
J: To świetnie. A czy używasz specjalistycznego sprzętu do nagrywania i obróbki filmów?
K: Wiesz co, ja akurat używam, gdybym powiedział, że używam profesjonalnego sprzętu, na pewno bym skłamał. Powiedzmy sobie, że używam najbardziej profesjonalnego z amatorskich, tak to nazwijmy. Co to oznacza? To oznacza, że kamera jest powiedzmy sobie z tej górnej półki amatorskiej, to jest kamera nazywana powszechnie Handy-Cam, czyli kamera, którą można złapać w jedną rękę i kręcić. Natomiast do tego jeszcze używam statywu, bo jak kręcę swoją własną twarz i nic, mi nie pomaga, to ta kamera jeszcze gdzieś musi osiąść, tak musi być, musi mieć pewne osadzenie. Statyw jest bardzo, bardzo prostej produkcji, ja go kupiłem półtora roku temu, kiedy jeszcze nie miałem bardzo dużo pieniędzy na , na inwestycje w sprzęt i on do tej pory mi służy, no ale pewnie jak będę miał odpowiednie środki to też pewnie będę chciał kupić coś lepszego. A więc, nie używam jakiegoś specjalistycznego sprzętu, obecnie te kamery Handy-cam pozwalają na bardzo, na kręcenie bardzo, bardzo dobrego obrazu.
J: Jakiego rzędu to jest wydatek na taką kamerę?
K: Wiesz co, akurat rynkowo, kamera którą posiadam jest obecnie wyceniana na około cztery, pięć tysięcy złotych, natomiast są kamery powiedzmy w takim przedziale cenowym, tysiąc, dwa do trzech tysięcy można spokojnie zopatrzyć się w kamerę, która też będzie nagrywała obraz w rozdzielczości full HD, ale też trzeba przyznać jedną rzecz tutaj bardzo ważną. Nawet jeżeli posiadamy kamerę, która nagrywa nam w superobrazie, i my później wsadzimy to na youtube, to też pamiętajmy, że wielu użytkowników nie przełącza obrazu na HD, bo domyślnie on się wyświetla w rozdzielczości 480 pikseli i to większości użytkownikom wystarcza, i z tego co wiem nie przełączają na HD, więc jakby ta presja na na na obraz full HD z mojej strony nie występuje, bo wiem, że dużo użytkowników, raz, że im wystarcza ta mniejsza rozdzielczość, a dwa, że w Polsce ludzie mają jeszce sprzęt dosyć starszej generacji, nie mają dobrych łącz, więc ten, wyświetlanie obrazu full HD jest dla nich po prostu z technicznego punktu widzenia czasami po prostu niemożliwe.
J: A jeśli chodzi o obróbkę tych filmów?
K: No właśnie. To jest chyba lwia część całej pracy różnych twórców na youtub-ie , blogerów czy showmanów, bo pomysł i nakręcenie, to jest trzydzieści procent pracy, a później usiąść, i żeby to ładnie zmontować to jest kolejne 60%, 70 % czasu, więc do tego można stosować nawet takie najprostsze programy, które są dostępne za darmo w sieci, ale też dla bardziej zaawansowanych twórców są dostępne programy typu Sony-Vegas, Adobe, czy też Corel
J: Tak
K: i to są te bardziej zaawansowane, które pozwalają na, na różnego typu funkcje, jakieś efekty bardziej zaawansowane.
J: Tak. Ja osobiście polecam Sony-Vegas Studio w zakresie edycji filmów, bo naprawdę cena jest niska, w porównaniu z ilością opcji, jakie ten program daje. Prawda?
