Dlaczego warto mieć komentarze na blogu i jak je zdobyć
Całkiem niedawno osoby z zacięciem literackim pisały głównie do szuflady lub dla grona najbliższych osób. Jedynie najbardziej utalentowanym i przebojowym autorom udawało się przekonać któregoś z wydawców, aby ich utwór ukazał się drukiem. Dziś wystarczy dostęp do Internetu, by móc na blogu publikować teksty na dowolny temat.
Zalety blogowania
- Wykorzystanie blogów oraz mediów społecznościowych już od dawna stanowi nieodłączny element marketingu. Blogi odgrywają szczególną rolę zwłaszcza w działaniach związanych z pozycjonowaniem i docieraniem do potencjalnych klientów. Statystyki pokazują, że blogi czytuje trzy czwarte internautów a 61% amerykańskich konsumentów dokonało kiedyś zakupu w oparciu o znalezione na blogach informacje.
- Prowadzenie własnego bloga to dla wielu małych firm sposób na znaczne zwiększenie liczby potencjalnych klientów oraz poprawę widoczności swoich produktów i usług oraz zbudowanie autorytetu w internecie w danej dziedzinie. To właśnie blogi i publikowane w Internecie artykuły, a nie reklamy są dla konsumentów głównym źródłem informacji na temat firm i ich produktów.
- Pozwalają one na zapoznanie i czytelników z twoją marką produktów i usług, jeżeli coś oferujesz. Dodatkowo blog stanowi „czynnik ludzki”, jeżeli jest połączony ze sklepem internetowym czy statyczną stroną internetową.
- Dyskusja prowadzona pod artykułem jest naturalnym generatorem dodatkowych wejść oraz zwiększa liczbę słów zamieszczonych na stronie, stanowiącą czynnik uwzględniany przy pozycjonowaniu.
- Komentarze stanowią nieocenione źródło informacji pozwalające autorowi poznać opinię czytelników na temat treści zamieszczanych na blogu oraz dowiedzieć się, jakie zagadnienia cieszą się największym zainteresowaniem i oczym pisać więcej.
Traktowanie bloga, jako sposobu na niemal darmową reklamę jest jednak poważnym błędem. Podobnie jak media społecznościowe, blog powinien być przede wszystkim platformą wymiany informacji i poglądów, a narzędziem tej wymiany są komentarze zamieszczane przez czytelników bloga.
Zdecydowanie podstawowym czynnikiem decydującym o liczbie komentarzy zamieszczonych pod artykułem jest sama jego treść. Jakość i wartościowość treści zamieszczanych na blogu jest kluczowa dla pozyskania czytelników i ich komentarzy.
Praktyczne wskazówki „natury technicznej”
Ważnym elementem blogowania jest zachęcenie czytelników do wymiany informacji i pomysłów. Stworzenie im miejsca, gdzie będą mogli to robić bez przeszkód i w przyjaznej atmosferze. Wszystko to sprawi, że będą chętniej i częściej odwiedzali danego bloga oraz uczestniczyli w prowadzonych na nim dyskusjach.
Autor bloga powinien uczestniczyć w prowadzonej dyskusji i w miarę możliwości odpowiadać na zamieszczane komentarze. Musi to jednak robić z poszanowaniem innych dyskutantów, szczególnie tych, którzy mają odmienne zdanie.
Istnieje kilka zasad, których niedochowanie może łatwo obrócić się przeciwko autorowi bloga:
- Bloger powinien bronić własnego zdania, ale musi to robić przy pomocy argumentów, a nie atakowania drugiej strony. Absolutnie niedopuszczalne jest usuwanie komentarzy, które nie łamią zasad dyskusji, lecz są „niewygodne” dla autora. Cenzura komentarzy jest bardzo źle postrzegana przez użytkowników i może zniszczyć reputację bloga.
