Czynniki wpływające na ranking w Google, czyli co liczy się obecnie w zakresie dobrego SEO
Pozycja witryny w wynikach wyszukiwania Google uzależniona jest od ogromnej liczby czynników. Sam Google podaje, że algorytm indeksujący bierze pod uwagę ponad 200 różnych zmiennych, a szczegóły jego działania pozostają niejawne. Oczywiście nie każdy z tych czynników posiada identyczne znaczenie.
Wysoka złożoność algorytmu pozycjonującego oraz brak informacji na temat dokładnego sposobu, w jaki tworzony jest ranking stron powodują, że działania SEO skoncentrowane są przede wszystkim na kilku głównych czynnikach, których znaczenie zostało potwierdzone zarówno w praktyce, jak i przez przedstawicieli samego Google.
Lista czynników SEO
Lista owych kluczowych czynników uległa ostatnio poważnemu przeobrażeniu. Pod koniec ubiegłego roku Google potwierdziło wprowadzenie algorytmu o nazwie RankBrain, ujawniając przy tym że stanowi on – po treści i linkach zwrotnych – trzeci najważniejszy czynnik decydujący o pozycji strony w wynikach wyszukiwania.
RankBrain
Czym zatem jest RankBrain i jaki jest jego wpływ na działania związane z pozycjonowaniem stron? RankBrain jest systemem przetwarzającym zapytania użytkowników i wyniki wyszukiwania przy pomocy metod sztucznej inteligencji: tzw. „uczenia maszynowego”. Dzięki zastosowaniu uczenia maszynowego możliwe jest stworzenie systemu, który na podstawie przetwarzanych przez siebie danych będzie w stanie samoczynnie – bez konieczności szczegółowego zaprogramowania – budować i doskonalić procedury służące realizacji celu, do którego system został stworzony.
Google nie ujawnia oczywiście szczegółów działania algorytmu. Wiadomo jednak, że ma on umożliwiać przetwarzanie skomplikowanych, wieloznacznych zapytań oraz zwracanie sensownych wyników nawet jeśli dane zapytanie nie zostało nigdy wcześniej przesłane do wyszukiwarki. Algorytm potrafi na przykład zinterpretować kwerendę sformułowaną w języku naturalnym (czyli jako pytanie) i „wyłuskać” z niej znaczenie, które pozwoli mu dobrać odpowiednie wyniki wyszukiwania.
Kolejna – dużo ważniejsza z punktu widzenia SEO – możliwość oferowana przez algorytm polega na interpretowaniu treści, nawet jeśli nie zawiera ona słów kluczowych sugerujących jej tematykę. Innymi słowy, algorytm potrafi zakwalifikować nigdy wcześniej niewidzianą przez siebie treść, jako treść o danej tematyce nawet jeśli nie jest ona sugerowana wprost przez odpowiednie słowa kluczowe lub terminy bliskoznaczne. RankBrain może na przykład zaklasyfikować dany artykuł na temat organizacji przyjęć jako związany z zapytaniem „przyjęcie”, nawet jeżeli samo słowo „przyjęcie” lub inny bliskoznaczny wyraz nie pada w nim ani razu.
Algorytm jest w stanie dopasować tematykę jedynie na podstawie występowania w artykule zestawu słów, który to zestaw zidentyfikował jako występujący w artykułach na temat organizacji przyjęć. Z punktu widzenia SEO oznacza to, że pozycjonowanie wyłącznie za pomocą słów kluczowych przestaje być skuteczne, gdyż oceniana jest cała treść artykułu. Trudniej jest również przewidzieć dokładną treść zapytania, która spowoduje wyświetlenie pozycjonowanej strony w wynikach wyszukiwania, gdyż algorytm potrafi interpretować zapytania wieloznaczne oraz nie zawierające słów kluczowych. Oznacza to, że liczy się przede wszystkim związek treści z tematem, a nie liczba zawartych w niej słów kluczowych.
Wartościowa treść i linki zwrotne
Na szczęście jednak, bez zmian pozostają dwa główne czynniki decydujące o pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Jak wspomniano przed chwilą, najważniejszy pozostaje oczywiście związek treści z tematem a także liczba prowadzących do tej treści zewnętrznych odwołań. Stanowią one główne kryterium oceny (a co za tym idzie wyboru lub nie danej strony), stosowane przez miernik jakości informacji zawartych na danej stronie pod kątem ich związku z danym zapytaniem.