K: Justyno, warto jeszcze o jednej rzeczy wspomnieć, o której nie mówiłem. To jest taki bonus, o której nie mówiłem ani we Wrocławiu, ani w Warszawie, to jest taki, że dzisiaj tak naprawdę, żeby nakręcić dobry film na youtube, nie potrzeba, nie potrzeba żadnych programów, ponieważ youtube oferuje bardzo dosyć dobre narzędzia, które są wbudowane w przeglądarkę, które są wbudowane w opcję konta, nawet tego zwykłego i tam te funkcje są na tyle, one są tak podstawowe w tym swoim zaawansowaniu, że pomagają zmienić jasność, kontrast, można uciąć to video, można zrobić przejście, nawet ostatnio jest, została wprowadzona taka funkcja, to się nazywa steady, tak, czyli jeżeli gdzieś tam kamerka bardziej ci lata i obraz był poruszony, to youtube oferuje w ramach tych funkcji, że ten obraz bardziej wyrówna, że ten obraz będzie bardziej stabilny. Nawet jeżeli nie posiadamy jakichś narzędzi, czy też nie mamy pieniędzy na licencję takiego programu, to możemy ten film wrzucić na youtuba i możemy go spokojnie sobie w tym koncie obrobić, możemy go pociąć, podstawowe funkcje zmienić, nasycić kolor, kontrast, jasność, jakiś kilka innych takich funkcji, i to absolutnie wystarcza na to, żeby to było dobre, żeby to dało się oglądać.
J: Tak. Jest to świetna informacja dla, dla tych, którzy zaczynają?
K: Tak jest
J: którzy jeszcze nie chcą na tym etapie dużo środków inwestować, prawda?
K: Tak jest. Youtube daje dużo takich możliwości i można spokojnie od tego zacząć, zobaczyć, jak nam to wychodzi, a później spokojnie przerzucić się na jakieś bardziej zaawansowane programy.
J: A powiedz mi Kamil, czy na youtube istnieje taka możliwość, aby założyć kilka kanałów, to jest pytanie jednego z moich czytelników. Czy można założyć kilka kanałów mając tylko jedno konto na youtube?
K: Jeżeli chodzi o moją wiedzę, to ja nie słyszałem o czymś takim i sprawdziłem to jeszcze dokładnie, takie możliwości. Jakby jeden kanał to jest przypisany do jednego konta, mówię tutaj o sytuacji, kiedy jesteśmy zwykłymi Kowalskimi z, z ulicy i zakładamy konto, kanał. Być może jest tak, że youtube jakimś profesjonalnym partnerom, jakimś dużym firmom oferuje założenie, możliwość założenia, powiedzmy sobie, jednego konta administracyjnego i przypisania do niego kilku kanałów. Być może coś takiego się odbywa, być może coś takiego jest, ale ja jako taki indywidualny twórca o czymś takim nie słyszałem i osobiście nie mam takiej opcji, wczoraj sprawdzałem, czy coś takiego jest możliwe. Kiedy chciałem założyć nowy kanał, to wówczas youtube wymagał na mnie przelogowywania się, założenia nowego konta. Moja wiedza jakby nie zawiera takiej informacji.
J: Mam teraz dla Ciebie pytanie, które – myślę – że odpowiedź jest ciekawa dla sporej liczby osób, a mianowicie, jaki to jest poziom tych zarobków z youtube? Czy to można, można się utrzymać, tylko poprzez publikację filmów na youtube i jeżeli tak, to czy są może, czy znasz może przykłady osób, jak to wygląda?
K: Z pewnością da się, i są, i są przykłady że można się wyłącznie z tego utrzymać. Ja do takich przykładów na pewno nie należę i na pewno szybko nie będę do nich należał. Tak jak wcześniej mówiłem jeżeli chodzi o mnie, to będzie cały czas wyłącznie jakiś bardzo mały dodatek. Jeżeli chodzi o konkretne zarobki, powiedzmy sobie, nazwijmy to w granicach średniej krajowej, to jest to do osiągnięcia tylko trzeba przynajmniej kręcić kilka do kilkunastu filmów miesięcznie no i oczywiście trzeba mieć, trzeba mieć bardzo dużo odsłon, mówię tu o odsłonach przynajmniej w liczbie kilkudziesięciu tysięcy, czyli trzydzieści do pięćdziesięciu tysięcy,
J: Miesięcznie?
K: No nie, ja mówię o jednym filmiku, mówię o jednym filmiku. Natomiast, tak. Natomiast też trzeba pamiętać, że jeżeli chodzi o zarobki, reklamę, to nie da się , nie ma takiego jednego wzoru który określałby ile, ilu by trzeba mieć subskrybentów, ile trzeba mieć odsłon, żeby zarobić, ponieważ jakby zamieszczanie reklam, zarobki oczywiście rozliczane są w modelu CPM, czy też RPM, jak kto woli. Czyli Cost Per Margin są to stawki liczone na tysiąc odsłon, tak. Tutaj nie są liczone kliknięcia, tylko wyłącznie odsłony i duża liczba czynników, które wpływają na wysokość stawek reklam, uniemożliwia dokładne oszacowanie przychodów. Zależą one od formatu reklam, wiadomo reklamy video są jakby droższe dla reklamo-dawców niż takie zwykłe bannerowe, one też zależą od popularności materiału, prawda?