- Ważny jest również styl, w jakim pisany jest blog. Post powinien być napisany żywym, potocznym stylem i zwracać się bezpośrednio do czytelnika. Nie powinien być suchą rozprawą na dany temat, lecz prezentować osobiste doświadczenia, opinie i przemyślenia autora. Należy, więc pisać w stylu konwersacyjnym i z własnego punktu widzenia, a nie jedynie prezentować dane zagadnienie oraz wszystkie jego „za i przeciw”.
- Wpis na blogu nie jest artykułem w gazecie – bloger powinien prezentować jasno określone stanowisko w opisywanej kwestii. Jest to kolejny element zachęcający czytelników do dyskusji i wyrażania własnych opinii. Demonstrując określony punkt widzenia skłonimy do dyskusji zarówno jego zwolenników, jak i przeciwników. Tocząca się w komentarzach dyskusja bardzo często jest źródłem dodatkowych informacji na tematy poruszane na blogu, stanowiąc wartość dodaną, podnoszącą jego jakość. Poza tym wiele osób nie czyta nawet samego artykułu, a jedynie komentarze pod nim.
- Biorąc udział w dyskusji pod własnym postem, należy pamiętać o wspomnianych już zasadach komentowania oraz oczywiście o elementarnych regułach kulturalnej polemiki. W żadnym wypadku nie powinniśmy starać się za wszelką cenę przekonywać naszych oponentów do własnych racji, a krytykę powinniśmy przyjmować w sposób wyważony i kulturalny.
Wielu autorów bierze również udział w dyskusjach prowadzonych na innych blogach. Pozwala to nawiązać cenne kontakty oraz zareklamować bloga wśród osób zainteresowanych podobną tematyką. Nieocenionym narzędziem promocji są również media społecznościowe.
Podsumowanie
A jakie są twoje wskazówki w tym zakresie?
Marek
31 października 2016, 3:30 pmKomentarze, owszem, warto mieć, ale warto też w nich sprawdzać, czy nasi rozmówcy prowadzą dyskusję z kulturą. Ja w jednym ze swoich blogów musiałem zamknąć komentarze, ponieważ trafiały tam osoby o różniących się od siebie zdaniach.
Marek recently posted..Aktualizacja działu Download
Justyna Bizdra
2 listopada 2016, 2:45 amWitaj Marku,
To ciekawe, o czym piszesz. Moim zdaniem to dobrze, że komentujący mają różne zdanie na danym temat. Z ich wypowiedzi można się czegoś nowego dowiedzieć, poznać inne argumenty. Czy miałaś na myśli coś innego?
Grzegorz Deuter
31 października 2016, 4:12 pmUważam, że cenzura komentarzy jest potrzebna, bo niedookreślonie jest pojęcie „zasad dyskusji”. Np. komentarz „fajny tekst, pozdrawiam” nic nie wnosi do dyskusji.
Grzegorz Deuter recently posted..Wolontariat – świetny pomysł na samego siebie
Justyna Bizdra
2 listopada 2016, 2:46 amCześć Grzegorz,
Tak, w pełni się zgadzam. Ja takich komentarzy z reguły nie akceptuję i odrzucam w ramach moderacji, bo nic nie wnoszą i często są zostawiane, aby zdobyć link.
Zastępczy
31 października 2016, 4:14 pmDla Googla komentarze to informacja, że artykuł jest ciekawy i coś się dzieje.
Justyna Bizdra
2 listopada 2016, 2:47 amDziękuję Zastępczy za twój komentarz.
Zbyszek
31 października 2016, 8:11 pmMnie to się wydaje, że wszystkie dyskusje przeniosły się na Facebooka. Bo teraz nawet jeśli mamy stałych, powracających czytelników, to chętniej szukają nas oni w SM, niż zaglądają na bloga. Tam przeczytają zajawkę artykułu, przeskoczą na resztę, a z komentarzami wrócą na Facebooka. I co tu począć 😉 ?
Zbyszek recently posted..Jak Wasze dzieci przechodzą zmianę czasu?
Justyna Bizdra
2 listopada 2016, 2:48 amZbyszek,
interesujące, że tak się dzieje w przypadku twojego bloga. U mnie jest odwrotnie.
B.