Podsumowanie
Nadal zatem liczy się przede wszystkim jakość, a na promocję mogą liczyć przede wszystkim strony zawierające unikalne i zewnętrznie zweryfikowane informacje na dany temat. Natomiast dzięki algorytmowi RankBrain łatwiej będzie wypromować strony zawierające treści niszowe i związane z bardzo szczegółowymi zapytaniami. Problemy mogą pojawić się natomiast w przypadku treści traktujących dany temat w sposób pobieżny i ogólnikowy.
A oto film video Google Q&A z marca 2016, gdzie omówione zostały przytoczone przeze mnie kwestie:
Zgred
25 lipca 2016, 7:09 pmRankBrain jest jak Yeti – wszyscy twierdzą, że istnieje ale nikt nie widział. Może jednak warto skupić się na kolibrze, DirectAnswer ? To w tej chwili jest trendy i się rozwija…
Zgred recently posted..Dopalanie strony za pomocą HTTP/2
Justyna Bizdra
26 lipca 2016, 4:33 amDziękuję Zgred za twój komentarz.
DirectAnswer to zdecydowanie ciekawy temat na kolejny artykuł.
RankBrain jest potwierdzony i używany przez Google, więc warto też go mieć na uwadze.
Andrzej
26 lipca 2016, 6:46 pmPozycjonowanie stron jest bardzo dobrym kanałem na generowanie leadów biznesowych i pozyskiwanie nowych klientów. Jednocześnie warto zauważyć, że samo pozycjonowanie wiąże się obecnie z dużo większymi kosztami niż miało to miejsce kiedyś. Nie każdy klient jest w stanie zapłacić kilka tysięcy złotych, zakładając że zależy mu na konkurencyjnych frazach.
Andrzej recently posted..Generowanie Leadów B2B
Angelika
27 lipca 2016, 10:42 amOj tak, widać wyraźnie, że dla algorytmu Google bardzo liczy się jakość.
Angelika recently posted..10 powodów dlaczego nie widzisz swojej reklamy AdWords
Piotr
3 sierpnia 2016, 10:04 amBardzo ciekawy wpis, ale spodziewałem się czegoś więcej. 🙁 Czy tylko RankBrain zasługuje na uwagę? Tak czy inaczej – muszę częściej wpadać.
hauerpower
5 sierpnia 2016, 12:04 amja tam się zastanawiam jak ten cały Rankbrain ma się do pozycjonowania z naparzaniem frazami mix+brand etc… w ilościach mega dużych… czy takie wartościowe linki i dobre teksty wystarczą by to przeskoczyć ?
hauerpower recently posted..joga w Krakowie – designerskie podejście do projektu
Agata Metatrader
11 sierpnia 2016, 9:55 amGoogle zdeterminowało i zdominowało rynek SEO. Jestem ciekawa jak to wszystko by wyglądało, gdyby miał godnego, prężnego konkurenta.
Karol
7 września 2016, 12:55 pmPozycjonowanie strony. Jeden z trudniejszych tematów, a to dzięki temu, że wymogi google się dość często zmieniają. Dlatego trudno jest znaleźć coś konkretnego w sieci. Ostatnimi czasy przebrnąłem przez gąszcz portali SEO, które poruszały temat pozycjonowania i każde mówił całkiem coś innego. Możliwe, że każde z nich miało ziarenko prawdy. Czasami wydaje mi się, że samo gogle nie wie co jest aktualne, a co nie. Niemniej jednak, Pani wpis pomógł mi uporządkować sobie pewne wiadomości w głowie 🙂
Dziękuję i pozdrawiam.
Jakub Jaworowicz
7 września 2016, 4:39 pmDirectAnswer w 2015 roku przeżyło wielki bum – porównując udział tych słów w wynikach wzrósł o ponad 54% (dane za Semstorm).
Jakiś czas temu zauważyłem ciekawą rzecz, a która nie znajduje żadnego potwierdzenia na blogu googlowym i innych komunikatach o zmianach w algorytmie.