J: Tak
K: Im bardziej popularny materiał, im więcej odsłon ma, wiadomo, więcej osób go ogląda no i tam te reklamy są bardziej atrakcyjne, zależy też to od firm chcących wykupić reklamy, bo to wygląda tak samo jak w programie google-adwords, czy google-adsense, gdzie jest licytacja, tak, słów kluczowych i rezerwacja miejsca i też lokalizacja odtwarzania filmu, to, to bardzo ważne, ponieważ w momencie jeżeli osadzimy jakiś materiał, na przykład na jakiejś zewnętrznej na stronie www, to tam wyświetlają się tylko reklamy w postaci bannerów, tzw. display-owe. Natomiast reklamy video, które się włączają w tych, w tych materiałach, przed, w trakcie lub po, one się włączają tylko i wyłącznie na stronie odtwarzania youtube, czyli jak ja osadzę swój film na swoim blogu, na zewnętrznej stronie www, to tam reklamy video nie będą się wyświetlały. Dopiero jak przejdziemy na stronę odtwarzania filmu na youtube-ie , to dopiero tam taka reklama może się wyświetlić, no i to też od tego zależy, prawda, bo nie wiemy gdzie jaki materiał był osadzony, tak, ile osób go obejrzało, jakie były reklamy, więc ciężko jest oszacować, natomiast tutaj zacytuję słowa Piotra Zalewskiego z google Polska, który dla serwisu Polsat.pl powiedział, że, że partnerzy dostają więcej niż połowa zysków z reklam, więc, jest to przynajmniej w modelu pięćdziesiąt na pięćdziesiąt, ale, z tego co wiem, zazwyczaj jest to więcej niż 50 % zysku z reklam i jestem, jestem gotowy uwierzyć, że ci którzy mają najwięcej subskrybentów i odsłon, myślę że mogą mieć kwoty pięciocyfrowe, jeżeli chodzi o zarobek z reklam.
J: I czy znasz przykłady, właśnie takich osób czy kont na youtube, o tych największych zarobkach?
K: Wiesz co, jeżeli chodzi o, jeżeli chodzi o zagranicę to jest nawet, jest nawet taka lista, jest dosyć, obecnie osób, które zarabiają powyżej stu tysięcy dolarów rocznie, mówimy o zarobkach rocznych, Sto tysięcy dolarów rocznie zarabia około setka osób na całym świecie, to są głównie showmani z USA, z zachodniej Europy, natomiast jeżeli chodzi o polskie poletko, to ja takich danych oficjalnych nie posiadam, natomiast jeżeli chodzi o osoby, które mają najwięcej subskrybentów w tak zwanym światku bloggerskim i showmanskim no to na pewno tu trzeba wymienić Niekrytego Krytyka, osoba która też, w sumie, której też nie potrzebował dużo czasu żeby się wybić. Niekryty Krytyk, z tego co wiem chyba ma ponad dwieście tysięcy subskrybentów na youtub-ie na każdym filmiku ma też od kilkuset tysięcy, do prawie półtora miliona odsłon.
J: No to ładnie
K: no i patrząc na to jestem skłonny uwierzyć, że te, że te kwoty cyfrowe mogą być wysokie w jego przypadku, no ale nie znam konkretnych kwot i też nie, nie wiem, to są moje wyłącznie przypuszczenia. Ale są, są też oczywiście inne kanały, na przykład Rock, czy też Rojo, to są, to są, to są panowie, którzy mają kanały tak zwane groove, pokazują trailery z gier, pokazują różnego typu gry i mają bardzo dużo, bardzo zaangażowaną i bardzo lojalną społeczność młodych graczy gier komputerowych i obydwoje łącznie, razem też mają około dwustu tysięcy subskrybentów, bardzo dobrze ze sobą współgrają, współpracują, no i też myślę, że można by ich zaliczyć do grupy, która może zarabiać na polskim youtub-ie konkretne kwoty, z których być może, być może już się utrzymują samodzielnie. Ale to są tylko wyłącznie moje przypuszczenia, ale myślę, myślę, że taka liczba subskrybentów, taka liczba odsłon pozwala im na, na osiąganie dosyć dobrych zarobków z youtuba.
