Czy początkujący blog ma kiedykolwiek szansę konkurować z dużymi, ugruntowanymi portalami internetowymi
Nie ma co ukrywać, że osoby piszące różnorakie teksty i umieszczające je na blogu w Internecie chciałyby zdobyć jak największą liczbę czytelników. Gdyby tak nie było, to pewnie pisałyby „do szuflady”. Tym bardziej, że rosnąca popularność bloga może w przyszłości przełożyć się nie tylko na poczucie satysfakcji, ale i na całkiem wymierne korzyści finansowe. Mowa oczywiście o możliwości zarabiania na reklamach, które zleceniodawcy najchętniej umieszczają na stronach internetowych cieszących się dużą poczytnością i popularnością.
Szanse małego bloga na zaistnienie w sieci
Jednym z dylematów trapiących niejednego początkującego blogera jest to, czy mały i rzadko na początku odwiedzany blog ma jakiekolwiek szanse na rozwój i zdobycie większej popularności. Jak wiemy, pozycja witryny w rankingu wyszukiwarki zależna jest od wielu czynników, między innymi, wśród najważniejszych od liczby prowadzących do niej odsyłaczy umieszczonych na innych stronach oraz ilości i jakości opublikowanej treści na blogu.
Powstaje więc pytanie, czy nie mamy tu do czynienia ze swego rodzaju błędnym kołem, w którym duży, popularny portal mający miliony użytkowników i miliardy odsłon miesięcznie, będzie dzięki swojej popularności zawsze wysoko promowany w wynikach wyszukiwania w przeciwieństwie do małych, bądź nawet średnich wielkością stron internetowych.
Historia nam mówi…
Powyższe rozumowanie jest oczywiście błędne. Historia Internetu zna wiele przypadków, w których dotychczasowi giganci o niezagrożonej, jakby się zdawało pozycji, musieli ustąpić pola nowym graczom, którzy potem byli w stanie zdeklasować swoich poprzedników pod każdym względem. Taki los spotkał na przykład Yahoo! czy Myspace, które z liderów stały się trzeciorzędnymi serwisami, a ich miejsce zajęły firmy takie jak Google czy Facebook. Nie musimy oczywiście od razu stworzyć nowego Facebooka, aby wypromować naszą stronę i zdobyć sobie szerokie grono odbiorców. Kluczem jest wysoka jakość treści oraz wysoki stopień specjalizacji.
Należy pamiętać, że duży portal oznacza również duże koszty, które trzeba pokryć wpływami z reklam, a ilość miejsca na głównej stronie – czyli tam gdzie generowana jest większość „kliknięć – jest ograniczona. W naturalny sposób skłania to duże portale do umieszczania treści, które będą cieszyć się możliwie największym wzięciem oraz często odbija się na jakości, gdyż nieopłacalne staje się umieszczanie na stronie długich, wyczerpujących artykułów czy analiz, które będą w stanie zainteresować jedynie garstkę czytelników. W podobnej mierze dotyczy to stron branżowych, jak i portali typu „mydło i powidło”.
Niszowy blog
Niewielka strona czy blog nie podlega podobnym ograniczeniom oraz jest w stanie znacznie lepiej reagować na konkretne zapotrzebowanie i zmieniające się trendy. Prowadząc niszowy serwis możesz skoncentrować się na bardzo specjalistycznych lub unikalnych treściach, dostosowanych do wąskiej grupy czytelników zainteresowanych prezentowaną przez ciebie tematyką. Będąc ekspertem w jednej, wąskiej dziedzinie możesz zaoferować czytelnikom treści, których nie znajdą w dużych serwisach, nastawionych na masowego odbiorcę. Dzięki posiadanej na dany temat wiedzy jesteś w stanie pokazać go z własnej, unikalnej perspektywy a z czasem możesz stać się również autorytetem online w dziedzinie, którą się zajmujesz.
To właśnie wypracowana marka będzie głównym motorem twojego rozwoju. W miarę jak czytelnicy rozpowszechniać będą linki do artykułów na twoim blogu, rosnąć będzie również jego pozycja w rankingach wyszukiwania. Wyższa widoczność w wyszukiwarkach oraz promocja bloga dzięki „poczcie pantoflowej” będzie stopniowo powiększać grono twoich czytelników, z których wielu może być zainteresowanych również tematyką nieco odmienną od tej prezentowanej dotychczas.
Zdobycie szerszej popularności pozwoli ci zatem poszerzyć również zakres tematyczny twojego bloga, co z kolei przyciągnie nowych odbiorców. W efekcie będziesz w stanie krok po kroku budować pozycję twojego bloga oraz potencjalnie zrobić z niego jeden z głównych serwisów poświęconych danej tematyce. Będzie to możliwe dzięki stałej, wytrwałej pracy nad budowaniem jego popularności poprzez ciągłe dodawanie nowej, ciekawej i oryginalnej treści, która jst tym, czego szukają twoi czytelnicy.
