Wordcamp Polska 2010 – Słów Kilka o Wystąpieniach
Z wielką przyjemnością przedstawię dzisiaj krótkie streszczenie kilku prezentacji z konferencji WordCamp Polska 2010 w Łodzi. Wybrałam prezentacje najbardziej dla mnie ciekawe. Na końcu słów kilka o mojej prezentacji wraz z filmami. Każde wystąpienie zostało nagrane oraz profesjonalnie przygotowane przez firmę 100Procent z Krakowa. Wszystkie filmy są dostępne na Youtube.
A oto wybrane prezentacje:
1. Syndrom NIH (Not Invented Here)
Marek Kowal z Grupy Onet.pl.
Marek zaprezentował ciekawe dane statystyczne:
- jest 15.1 mln blogów założonych na platformie wordpress.com (w tym 0.5% w Polsce)
- jest 17.4 mln na platformie WordPress.org (w tym 0.5% w Polsce)
- jest 1.5 mln blogów na Onet.pl
Dowiedziałam się również, że Onet właśnie uruchomił nową platformę dla bloggerów: blogujacy.pl opartą o rozwiązania WordPress.com
2. WordPress jako narzędzie do zarabiania pieniędzy
Krzysztof od kilku lat tworzy blogi, na których skutecznie zarabia. Wskazał między innymi, że zarabiający blog to taki, na którym:
- jest dodawana nowa treść
- ciekawa i unikalna
- przydatna dla czytelników
- blog funkcjonalny z możliwością subskrypcji przez email, subskrypcją komentarzy, oferujący newsletter.
3. Grafika dla Laika
Małgorzata Zaitz
Małgorzata zajmuje się grafiką i przedstawiła świetne darmowe narzędzia graficzne, między innymi:
www.sumopaint.com/app
www.splashup.com/splashup
www.pixlr.com/editor
www.paint.net
www.picassa.com
4. Od Dewelopera do Milionera
Łukasz Girek
WordPress to rozmaitość różnych szablonów i skórek. Są te darmowe, jak i płatne, a przez to, lepiej zoptymalizowane, w odniesieniu do których otrzymasz wsparcie techniczne oraz upgrady. Łukasz jest deweloperem i tworzy własne szablony skórek na strony oparte o WordPress.org. Szablony te sprzedaje z dużym powodzeniem na stronie themeforest.net, posługując się Nickiem : rzepak
5. WP sprzedawca – od wtyczki do sklepu internetowego
Konrad zaprezentował od czego zacząć tworząc wtyczkę. Poinformował również o wprowadzeniu na rynek nowej wtyczki e-commerce: wp-sprzedawca, która posiada integrację z systemem płatności dotpay.pl. Wtyczka jest w fazie wstępnej i będzie na bieżąco udoskonalana, łacznie z integracją z innymi systemami płatności. Zapowiada się bardzo ciekawie 🙂
6. Niewidzialne plusy. Kilka słów o typografii
Rafał Świątek
Rafał opowiedział o wadze prawidłowej typografii na stronie, łatwości i lekkości czytania tekstów napisanych poprawnie gramatycznie i stylistycznie, tekstów z prawidłowym użyciem znaków interpunkcyjnych, przerw pomiędzy wyrazami oraz linijkami. Na koniec omówił jak prawidłowo skonfigurować wtyczkę wp typography.
7. Użyteczność stron internetowych a WordPress
Jakub bardzo ciekawie zaprezentował swój temat mówiąc o wadze intuicyjnej nawigacji, ułatwieniu dostępu do poszukiwanej informacji i zapewnieniu zrozumienia w komunikacji, a wszystko po to, aby użytkownik czuł się dobrze na danej stronie. Poniżej kilka z wielu ważnych elementów w zakresie użyteczności stron, o których wspomniał:
- podświetlane menu nawigacyjne
- klikalne logo bądź tytuł strony prowadzące do strony głównej
- nadanie atrybutu „target blank” linkom wewnętrznym i zewnętrznym
- przejrzystość tekstu
- konsekwencja w zastosowaniu czcionek
- własna strona błędu 404
- dostosowanie strony do urządzeń mobilnych.
