Zakładki społecznościowe, czyli gromadź cenne linki, nagradzaj autorów i dziel się dobrą treścią internetową
„Share”, „Podziel się” to hasła oraz zestawy ikon, które często widać na stronach internetowych. Na przykładzie Add This, z którego korzystam, pokażę wam jakie korzyści niesie ze sobą posiadanie konta w takim serwisie i stosowanie zakładek społecznościowych na swojej stronie www lub blogu.
Po co umieszczać na swojej stronie www i blogu pasek zakładek społecznościowych?
Po to aby internauci w łatwy sposób mogli dzielić się wartościowymi artykułami pojawiającymi się w internecie. Tu prym wiodą między innymi Facebook oraz Twitter (więcej o statystykach dotyczących świata, ale i Polski w dalszej części tego postu). Ale dzielenie się treścią z internetu, to nie jedyna korzyść z paska zakładek społecznościowych…
Są jednak także takie portale jak Delicious i Diigo, gdzie można umieszczać linki budując własną bazę danych. Można się nią podzielić z całą społecznością internautów, z własną grupą znajomych lub Klientów albo pozostawić je tylko do swojej dyspozycji.
Dodatkowo pasek zakładek społecznościowych daje możliwość dodania także ikon typu „Wydrukuj”, „Wyślij mailem” czy też „Dodaj do Ulubionych”.
A biorąc pod uwagę, fakt, że można go własnoręczni konfigurować i dostosowywać do potrzeb grupy docelowej, to dostawcy tacy jak Add This dają nam fajne narzędzie marketingowe.
Jakie więc mogą być korzyści z umieszczania na stronie takiego paska oraz odpowiedniego dobrania ikon?
- Ułatwisz internautom dzielenie się cenną wiedzą – pozyskasz nowych czytelników, a obecni na pewno będę Ci wdzięczni i chętnie zajrzą ponownie na twoją stronę www czy blog.
- Ułatwisz internautom gromadzenie cennej wiedzy – efekt – patrz jak wyżej.
- Ułatwisz wydrukowanie Twojego artykułu (o ile nie masz oczywiście dodatkowej ikony wydruku) – efekt – patrz jak wyżej.
- Stworzone zostaną dodatkowe linki do Twojej strony www czy też bloga, co ma wpływ na jego lepsze pozycjonowanie.
Po co korzystać z paska zakładek społecznościowych jako internauta?
W Polsce, jak pokazują załączone poniżej statystyki, dzielenie się informacjami nie jest tak powszechne. Po co więc klikać na czyichś stronach w paski zakładek społecznościowych?
- Dla autorów artykułów, którymi się podzielisz ze znajomymi, jest to nagroda za czas poświęcony na napisanie artykułów. Add This oferuje statystyki pokazujące ile razy internauci podzieli się treścią z Twojej strony www czy bloga w podziale m.in. na typy serwisów, lokalizację (na poziomie kraju), treści, którymi internauci się dzielili. Na załączonych grafikach widać wyniki dla mojego bloga o webinarach, webcastach i e-learningu.
- Buduj swoje tematyczne bazy linków w takich serwisach jak Delicious lub Diigo (o tym serwisie napiszę więcej w odrębnym poście). Możesz to robić tylko dla siebie, ale i zrobić z tego narzędzie przewagi konkurencyjnej oferując swoim Klientom wyselekcjonowane i aktualizowane treści internetowe.
- Wesprzyj autorów dobrych treści internetowych w pozycjonowaniu ich stron www i blogów.

Jakie ikony umieścić w pasku zakładek społecznościowych?
Ano takie, z których skorzystają Twoi czytelnicy. Paski z egzotycznymi ikonami serwisów niemieckich, holenderskich czy brazylijskich, jeśli piszesz tylko po polsku, utrudniają internaucie wybór właściwej ikony.
Z pomocą w wyborze ikon do paska przychodzi serwis Add This. Jeśli masz założone na nim konto, skorzystasz z obszernych statystyk z poszczególnych krajów na temat popularności serwisów i portali społecznościowych, które są klikane przez internautów chcących podzielić się fajnymi treściami znalezionymi w internecie. Statystyki pokazują także trendy, jakie serwisy zyskują a jakie tracą jako zakładka społecznościowa.
W Polsce, jak widać na załączonej grafice, w pierwszej trójce uplasowały się Facebook, Twitter, serwis Zakładki Google. Przykłady z innych krajów obrazują, jak różne są preferencje internautów.
Co zrobić jeśli strona internetowa lub blog nie mają wbudowanego paska zakładek społecznościowych?