Recepta na sukces…
Receptą na sukces nie jest więc rzucanie wyzwania dużym portalom tam, gdzie tkwi ich siła, czyli w docieraniu do masowego odbiorcy. Znając dany temat od podszewki oraz wiedząc dokładnie, kim jest twój potencjalny odbiorca, możesz skutecznie konkurować z popularnymi serwisami, które z różnych przyczyn nie będą w stanie w pełni zaspokoić oczekiwań twoich potencjalnych czytelników.
Twoje trzy grosze
A jakie są twoje przemyślenia w tym zakresie? Czy miałeś do czynienia z sytuacją zaczynania bloga od zera i osiągnąłeś sukcesu w tym zakresie? Czy
Dominika100
30 sierpnia 2016, 12:15 pmJeżeli jest się wytrwałym i prowadzi blog regularnie pisząc wartościowe treści, to jak najbardziej taki blog ma szansę na sukces. Jednak z dużymi portalami raczej nie mają szans konkurować.
Janunsz Kamiński
30 sierpnia 2016, 2:53 pmJaśnie, ze można. Głównie skupić się na jednym temacie i pisać, pisać…
Rafał Śliwiok
30 sierpnia 2016, 5:00 pmTworząc wyczerpujące i dogłębne artykuły każdy blog może się wybić zdobywając swoich czytelników 🙂
Rafał Śliwiok recently posted..Inbound marketing czarujący i uroczy …
Ewelka
31 sierpnia 2016, 9:14 amDobrze że ludzie chcą się dzielić swoimi spostrzeżeniami wiedzą na blogach. Chociaż nie zawsze i nie każdy powinien pisać, to jednak dużo blogów jest wartościowych.
Ewelka recently posted..Nowe możliwości dla naszych pacjentów
Radek
31 sierpnia 2016, 9:20 amJustyno chyba nie dokończyłaś myśli… Naturalnie najprostsze rozwiązania są najtrudniejsze do wprowadzenia.
Radek recently posted..Karma dla psa Royal Canin Breed Yorkshire Terrier Adult 7,5 kg OKAZJA!!! – 157,00 zł
Karol
1 września 2016, 2:31 pmWartościowe teksty, odpowiednie pozycjonowanie i oczywiście odpowiedni marketing są kluczami do sukcesu bloga. Trzeba tylko potrafić to odpowiednio wykorzystać i systematycznie zamieszczać wpisy 🙂
Kuba
7 września 2016, 3:54 pmNajtrudniejsza w blogowaniu od zera jest po prostu wytrwałość. Często tracimy zapał, kiedy po kilku wpisach w komentarzach nie pojawiają się tłumy. Myślę, że warto też mieć na uwadze, że blog to nie tylko pisanie (szczególnie jeśli prowadzimy bloga firmowego). Umiejętność dopasowania tematyki do naszej grupy docelowej, badania, analizy ruchu, sprawdzanie, testowanie, poprawianie… Warto po prostu o tym pamiętać 🙂
Kuba recently posted..Real time marketing – spontaniczność czy przemyślany plan działania?
Kasia
9 września 2016, 9:30 amNiestety na bloga trzeba poświęcić masę czasu i być bardzo wytrwałym. Ale warto :). Dzięki za wartościowy artykuł :).
Kasia
9 września 2016, 1:41 pmTeż uważam, że małe blogi mają szansę na sukces i nie ma ich co porównywać do wielkich portali, na których często treści nie są wcale takie wartościowe
Kasia recently posted..Jak pozycjonować sklep internetowy? – Content Marketing
Marika
9 września 2016, 3:15 pmWłaśnie to jest najpiękniejsze w Internecie, że praktycznie każdy w dowolnym momencie może się przebić, jeśli ma wystarczająco dobry pomysł i potrafi go rozpropagować.
Marika recently posted..Samyang AF 14mm/2.8 FE
Kostrzyn
11 września 2016, 11:42 pmWiększość blogów powstaje tylko po to aby pchać w nie linki.
Pelangsing
18 września 2016, 6:09 pmProwadzę blog o tematyce związanej z dietami i przyznam, że dzięki temu nawiązałam kilka interesujących kontaktów. Choć na jakieś konkretne efekty muszę jeszcze poczekać, mogą przyznać, że nawet „mały” serwisik, taki jak mój, może mieć stałych czytelników. Przede mną jeszcze sporo pracy, ale mam konkretny plan. Jak wszystko pójdzie dobrze, to będę z pewnością bardzo zadowolona.