8. WordPress + organizacje studenckie = sukces
Adam zaprezentował kilka świetnych wtyczek w nawiązaniu do stron studenckich. Wtyczki te doskonale się również sprawdzają w innych okolicznościach :):
- Contact Form 7 do tworzenia formularzy kontaktowych
- FormBuilder daje możliwość tworzenia kompletnej listy uczestników wydarzenia
- Event Calendar daje możliwość stworzenia listy i kalendarza wydarzeń
- Ad-Minister – prosty plugin do zarządzania banerami i reklamami, można określić czas długości wyświetlania danego baneru.
9. Moja prezentacja dotyczyła optymalizacji i pozycjonowania stron opartych o WordPress.
Opowiedziałam w tempie ekspresowym o 37 ważnych krokach po instalacji WP w zakresie optymalizacji i pozycjonowania strony. Zobacz mnie w akcji poniżej :).
Zapraszam do komentowania. Z ciekawością dowiem się, który z tematów był i jest dla ciebie ciekawy, o którym chciałbyś (chciałabyś) dowiedzieć się więcej 🙂
Adam Klimowski
17 grudnia 2010, 10:01 pmKompetentnej listy użytkowników? Prędzej kompletnej 😉
Justyna
17 grudnia 2010, 10:13 pmTak, wkradł się mały bug literowy, zmiana wprowadzona 🙂
Christopher
18 grudnia 2010, 11:50 amWystąpienie całkiem fajne. Przydałaby się druga część na temat zdobywania linków:)
Justyna
18 grudnia 2010, 11:18 pmCool, zdobywanie linków to temat rzeka;). Część metod opisuję krok po kroku w mojej książce, już wkrótce po Polsku;)
Maciek
19 grudnia 2010, 7:05 pmPrezentacja ciekawa, jednak gdybyś opisała nawet na łamach bloga kilka nietypowych sposób zdobycia linka byłoby jeszcze bardziej gorąco.
Justyna
20 grudnia 2010, 11:39 amMaciek, a jakie metody uważasz za typowe?
Nie wiedząc, jaki jest twój poziom zawansowania, nie wiem co jest dla ciebie nietypowe 😉
Maciek
31 grudnia 2010, 10:31 amNo to może wszystkie które znasz i typowe i nie
magento-specialists
26 grudnia 2010, 2:48 pmCiekawa prezentacja, szkoda że nagłośnienie troszkę nie najlepsze, ale może w kolejnych edycjach będzie lepiej 😉
Oby więcej takich inicjatyw w Polsce.
Justyna
26 grudnia 2010, 8:01 pmDziękuję i witam serdecznie,
to była pierwsza konferencja z tego cyklu i naprawdę świetnie przeprowadzona 🙂 Następna odbędzie się już może za kilka miesięcy 😉
Marcin
28 stycznia 2011, 10:52 amZaprezentowałaś tu kilka ciekawych pomysłów, wystąpienie na pewno uporządkuje wiedzę osobą , które z pozycjonowaniem swoich stron na nie miały jeszcze większego otarcia…
Dużo uwagi poświęciłaś wyborem słów kluczowych – z mojego doświadczenia wynika, że:
1. upychanie w meta niema żadnego znaczenia dla Google, szkoda na to czasu.
2. jeśli na Twoim blogu jest 10-20 artykułów o np: „projektowaniu stron” możesz otrzymać ruch z organicznego Google z fraz o których wcześniej nie wiedziałaś.
Więc planowanie z jakich fraz chcemy mieć ruch jeszcze przed powstaniem posta jest stratą czasu.
Poruszony w komentarzach temat zdobywania naturalnych linków można podsumować:
Do atrakcyjnych treści zawsze chętnie się linkuje.
aga
15 kwietnia 2011, 2:12 pmTwoje wystąpienie to najciekawsza prezentacja na jaką dotychczas trafiłam w temacie połączenia technik SEO z aspektem społeczno-psychologicznym w zwiększaniu popularności strony. Dużo w necie porad SEO typowo technicznych, a tu się okazuje, że cała – traktowana przez nas nieco po macoszemu – otoczka zorientowana na czytelnika jest równie ważna.