J: Mam jeszcze jedno pytanie odnośnie działań wykonywanych po publikacji takiego filmu na youtube, czy na przykład również publikujesz je na Facebook, na Twitter, czy jeszcze jakieś inne działania podejmujesz, które zwiększają oglądalność, które powodują, że te filmy są, mogą dotrzeć do szerszej publiczności?
K: Wiesz co Justyna, ja akurat chyba nie jestem dobrym przykładem tego, ponieważ ja, paradoksalnie, na przekór, mam tak, że akurat youtube jest, stał się takim moim kanałem obecności, takim moim głównym kanałem, głównym źródłem odsłon i to właśnie tam osiągam największe, największe odsłony, i w momencie, kiedy publikuję video na swoim kanale osiągam, nie wiem, obecnie kilkaset odsłon, natomiast w momencie, kiedy wrzucę na swojego Fanpaga tych odsłon nie ma, nie ma zbyt dużo. To samo, to samo, to samo na blogu i paradoksalnie te pozostałe kanały, typu tam, nie wiem, blog, czy też Facebook czy też hipotetycznie Twitter, czy też google-plus, na które nie mam obecnie czasu, myślę że one nie generowałyby mi jakiegoś dużego ruchu, więc paradoksalnie, paradoksalnie, nie, paradoksalnie, nie, te videa jakby największą oglądalność mają, zbierają wśród tej społeczności, powiedzmy sobie, wewnątrz youtub-a , pośród subskrybentów, pośród tych którzy trafiają w jakiś inny sposób na moje video, ja je oczywiście wrzucam na Facebook-a, ale to są wyłącznie powiedzmy sobie, odsłony liczone w kilkudziesięciu. Więc nie traktuję Facebook-a obecnie jako taki kanał, z którego, powiedzmy, w jakiś sposób bardzo mocno pozyskuję odsłony. To właśnie, to właśnie youtube jest takim miejscem, gdzie, gdzie, tych odsłon jest najwięcej. Więc paradoksalnie, nie. Ale podejrzewam, patrząc też na inne przykłady, to tak. Bywa też tak, że, że powiedzmy, dane video, powiedzmy jeżeli ma taką skłonność wirusową, tak, to jeżeli się rozprzestrzenia, przez inne kanały, powiedzmy sobie, Fanpage powiedzmy sobie, przez inne osoby, to wówczas może być taka sytuacja, że odsłon z tych zewnętrznych, powiedzmy z tych kanałów typu Facebook, typu jakieś inne strony będzie więcej niż tych odsłon, które zostały dokonane poprzez użytkowników wewnątrz youtube-a, tak. A ja jestem takim przykładem dosyć paradoksalnym
J: Jak można znaleźć więcej informacji o Tobie? Jak znaleźć Twój kanał na youtube? Żeby można było więcej informacji się dowiedzieć?
K: Więc kanał mój na youtube ma nazwę, na youtube jest taki sam skrócony URL jak na Facebook-u można sobie zrobić. Wystarczy wpisać youtube.com, po slashu, wpisać po prostu socialtalkpl, bez żadnej kropki, tak jak słyszymy socialtalkpl, myślę, że nawet jak ktoś wejdzie na youtube i wpisze w wyszukiwarkę tą nazwę, to też wyświetli mu się na pierwszej stronie, na pierwszym wyniku, mój kanał, no i też zapraszam oczywiście na mojego bloga, bo blog jest też takim miejscem, gdzie jak na przykład jestem chory, albo po prostu nie mam technicznych możliwości nagrywania video, a coś, a mnie bardzo palce swędzą, chcę o czymś napisać, to wówczas piszę, prawda, to jest takie zabezpieczenie socialtalk.pl. Jestem też na Facebook-u, jestem na youtub-ie.