Pelangsing recently posted..Przywracać zdrowie żywieniem – Ewa Dąbrowska
Justyna Bizdra
18 września 2016, 7:55 pmDziękuję Pelangsing,
gratulacje i życzę powodzenia w realizacji założonego celu!
Angelika
21 września 2016, 10:19 amPoczątki zawsze są trudne, ale najważniejsza jest wytrwałość i zaangażowanie – małymi kroczkami do celu, a prędzej czy później rezultaty się pojawią:)
Katarzyna
22 września 2016, 11:13 amW dobie Facebooka, gdzie raz dwa zdobyć można fanów i czytelników, to jako tako konkurować się da. Przynajmniej w swojej wąskiej dziedzinie. Dobrze jest też napisać jakiś konrtowersyjny tekst obalający mity przedstawiane na portalach, a później wrzucić go na wykop 😉
Przemek z Blog komputerowy
28 września 2016, 1:22 amWedług mnie, aby przebić się przez konkurencję to musimy tworzyć coś lepszego niż oni, ale przede wszystkim tam gdzie jest jej najmniej. Oczywiście zgadzam się też z tym co jest we wpisie. Najlepiej dochodzić do odbiorców przez wiele słów kluczowych podobnych do siebie niż jedno główne.
Przemek z Blog komputerowy recently posted..Jaki laptop kupić?
Karol Damps
7 października 2016, 10:55 amZ receptą na sukces zgodę, lepiej jest prowadzić niszowy blog niż rzucać się na „głęboką wodę”.
Hyperspace
13 października 2016, 2:42 pmMyślę, że można przebić duże serwisy, jednak potrzeba do tego dużo czasu oraz nie tylko pomysłów, ale ich realizacji, a z tym niestety bywa różnie bo każdy z nas ma ograniczony czas a do tego praca zawodowa i rodzina:)
Hyperspace recently posted..Zmiany w wyszukiwarce Google z początkiem 2017r.
Zbyszek
13 października 2016, 7:14 pmJa zaczynam i muszę powiedzieć, że nie ma lekko. Trzeba mieć mega dużą siłę, aby się przebić. Najlepiej w postaci znanych blogerów, którzy mogą w tym pomóc.
Zbyszek recently posted..Jak zwiększyć odporność noworodka i niemowlaka?
Dreampromotion
21 października 2016, 9:54 amNiszowa tematyka to na pewno jakieś rozwiązanie, co jednak nam pozostaje, jeżeli nie mamy niszowej działalności, tylko konkurujemy od początku z największymi? Wydaje mi się, że wtedy tu trzeba postawić na rozwiązania „do klienta”, a więc takie które skłonią go do skorzystania z naszych usług. Można przez to rozumieć różne dedykowane promocje, które Klientowi pozwolą odczuć zainteresowanie jego osobą przez inne marki.
Dreampromotion recently posted..Formy reklamy – kaseton reklamowy
Sławomir
22 października 2016, 6:52 amWłaśnie dopiero mam zamiar wejść na tą drogę, przemyślenia śa dopiero w trakcie. Po prostu trzeba zacząć i poświęcić troszkę więcej niż tylko czas i informacje. ?No coż życie pokaże. Na obecną chwilę zastanawiam się, gdzie założyć bloga. Czy osobna platforma, czy wykorzystać oprogramowanie sklepu?!
Justyna Bizdra
30 października 2016, 7:20 pmSłwomirze,
nie polecam osobnej platformy, najlpeiej pod każdym względem sprawdza się zbudowanie bloga w domenie sklepu czy strony.
Agata
23 października 2016, 1:05 pmZnakomity artykuł. Wiele wartościowych informacji na temat blogów. GRATULACJE!
Ja właśnie buduję portal, który będzie promował polskie blogi. Ale wiadomo, że trzeba na to inwestycji, więc sprzedaję super dom pod Warszawą DomwPiasecznie.pl, by mieć pieniądze na budowę tego portalu.
Jak już się uda stworzyć ten serwis – będzie możliwość umieszczenia tam Twojego bloga i wypromowania go jeszcze bardziej! Dlatego mam nadzieję, że pozostawisz ten komentarz w ramach wsparcia tej akcji.
Justyna Bizdra
30 października 2016, 7:19 pmPowodzenia Agato w realizacji celu!
Angelika
26 października 2016, 3:08 pmKluczem do sukcesu w takim przypadku jest zawsze pełne zaangażowanie, systematyczna praca i wytrwałość! 🙂
Angelika recently posted..Instalacja słownika polskiego w Edytorze AdWords
Marcin z Cardholder
2 listopada 2016, 7:06 pmWarto wiele poświęcić SEO. Często jest tak, że serwis ma naprawdę ciekawe i merytoryczne materiały, a mimo to ruchu brak. bo nie są odpowiednio pozycjonowane. I tu kluczem jest poznanie silniejszej konkurencji. Sprawdzenie na co się pozycjonuje i znalezienie fraz, w których konkurencja nie jest tak duża 😉
Marcin z Cardholder recently posted..Karta płatnicza – Jak bezpiecznie z niej korzystać
Justyna Bizdra
4 listopada 2016, 12:34 amDziękuję Marcin za komentarz.