31 października 2016, 11:24 pm„Podobnie jak media społecznościowe, blog powinien być przede wszystkim platformą wymiany informacji i poglądów, a narzędziem tej wymiany są komentarze zamieszczane przez czytelników bloga.”
Od kiedy Facebook zyskał tak dużą popularność, prędzej można liczyć na like albo komentarz na FanPage, ale gorzej jest z komentarzami bezpośrednio na stronie bloga. Czasem przez to ciężko na pierwszy rzut oka ocenić zainteresowanie poszczególnymi wpisami.
B. recently posted..Zarabiaj na pisaniu bajek dla dzieci
Justyna Bizdra
2 listopada 2016, 2:51 am@ B.
To też może być kwestia „dojrzałości” bloga. Blogi prowadzone krótko z reguły nie otrzymują zbyt wielu komentarzy, bo też słabo się pozycjonują i czytelnicy obserwują, co się dzieje na blogu zanim zostawią komentarz.
Druga sprawa, to również to, że znacznie szybciej jest zostawić Like niż napisać dobry komentarz 🙂
Paweł Sądaj
2 listopada 2016, 10:39 amZ tego, co można zaobserwować, najwięcej komentarzy wymienianych jest w Social Media (Facebook – raczej grupy i Instagram). Oczywiście w tym drugim kanale są to raczej komentarze nie wnoszące nic do dyskusji, ale wystarczy jakiś sporny temat (np. niewygodna opinia na temat zdjęcia/kontekstu/autora), żeby wywołać dyskusję na kilkadziesiąt postów. Moim zdaniem blogi branżowe są właśnie traktowane jako generator ruchu przez co informacje są powielane i artykuły nie wnoszą już niczego nowego. A jeśli coś się przeczytało już 10 razy to nikt nie zostawi komentarza pod takim wpisem. Poza tym coraz więcej blogów jest moderowanych, ogranicza się anonimowość lub utrudnia bezproblemowe zostawienie komentarza (np. potrzebne jest konto w disqus.
życzeniowo.pl
2 listopada 2016, 1:29 pmJa u siebie na blogu wyłączyłem specjalnie komentarze, bo dostał się na jakąś listę i miałem atak spamu. Nawet akismet sobie nie dawał rady i sporo spamu przepuszczał. W tym spore ilości były po polsku i znudziła mi się walka z tym i moderacja każdego komentarza z osobna, za jakiś włączę komentarze testowo i zobaczymy czy problem powróci.
życzeniowo.pl recently posted..wierszyki noworoczne sylwestrowe
Justyna Bizdra
4 listopada 2016, 12:36 am@życzeniowo,
Może warto jescze dodatkowy antyspamowy mechanizm zainstalować oprócz akismet.
Avi-tax
2 listopada 2016, 1:56 pmJa przeważnie dopiero z komentarzy pod artykułem wyciągam najwięcej informacji 😉 Teraz większość blogerów w artykule daję taką zajawkę (coś tam trąci), przedstawi problem, a dopiero z komentarzy człowiek się „czegoś” sensownego dowie.
Avi-tax recently posted..Kontrola Skarbowa najskuteczniejsza od lat
Justyna Bizdra
4 listopada 2016, 12:36 am@ Avi-tax,
bardzo ciekawa uwaga, to wszystko zależy też od tego jak bardzo jest rozwinięty temat w samym artykule, jednak nigdy się nie wyczerpie tematu. Komentarze to fantastyczne uzupełnienie.
Krzysiek | BisBrothers
21 listopada 2016, 5:37 pmJest teraz taki wysyp blogów, że osoby czytające ,,młode” blogi nie chcą się do nich przywiązywać za wcześnie, więc też i nie komentują pod artykułami. Prawdą jest to, co powiedziały inne osoby w komentarzach, że cała uwaga przeniosła się na media społecznościowe. Trzeba po prostu dawać wartościowe artykuły, reklamować się i zachęcać czytających do wzięcia udziału w dyskusji, np.: tak, jak Ty, zadając pytanie :). Pozdrawiam!