J: To dobrze. To dziękuję, dziękuję bardzo za bardzo ciekawą rozmowę
K; Ja również, za zainteresowanie moją skromną, zacną personą, pozwolę sobie nawet na taką dygresję, myślę, że tych informacji nie da się zdobyć w Internecie, ale też nie chcę budować, wiesz, jakiejś takiej, takiego wizerunku, że ja mam partnerstwo, a Wy nie macie, Wy go nie możecie mieć. Nie, absolutnie, myślę, że jeżeli ktoś chce być partnerem, to nie jest takie trudne, myślę że warto tworzyć dobry, unikalny content wartościowy, oryginalny, regularnie wrzucać te materiały, pokazać youtubowi, że mamy potencjał, tak, że regularnie coś wrzucamy, że się rozwijamy, że mamy niewielki wzrost, ale się rozwijamy, że mamy potencjał, mamy predyspozycje do tego, żeby, żeby tworzyć jeszcze lepsze materiały, i myślę, że to z czasem po prostu przyjdzie. Nie warto się nastawiać, w taki sposób, że założę konto i od razu robię wszystko, żeby od razu zostać partnerem. Myślę, że w ten sposób to nie wyjdzie, to musi po prostu wyjść naturalnie. I po prostu trzeba pokazać, że nas na początek interesuje przede wszystkim, przede wszystkim content, content i budowanie wokół siebie pewnej społeczności i zaangażowania i ja myślę, że youtube to na pewno dostrzeże i wówczas zdobycie partnerstwa będzie naprawdę łatwiejsze.
J: Dobrze, bardzo dziękuję za tą wskazówkę i do usłyszenia.
K: Dziękuję Justyna, do usłyszenia, cześć, na razie.
Nie żebym marudził, ale ciężko się czyta ten tekst z jasną czcionką i bez oddzielenia pytającego od pytanego choćby pogrubieniem czcionki u pytającego 😉
Dziękuję Jaco, feedback przyjęty 🙂
oj tam szczegóły liczy się kontekst i treść 😉 na tym vlogu o żywności ekologicznej to gość na robił nie jednemu smaka gdy próbował tych specjałów ;P
trader recently posted..Alior trader 2 – nowa wersja foreksowej platformy transakcyjnej Alior banku
Natomiast wywiadu słucha się bardzo fajnie 😉 Dzisiaj poznałem bloga przypadkiem i myślę, że będę częściej zaglądać.
Paweł Wojnicz recently posted..10 Sposobów na Wpompowanie Nowego Życia do Naszych Starych Blogowych Postów
Dziękuję Paweł 🙂
Bardzo fajnie, że jest zamieszczona transkrypcja nagrania. Można szybko przeskanować w poszukiwaniu najbardziej interesujących zagadnień, a i G-bot ma co mielić 😉
@ Zbigniew,
tak też i ja myślałam 🙂
Rozmowa z Kamilem Newczyńskim tylko udowadnia, że jak się chce to można. Przy odrobinie szczęścia i konsekwencji można się wybić i zaprezentować innym to, w czym jest się dobrym 🙂
Kasia recently posted..Tom Cruise nie chce rozwodu. Błaga Katie Holmes o drugą szansę
Bardzo ciekawy wywiad. Wciąż zaskakują, a zarazem fascynują mnie możliwości jakie daje nasz poczciwy Internet 🙂
Joanna recently posted..Koszulka, a może dzieło sztuki?
Z całym szacunkiem dla tego gościa ale wydaje mi się, że nie słusznie on dostał partnerstwo. Moim zdaniem jest wiele innych lepszych osób a nigdy go nie zdobędą. Pozdro!
Bardzo fajny wpis , a raczej podcast , miło się słucha i ogólnie wszystko bardzo fajnie wytłumaczone. Teraz pozostaje przyjrzeć się bliżej youtoobooowaniu 😉
Pozdrawiam serdecznie
Ciekawy i przyjemny wywiad. Obecnie możemy też zaobserwować coraz to nowsze zjawiska wprowadzania naszego e-biznesu na obecny rynek. Przedsiębiorcy stają się coraz bardziej pomysłowi i dostosowują się do potrzeb rynku. Przykładem może być marka Estimet która wchodząc na rynek zastosowała pre-launch który ma być swojego rodzaju teaserem działaności tworzący 'apetyt’ i zainteresowanie klienta względem powstającej firmy. Podobnie sprawy się mają właśnie z youtubem. Aczkowliek pomimo 'wysypu’ chętnych do zarabiania na YT tak na prawdę tylko niewielu odniesie sukces co nie znaczy że nie powinniśmy próbować jeśli mamy chęci.