Jeśli chodzi o informacje czysto techniczne, czyli czego się dowiedziałam z prezentacji, a dotychczas nie miałam pojęcia:
a) jakie znaczenie ma ustawienie adresu bloga z przedrostkiem www i bez www
b) dlaczego nie wolno lekceważyć meta tagów mimo że Google nie używa słów kluczowych w nich zawartych w rankingu webowym
c) pluginy robots i broker link checker
Czego mi zabrakło. Kiedy była mowa o meta tagach (tytuł i opis) zabrakło mi krótkiej ilustracji – choćby podglądu HTML-owego źródła, o jakich tagach mowa i informacji, jak to się przekłada na WordPress’a (gdzie to można ustawić. Choć, fakt, była o tym wzmianka nieco później przy pluginie Platinum SEO).
Z ciekawością wysłuchałam też o ważności komentarzy i jego wpływowi na podnoszenie naszej strony w rankingach i formach gratyfikacji osom komentującym.
Justyna
16 kwietnia 2011, 1:30 pmWitaj Aga,
dziekuję za Twój komentarz. Bardzo przyjemnie się czyta taki feedback!!
Niestety mój czas wystąpienia był bardzo ograniczony i nie udało się powiedzieć o wszystkim w szczegółach, ale zapraszam ponownie na mojego bloga po więcej informacji. Również w moim wpisie : poradnik video – jak zrobić film Youtube z prezentacji PowerPoint, można oglądnąć moją prezentację slajdową z tej konferencji 🙂
Serdecznie pozdrawiam
ela
5 stycznia 2012, 5:50 amDziekuje za ta prezentacje.
Wlasnie zalozylam strone-blog i szukam w necie tresci nstruktazowych w temacie. Niestety wiekszosc filmikow na YT i stron w tym temacie to strata czasu.
U Pani widac i wiedze i zorganizowanie, przejrzystosc i klarownosc wykladu. Do tego fantastyczny glos, piekna dykcja.
Pozwoli Pani, ze ciut doradze, z pozycji sluchajacego:
1. Przed wystapieniem poinformowac sluchaczy, ze
a) mile widzisz pytania w trakcie wykladu
b)pytania mie widziane po wykladzie (jesli nagle pytania Cie dekoncentruja )
2. W przypadku a), jesli zezwalasz na pytania w trakcie, popros ewentualnych pytajacych o czejanie na swoja kolej, niewchodzenie w slowo innym pytajacym. Kulture i zasady spotkania reguluja wystepujacy, takze Ty.
3. Jesli ktos zada pytanie, a nie zostalo zorganizowane wreczanie mikrofonu ewentualnym pytajacym, proponuje przed odpowiedzia pytanie powtorzyc swoim ladnym i czystym glosem. W filmiku nr 2 nie slychac na jakie putanie pani odpowiada.
4. Pewnie pomaga Pani „spacerowanie” podczas wykladu, niemniej jednak sluchaczy, dla ktorych wszystko o czym pani mowi to nowosc i bardzo sie koncentruja, „spacer” rozprasza:)
Pkt 4. zalecam takze sobie, dzieki pani sama zauwazylam cos nowego do dopracowania, by wystapienie pubiczne bylo jak najbardziej profesjonalne, czyli wydajne.
Generalnie jestem pod duzym wrazeniem, zapisuje do ulubionych, dziekuje serdecznie i czekam na „smakowite porcje” obcej mi dotad wiedzy:)
ela
5 stycznia 2012, 7:46 amMam tez pytanie:
Chcialam sprawdzic jak dziala google wonderweel, ale niestety nie pojawia sie on u mnie. Czy jest to zwiazane z nowym wygladem googla? Gdzie szukac tego narzedzia?
Justyna Bizdra
9 stycznia 2012, 9:43 pmWital Ela,
Niestety, ale Google Wonderwheel już od pewnego czasu został usunięty przez Google z grupy oferowanych aplikacji i narzędzi.