Night Light@zespół muzyczny Warszawa
24 listopada 2016, 10:57 pmJest wiele wtyczek ograniczających spam w komentarzach Dobrym rozwiązaniem jest Anti-Spam pozdrawiam.
Mikołaj
2 grudnia 2016, 1:43 pmto prawda firmy coraz częściej zdają sobie sprawę, że blog jest bardzo ważnym elementem i podnosi sprzedaż
Widoczni
9 grudnia 2016, 3:25 pmZakończenie artykułu pytaniem, czyli właśnie np. „A jakie są twoje wskazówki w tym zakresie?”, znacznie zwiększa liczbę komentarzy zostawianych pod artykułem – warto o tym pamiętać 🙂 To angażuje czytelników do podzielenia się swoją opinią.
Adam
13 grudnia 2016, 7:30 pmJedyny sposób aby mieć dużo komentarzy to pisać o ciekawych i wartościowych rzeczach. Jak widać tobie się udało.
wilgoszpl
6 stycznia 2017, 3:53 pmTak, treść artykułu to najważniejszy czynnik, ale są też inne i nie ma sensu tego ukrywać. Na przykład ja korzystałem z wtyczki commentLuv przez długi czas i komentarze na blogu się pojawiały dość często. Na innym blogu przy podobnej ilości wyświetleń wykorzystałem wtyczkę disquss – i konwersacje były praktycznie zerowe.
Disquss jest jednak dobry na blogach anglojęzycznych, a na polskich mniej się sprawdza.
wilgoszpl recently posted..Najważniejsze wtyczki WordPress na blogu
Paulina
21 czerwca 2018, 12:07 amJa właśnie po 3 latach używania Disqusa, postanowiłam zrobić testy i zostawiłam tylko komentarze Wordpressa. Jestem ciekawa wyników. Zawsze myślałam, że ludzi zniechęca wpisywanie e-maila, adresu strony i dopiero komentarza.
Marcin
21 grudnia 2016, 10:52 pmKomentarze dużo też znaczą w kwestii SEO. Mało osób zwraca uwagę, że one również wliczają się w algorytm google 😉
Marcin recently posted..300 zł za zamknięcie karty kredytowej innego banku od BZ WBK!
Łukasz
31 grudnia 2016, 3:54 pmOczywiście komentarze na blogu są bardzo istotne. Budują społeczność i dyskusję nad analizowanym tematem. Warto także pokusić się o próbę marketingu społecznościowego, by lepiej poznać swoją grupę docelową.
Łukasz recently posted..Citi: Douglas – bon 400zł w promocji karty kredytowej!
Łukasz
7 stycznia 2017, 3:23 pmBlog poprawia często aspekty SEO danej strony firmowej wprowadzony jako dodatek, poprawia ilość treści na stronie, a to wpływa pozytywnie na pozycje w wyszukiwarce.
Ula Manufaktura Mieszkań
9 stycznia 2017, 9:48 pmBardzo dobry wpis. Myślę że wiele osób prowadzących blogi nie zdaje sobie sprawy z mocy komentarzy 🙂 Więc jeśli już się jakieś pojawią – warto aby autor podtrzymywał dyskusję, dziękował za komentarz, wymieniał się poglądami. W ten sposób zatrzymamy czytelnika na dłużej. Ponadto ja mam często tak, że temat przebiegam dość pobieżnie, a wczytuję się dopiero w komentarze. Tu często jest niezła skarbnica wiedzy ukryta 🙂
Ula Manufaktura Mieszkań recently posted..Biblioteczka Inwestora – Negocjuj – Wojciech Woźniczka
Karolina Z
25 stycznia 2017, 4:08 pmOd dawna już zbieram wiedzę na temat blogowania, po Twoim wpisie i wielu innych można na prawdę się wiele nauczyć i dowiedzieć. Taka wiedza to skarb, ciągle zbieram wiedzę, uczę sę ciągle i nie bawem planuję otwarcie własnego bloga, puki co chcę sobie wyrobić odpowiednie zaplecze żeby wystartować z tematem, z grubej rury! Dziękuję kochana.