Add This oferuje wtyczkę, którą instaluje się w swojej przeglądarce internetowej (czas instalacji ok. 1 minuty). Umieszczona na górnym pasku w przeglądarce ikona (patrz na grafice na czerwony kwadrat z białym plusem) pozwala na podzielenie się treścią nawet takiej strony, która nie ma wbudowanego paska zakładek społecznościowych. Co więcej pozwala na skonfigurowanie własnego paska, tak aby zawsze mieć pod ręką te ikony, których używasz.

Miłego dzielenia się!
Autorem artykułu jest Marta Eichstaedt. Trener biznesu i konsultant. Certyfikowany trener szkoleń on-line. Swoją karierę zawodową rozpoczęła pod koniec lat 90-tych i pamięta jeszcze czasy bez internetu w biurach 🙂 Obszarami jej działania są marketing i zarządzanie strategiczne. Pracowała w Lafarge Gips, Schneider Electric i Elektromontaż Poznań. Prowadzi blog o webinarach, webcastach i e-learningu. Gościnnie udziela się na blogach pisząc o zagadnieniach, które wykraczają poza tematykę jej własnego. Znajdziesz ją także na jej stronie www.martaeichstaedt.com oraz Facebooku, Golden Line i LinkedIn. Prywatnie dzieli swoje życie między Warszawę a Berlin.
Add This zdaje się nie obsługuje Blipa? Warto się zainteresować Blipem jeśli prowadzisz bloga po polsku, bo jest tu więcej Polaków niż na Twitterze.
Co do Facebooka to nawet nie trzeba argumentować – słyszałem, że był już dzień, kiedy Facebook wygenerował więcej wejść niż Google. Potęga. Mimo, że nadal najwięcej wejść na bloga mam właśnie z Google, to Facebook jest przyszłością marketingu. A jako że przyszłość tworzy się już dziś, nie marnuj czasu i rób fanpage 😉
Dodatkową wartością wejść z Facebooka jest to, że taki klik powstaje najczęściej w wyniku nieświadomej rekomendacji – widzisz znajomego, że lubi jakąś stronę, a to znaczy, że być może warto się nią zainteresować. Dwie pieczenie na jednym ogniu – nie dość, że powstaje wokół Twojej strony viral (nie musisz samodzielnie reklamować strony – ludzie sami polecają swoim znajomym), to od razu ocieplasz stosunek z nowym czytelnikiem.
Justyna, to oczywiście przekaz dla czytelników Twojego bloga – Tobie nie muszę tłumaczyć 😉 Pozdrawiam! (i czekam na wpis o tworzeniu ebooka – napisałem już 2/3 swojego 😉 )
@Pawel, dziekuje za Twoj wartosciowy komentarz.
Gratulacje co do Twojego ebooka. Ciekawa jestem, na jaki temat go piszesz.
Pozdrawiam
Kto by pomyślał, że świat zakocha się w portalach społecznościowych, aż tak, jak to się stało.
This is relevant to my interests 😉
Jeszcze do niedawna, te wszystkie nowinki w Internecie mnie przerażały (a jestem mloda 😉 teraz powoli przyzwyczajam się do myśli, że trzeba się zacząć z nimi zaprzyjaźniać i to wszystko ogarniać.
Rzeczywiście AddThis jest świetnym narzędziem,
Są tam czołowe serwisy społecznościowe, microblogowe i serwisy typu bookmark sharing.
Z polskich są m.in Blip, Flaker i od kilku tygodni również NK
Właśnie zainteresowałem się wtyczkami społecznościowymi. Akurat skorzystałem z wtyczki Sociable for WordPress 3.0 – nie ma Blipa, za to posiada w standardzie obsługę serwisu Wykop. Z tego co widzę to istnieje jeszcze wtyczka uzupełniająca w kwestii portali polskich. Minus wtyczki taki, że jest wersja płatna Pro, która udostępnia m. in. zmianę ikon itp. Grunt by wtyczka działała. Postanowiłem wspomnieć, może komuś się przyda znajomość i tej wtyczki. W wolnej chwili przyglądnę się też rekomendowanemu przez Ciebie AddThis.
Ciekawe ogarnięcie tematu – zwłaszcza budowa zaplecza linkowanej strony.
Pozdrawiam, i to serdecznie
A ja mam problem ze wstawieniem tych przycisków na bloga. albo nie umiem albo się nie da. Mam bloga na blogspocie i nie wiem gdzie mam wstawić te dwa kody (albo jeden z nich). Proszę o pomoc. Pozdrawiam
Alice Spencer recently posted..One day, in the middle of the night