Rejestrowałem dwie domeny – jedną X na 10 lat oraz drugą Y, na 1 rok (alternatywna nazwa produktu, który zniknie z rynku na rzecz produktu X) treści było podobne jednak nie zduplikowane, a sam wygląd oraz działanie było takie samo – domenę X pozycjonuje mi się o wiele prościej, a właściwie pozycjonuje się sama – ma raptem 30 linków i widać ją na większość haseł, które mnie interesują, zaś z domeną Y idzie już o wiele gorzej – czyżby Google brał pod uwagę datę wygaśnięcia jako czynnik?
W zasadzie trochę by było w tym racji, bo jaki spamer czy osoba nie mająca „dobrych zamiarów/planów” nie zarejestruj domeny na dłużej niż 2-3 lata.
Jakub Jaworowicz recently posted..Ile tak naprawdę kosztuje stworzenie strony lub bloga na WordPress?
Justyna Bizdra
18 września 2016, 8:02 pmDziękuję Jakubie za twoje uwagi,
bardzo ciekawa kwestia z okresem wykupienia domeny. Wcześniej już coś słyszałam w tym zakresie, ale nikt nie zweryfikował tych stwierdzeń konrektnymi wynikami.
Jan
13 września 2016, 6:25 pmJak znaleźć dobrego copywritera który przygotuje porządny tekst ? Macie kogoś godnego polecenia ?
Sławomir
22 października 2016, 7:07 amCiekawe spostrzeżenia są wysuwane. Czyli jak wiadomo, kryteria google to jedna wielka księga, która jest pisana i uaktualniana na bierząco 🙂 Uważam iż treści powinny być kluczowe, ale ciekawi mnie ta powoli wyłaniająca się „sztuczna inteligencja” google. Dopasować odpowiedź, na zapytanie bez słowa kluczowego ?!
Roman
25 października 2016, 3:36 pmOstatnia aktualizacja Pingwina pokazuje, że Google faktycznie stawia przede wszystkim na jakość i w moim przekonaniu wyjdzie to branży SEO na dobre!
Roman recently posted..Internetowe Rewolucje – relacja
Irena
19 grudnia 2016, 11:37 amNiezły wpis, faktycznie zmiany w Google sprawiają że jakość tekstu ma coraz większe znaczenie. Lecz nie działa jeszcze to aż tak dobrze jak niektórzy myślą. Czekam na kolejny post odnośnie innych aktualizacji od Google
Irena recently posted..Plik JPK. Jakie zmiany w 2017?
Marek
10 kwietnia 2017, 7:30 pmOptymalizacja , treść , linki to bez wątpienia kluczowe czynniki manipulujące wynikami. Trzeba się skupiać na każdej z tych rzeczy w podobnym stopniu
Marek recently posted..2016 w iCEA: ciężka praca, fantastyczna zabawa
LadiesClub
13 lipca 2017, 11:05 pmW nowym algorytmie ja stawiam na prawidłowe procentowo rozłożenie rodzajów anchorów. Po tym optymalizacja onpage i wszystko powinno dobrze się indeksować a algorytm prawidłowo dopasować zapytania do strony.
coloractive
20 sierpnia 2017, 4:12 pmBardzo dobry artykuł pełen przydatnych informacji. Odpowiednio prowadzony matketing internetowy to często klucz do sukcesu.
coloractive recently posted..Hello world!
Kamil Koziński
7 lutego 2018, 2:59 pmRankBrain przypomina mi niestety Skynet z filmu Terminator czyli maszyna, która została wyzwolona spod ludzkiej kontroli i sama decyduje o modyfikacji swoich algorytmów. Mam pewne obawy czy nie przyjdzie kiedyś taki dzień gdy RankBrain stwierdzi, że czynnikiem przeszkadzającym mu w pracy jest człowiek… a wtedy cyfrowa apokalipsa już blisko.
Kamil Koziński recently posted..sala weselna Miód Lawenda | wesele Biardy Łuków | reportaż ślubny
Datahouse
23 maja 2018, 9:37 pmTreściwy artykuł. Każdy kto chce wypromować swoją stronę powinien znać te czynniki i je wdrażać.