Krzysiek
26 stycznia 2017, 10:54 amKomentarze tak, ale koniecznie antyspam i najnowsze oprogramowanie, czytaj wordpress 🙂 Acha i regularność – pisania i zatwierdzania komentarzy oczywiście. Pozdrawiam
Krzysiek recently posted..Hello world!
felietony
26 stycznia 2017, 2:31 pmTak jak przedmówcy uważam, że teraz komentarze to głównie social media. Np. na twiterze otrzymałem komentarze już pod pierwszymi wpisami. Na blogu to jest bardzo trudne.
felietony recently posted..BANGKOK: jak tu się poruszać cz.1, czyli BTS, MRT i ARL.
Analityk
30 stycznia 2017, 6:42 pmTrochę boję się spamowania w komentarzach ale w końcu muszę zaryzykować i zainstalować na jednym ze swoich blogów możliwość komentowania. Mam nadzieję że przez to ożywi się trochę mój blog. Dziękuję Pani za motywujący artykuł 😀
Olga
3 lutego 2017, 12:51 pmCześć 🙂 Na pewno warto jest mieć komentarze na blogu, gdyż świadczą one o tym, że blog jest na tyle interesujący, że jego użytkownicy chcą wejść w jakąkolwiek interakcję z blogerem. Nie ma nic gorszego niż blogi „widma” z mnóstwem treści, zerowym ruchem i minusową wręcz interakcją ze strony użytkowników. Z drugiej jednak strony nieraz niekończące się dyskusje (w szczególności w odniesieniu do tematów, których nie da się jednoznacznie rozstrzygnąć jak np. polityka czy zamiłowania do drużyn sportowych) niepotrzebnie dodają nieraz mnóstwo zupełnie irrelewantnych treści do artykułu, co z punktu SEO może pogorszyć jego pozycję (gdy np. zagęszczenie słów kluczowych pójdzie w kierunku zupełnie nie tych fraz, na które artykuł rankował/ma rankować. Interesującym rozwiązaniem są komentarze Facebook które w jakiś sposób podnoszą interakcję z social media nie „ingerując” w treść artykułu, co się dzieje w przypadku zwykłych WordPressowych komentarzy. Tak to widzę 🙂
Mateusz
13 lutego 2017, 11:38 pmJako prawnika zastanawiająca jest kwestia odpowiedzialności za wpisy, ewentualna moderacja i usuwanie ich w przypadku naruszenia dóbr osobistych innych osób. Nigdzie jednak nie znalazłem odpowiedzi na odpowiedzialność za komentarze bezpośrednio zsynchronizowane z facebookiem. Może Pani ma jakieś informacje na ten temat jako o niebo bardziej doświadczona osoba w blogosferze? 🙂 Pozdrawiam serdecznie
Mateusz recently posted..Od zera do 100 milionów w tempie ekspresowym
Marcin
23 lutego 2017, 6:15 pmSpamowanie to jest problem ale tak naprawdę to wszytko przypomina jednego wielkiego Matrixa.
Inżynier procesu
28 lutego 2017, 10:50 pmMusimy mieć zarezerwowany czas na przeglądanie wszystkich komentarzy. Kiedy chcemy także uczestniczyć aktywnie to czasu trzeba mieć naprawdę sporo a z tym to bywa różnie.
Tomek | fotograf ślubny
6 marca 2017, 8:49 pmHej 🙂
Faktycznie, komentarz to czasami jedyna droga do interakcji z czytelnikiem. Niestety widać tendencję do przenoszenia na portale społecznościowe tak jak wspomnieli przedmówcy. Chociaż dobry artykuł nadal przyciąga do siebie czytelników chętnie piszących coś od siebie pod postem.