Paulina
14 listopada 2016, 2:54 pmDobry pomysł + systematyczność potrafią zdziałać cuda. Tworząc blog, kreujesz część siebie, a także dowiadujesz się sporo na swój temat. W życiu warto spróbować wszystkiego. Dziękuję za motywujący do działania tekst
Paulina recently posted..Przepis na makaron z łososiem wędzonym
Adam
16 listopada 2016, 4:32 pmCierpliwość, cierpliwość i jeszcze raz cierpliwość 🙂
A na dodatek dużo pracy i nie chodzenie na skróty.
Z czasem efekty będą widoczne
Adam recently posted..Raport NBP – drastyczna podwyżka prowizji za płatności za granicą
Kasia
29 listopada 2016, 7:40 pmZaczęłam pisać dla siebie, chociaż znajoma „nastawiła się” na zarabianie na blogu. Niestety nie widzę z tego tytułu zarobku. Dlatego w tym momencie robię to dla siebie, bawiąc się i robiąc niejako z bloga pamiętnik. Zaglądam tam żeby przypomnieć sobie jak wygląda dana rabata, jaka roślinę dokupić. Czy pokazać rodzinie „co autor miał na myśli” mówiąc zmieniamy w tym roku tą część ogrodu. Do tego spotykam ciekawych ludzi o podobnych zainteresowaniach. Niestety najtrudniejsza jest systematyczność w pisaniu 🙂
Kasia recently posted..Barwy jesiennych kompozycji
Mateusz TylkoSukces.pl
23 stycznia 2017, 12:48 pmHej,
Jak dla mnie oczywiście, że początkujący blog ma szanse konkurować z wielkimi serwisami internetowymi. Warto jednak zaopatrzyć się w sporą wiedzę i pomoc kogoś, kto już ma duży serwis internetowy albo blog w Twojej branży. Recepta jest prosta, piszesz naprawdę wartościowy artykuł z danymi, obrazkami, taki który przyciągnie wzrok każdego z tej branży. Następnie wysyłasz taki artykuł do blogera i piszesz, że chciałbyś udostępnić ten artykuł na jego stronie, ale na końcu ma on udostępnić link do Twojego bloga.
To nie jest nic trudnego, a zyskasz dzięki temu nowe wejścia i nowych subskrybentów Twojego bloga 🙂
Mateusz TylkoSukces.pl recently posted..Najłatwiejszy Sposób Zarabiania w Internecie
Mateusz
13 lutego 2017, 11:36 pmPani Justyno, jest zatem nadzieja, że małymi kroczkami uda się wypromować naszą stronę i bloga. Dopiero raczkujemy i wpisów jak na lekarstwo, ale trzeba się do tego bardziej przyłożyć. Pozdrawiam Panią serdecznie.
Ps. Co do jakości treści – u Pani dobrej nie brakuje!
Mateusz recently posted..Od zera do 100 milionów w tempie ekspresowym
Justyna Bizdra
20 lutego 2017, 4:15 amDziękuję Panie Mateuszu,
cieszę się, że znalazł Pan u mnie przydatne informacje.
Paweł Bugno
4 lipca 2017, 1:52 pmKażdy kiedyś zaczynał 🙂 jeśli nowy blog będzie publikował ciekawe i wartościowe dla użytkowników treści to ma spore szanse na wybicie się 😉
niznikowska
11 lipca 2017, 12:22 pmBardzo przydatny wpis. Znalezłam tutaj dużo ciekawych informacji, które przydadzą się na starcie z moim blogiem. Warto pisac unikatowe treści, które zaciekawią i skuszą czytelnika do powrotu na bloga.
Maciej Skrzypczak
18 września 2017, 7:10 pmkonkurowanie z dużymi portalami jest niemożliwe, masa ludzi nad nimi pracuje, przelewają się tam olbrzymie budżety, reklama naprawdę sporo kosztuje, ale to nie znaczy że nie należy próbować, mały lokalny blog także znajdzie swoją nisze jeżeli jest ciekawie prowadzony
Magda
13 marca 2018, 11:54 amKażdy kiedyś zaczynał, a blogi, które teraz są w czołówce miały po kilku czytelników. Myślę, że na pewno warto opracować wartościowe treści, które zainteresują użytkowników i utrzymywać z nimi stałą komunikację. Dzięki temu będą oni chętniej wracać na blog.