Dziekuję Daniel za odwiedziny na moim blogu i twój komentarz.
Z tego co wiem, żeby zarabiać na youtube, Twój kanał musi mieć przynajmniej 1000 wyświetleń łącznie, czyli jeśli masz 5 filmów i każdy ma po 200 odsłon i powinna Ci się włączyć opcja, czy też aplikacja o zarabianie na youtube.
Z mojego doświadczenia, na filma można zarobić około kilkanaście eurocentów za 100 wyświetleń filmu. Czyli dla przykładowych 30 000 wyświetleń w miesiącu i średnich zarobkach 0,15 Euro za 100 wyświetleń zarobki wyniosłyby 45 Euro, co jeszcze nie wystarcza do osiągnięcia progu wypłaty, który jest ustalony na 70 Euro.
Czyli na średnią krajową przydałoby się z pół miliona odsłon, a takie filmy własnej produkcji, a nie piosenki, widziałem tylko po angielsku.
Adam Kopeć recently posted..Czy Bill Gates schyliłby się po 1000 dolarów?
@Adam Kopeć,
dziekuję za twój komentarz i ciekawe dane statystyczne!
Na początku – Dzieńdobry Pani Justyno!
Świetna robota z tym blogiem, jednak czytanie tego wywiadu było mega trudne. Przepisywanie identycznie z zapisem audio jest nie do zniesienia:) Czyta się to fatalnie, tymbardziej dla osoby mającej „zboczenie” na poprawną polszczyznę:) Ale mniejsza o to.
Więcej chciałem o „gościu”. Po pierwsze uważam, że to średni przykład. Średnia oglądalność jego filmów na poziomie 120 osób/film nie powoduje aby był on jakimkolwiek fachowcem w temacie. No ewentualnie teoretykiem – ale jak sami wiemy, nie o to chodzi w sieci. Pan Kamil mówi o możliwościach chociażby graficznych jakie daje partnerstwo z yt, a sam z nich nie korzysta. Nie ma mapy graficznej itd. A już twierdzenie, że publikacja na fb czy innych sm nie daje zwiększenia oglądalności jest totalną bzdurą. Przecież nawet jeśli przyrost będzie +1, to już się opłaca. Tak czy owak lubię poprostu wywiady, rozmowy z FACHOWCAMI w danym temacie, a internet jest takim medium dzięki któremu można wszystko ładnie i pięknie sprawdzić. Jak czytam Pani bloga i pani porady to widzę odrazu, że Pani się do nich stosuje. A tu facet opowiada cuda niestworzone, a tymczasem robi coś zupełnie innego.
Jeszcze odnośnie ostatniego komentarza, nie da się tego wyliczyć. Są różnie płatne kampanie to raz, a dwa, że płatne w 90% jest za kliknięcie. Choć zdarzają się też sytuacje z płatnością za wyświetlenie, lub specjalne programy – ostatnio miałem Gilette przez 3 miesiące na wyłączność. Opłacało się!
pozdrawiam
Ciekawa sprawa. Mam konto na youtube powiazane z adsense. i tu ciekawostka mozna miec na jednym koncie yotube kilka kanalow i kazdy ma taka mozliwosc. Ale za diabla nikt nie umie mi odpowiedziec czy majac np dwa kanaly w jednym powiazanym koncie mozna zarabiac na obydwu ? Jesli ktos umie mi odp to poprosze kimnotazee@gmail.com
P.s nie ma wzoru na zarobek jeden moj film za 100.000 wejsc dostal 45 dol inny za 70.000 wejsc 3 dolary a inny za 14 wejsc 1.5 dolara.
Odnośnie Youtube’a i publikowania w nim/na nim swoich własnych materiałów mam podobne zastrzeżenia, jak do blogów. Przerażająco mało jest blogów, vlogów i kanałów, które prezentują naprawdę dobry poziom. Oczywiście nic nie chcę zarzucić tutaj panu udzielającemu wywiadu, ale myślę, że z czasem Youtube zacznie filtrować partnerów pod kątem jakości.
Witam
Może i ten człowiek mądrze mówi przed kamerą ale tego wywiadu nie da się czytać.
Jego wypowiedzi są zakręcone jak baranie rogi masa powtórzeń tragedia.
Nie da się tego czytać