Komentarze też dają autorowi wiele cennych wskazówek co do dalszej działalności twórczej 🙂
zzyciaprzedsiebiorcy_pl
7 marca 2017, 7:32 pmW związku z tym, że bloga prowadzę stosunkowo od niedawna szukam tego typu treści. Dzięki za ten wpis. Na początku zakładałem, że będzie miał formę bardziej dziennika – żebym mógł wrócić do swoich przemyśleń. Dziś już zmieniłem nieco zdanie, jeśli publikuje treści w internecie, to dlaczego mają nie trafiać do pewnej rzeszy odbiorców.?A komentarze, na pewno są jednym z elementów świadczącym o zainteresowaniu czytelnika publikowanymi treściami. Jeszcze raz dzięki i pozdrawiam!
zzyciaprzedsiebiorcy_pl recently posted..Brak płatności
Ogrodniczka
11 marca 2017, 9:26 pm„Absolutnie niedopuszczalne jest usuwanie komentarzy..” A co robić z komentarzami konkurencji zawierającymi ukrytą i bardzo delikatną reklamę?
hauerpower
15 marca 2017, 4:00 pmZ tego co coraz częściej widać wynika, że bloger musi mieć charyzmę. Ci najlepsi pociągają za sobą tłumy i stają się ekspertami w swojej dziedzinie. Oczywiście do tego dochodzi kultura osobista, używanie kanałów social media i cała oprawa graficzna przekazywanych treści.
hauerpower recently posted..joga w Krakowie – designerskie podejście do projektu
Ania
22 marca 2017, 2:05 pmJa mam problem ze zdobyciem komentarzy, niby blog odwiedza sporo osób, ale rzadko komentują. Czasami tylko spytają się o wymiary blaszki do pieczenia ciasta ;). Może dlatego, że wszystko mają podane na tacy?
Ania recently posted..Galaretka malinowa z agar – agar
Konrad
25 marca 2017, 11:17 amMajac czytelników trzeba zaintrygować ich tematem, pozostawić pewne niedopowiedzenia, pozostawić pytania i w ten sposób wzbudzić rozmowy pod artykułem. Jednak duża ilość komentarzy wiąże się również z potrzeba kontroli dodawanych treści, aby inni nie zniechęcali użytkowników do udzielania się w rozmowie.
Konrad recently posted..Dywersyfikacja biznesu
Jurek
8 czerwca 2017, 4:56 pmLudzie sa coraz bardziej leniwi, tylko w lajki chce im się klikać
Artur Wiśniewski
27 czerwca 2017, 1:40 pmNie wiedziałem, że komentarze mają wpływ na pozycjonowanie – dzięki! Myślałem, że tylko słowa w głównej części się liczą.
Największy problem mam chyba ze stosowaniem luźnego języka, wydaje mi się, że zwracam się jeszcze w sposób zbyt formalny 🙂
Artur Wiśniewski recently posted..Wskaźnik RSI – słabe wyniki na polskich akcjach
Justyna Bizdra
29 czerwca 2017, 3:53 pmDziękuję Arturze za twój komentarz,
Wartoścowe komentarze mają wiele zalet 🙂 Serwis internetowy, który „żyje” np. dzięki komentarzom ma większą wartość od stron internetowych, na których nic się nie dzieje.
Accurate
10 lipca 2017, 9:59 amPo przeczytaniu artykułu jestem bogatsza w wiedzę. Na swoim przyszłym blogu będę walczyła o wartościowe komentarze i aktywnie uczestniczyć w rozmowach. Artykuł bardzo mi pomógł. Dziękuję.
Tema
6 września 2017, 10:57 amByć może zostanę blogerem, na razie zbieram przeróżne przydatne w kwestii blogowania informacje. Ten artykuł bardzo mi pomógł. Przydatne informacje z pewnością znajda odzwierciedlenie w moich późniejszych krokach.
Damian
24 sierpnia 2018, 1:31 pmKomentarze są istotne dla wielu branż. Na przykład apteki zmuszone są dawać opis produktu narzucony z góry. A to prowadzi do duplikacji treści (niekorzystny element w SEO). Podobnie w usługach np. firma zajmująca się instalacjami grzewczymi dodaje artykuł o ogrzewaniu podłogowym. Spontaniczne komentarze użytkowników zwiększają ilość treści na danej podstronie i dobie Rank Brain są korzystnym zjawiskiem dla widoczności danej strony.