Jak skutecznie komunikować i sprzedawać jak Steve Jobs
Steve Jobs z Apple jest wszystkim znany: to wizjoner i pasjonat o nieprzeciętnej osobowości i wyobraźni oraz kreatywności.
Choć nie tak dobry w relacjach interpersonalnych, to wybitny w sferze kreowania marki, marketingu i sprzedaży.
To geniusz przeprowadzania prezentacji, w ten sposób zawsze ogłaszane były nowe produkty Apple przez Steve’a Jobs. Sala była zawsze wypełniona po brzegi.
Steve potrafił w fascynujący sposób przekazać informacje o nowym produkcie, wywołując przy tym śmiech i wielkie zaciekawienie. Prezentacje obfitowały w emocje, choć były niezmiernie proste.
Co zatem jest takiego elektryzującego w sposobie prezentowania przez Steve Jobs?
Co tak, naprawdę sprzedawał i reklamował Steve Jobs?
Jak komunikować, aby być zrozumiałym przez innych?
O czym warto mówić podczas prezentacji?
Tekst czy obraz?
Na te i inne pytania uzyskasz odpowiedzi oglądając poniższy film.
Film to zapis wykładu Carmine Gallo dla studentów szkoły biznesu w Stanfordzie. Carmin Gallo studiował metody prezentacji Steve Jobs. Jego przemyślenia oraz uwagi są skarbnicą wiedzy do zastosowania od zaraz.
Gorąco polecam!
Film jest po angielsku, ale pod filmem znajdziesz moje streszczenie.
00:30 – Wprowadzające uwagi na temat tego, jak skutecznie sprzedawać swoje pomysły.
00:50 – Niektórzy są lepsi w komunikowaniu i sprzedawaniu własnych historii niż inni.
01:50 – Wykład nie dotyczy tylko Steve Jobs, ale również innych osób, którzy potrafią skutecznie przekazywać swoje pomysły, powtarzając w ten sposób pewien wzór zachowania.
02:05 – Dana osoba może mieć najlepszy pomysł, ale jeżeli nie potrafi do niego przekonać innych, to pomysł nie ma znaczenia. To zawsze miało znaczenie dla Steve Jobs, gdy komunikował wizję Apple.
03:25 – Pasja to wszystko. Nie możesz inspirować innych, jeżeli sam nie masz pasji do tego, co robisz.
04:15 – Wycinek z prezentacji Steve Jobs, po powrocie do Apple, które było wówczas na skraju bankructwa. Jobs ogłasza, że: marketing to wartości, a ludzie z pasją mogą zmienić świat na lepsze.
06:19 – Pasja jest zaraźliwa.
08:40 – Aby dobrze komunikować musisz potrafić nawiązać emocjonalną więź.
08:50 – Przypadek Starbucks Coffee – nie sprzedają kawy, ale miejsce pracy, w którym traktuje się pracowników z szacunkiem i docenieniem, co przekłada się na sprzedaż.
10.50 – Liczy się ogólne przesłanie, przed szczegółami – tak nasz mózg przetwarza informacje. Tutaj również zobaczysz porównanie slajdów z duzą ilością tekstu i informacji z tymi tworzonymi przez Steve Jobs.
14:00 – Trzeba mieć odwagę, aby usunać zbędne elementy, np. ze strony internetowej i zostawić tylko tą jedną najwazniejszą rzecz.
16:00 – Wycinek prezentacji Steve Jobs, ogłaszającego wprowadzenie na rynek nowego telefonu iPhone – 3 cechy prezentacji: informacyjna, edukacyjna, zabawna.
19:20 – Należy się zastanowić, jaki problem chcę się rozwiązać i następnie przedstawić rozwiązanie, pokazując jego zalety. Jak przedstawione rozwiązanie ulepszy czyjeś życie.
22:40 – Wycinek prezentacji Steve Jobs ogłaszającego wprowadzenie na rynek nowego urządzenia iPad: coś co jest lepsze niż telefon i komputer, dlatego go potrzebujesz.
29:00 – Pokazanie najbrzydszych na świecie slajdów ze wskazaniem dlaczego.
31:00 – Slajdy mają jedynie uzupełniać historię osoby, która prezentuje i pozostać w pamięci. Werbalny przekaz pozostaje w pamięci jedynie w 10% , dodając obrazek ta liczba wzrasta do 65%. Mózg przetwarza każdą literę, jak obraz i nie zwraca uwagi na nudne rzeczy.
33:50 – Kiedy mózg rozpoznaje emocje: zaskoczenie, złość, strach, to uwalnia dopaminę do systemu, co działa w ten sposób, że dana sytuacja zostaje zapamiętana.
35:10 – Wycinek ze słynnego przemówienia Steve Jobs wprowadzające iPhone, opisanego jako 3 rewolucyjne produkty. Połączenie Ipoda dotykowego, urządzenia do komunikacji internetowej i telefonu: Dzisiaj Apple na nowo wynalazł telefon.
40:00 – Jak komunikować, aby być zrozumiałym przez innych. Z całego przekazu 65% wrażenia, jakie wywieramy na innych to mowa ciała, gestykulacje, wyraz twarzy.
41:00 – Ważnym jest, aby utrzymywać kontakt wzrokowy przez 80-90% czasu, zachować postawę otwartą i gestykulować.
42:20 – Sprzedaje się marzenia, nie produkty. Inni nie dbają o nasze produkty, prowizje, czy firmę. Myślą o sobie i swoich problemach. Rozwiąż ich problemy, a będą cię kochać.
43.00 – Steve Jobs zawsze sprzedawał marzenia, nie produkty.
45:30 – Zawsze należy się skoncentrować na kliencie, na jego celach, wizjach i marzeniach.
46:00 – Zawsze znajdą się osoby, które nie uwierzą w nasze marzenia, które będą stopować ich realizację. Nie należy się poddawać i rezygnować.
46:50 – Miej duże marzenia, zobacz geniusz w sobie, wierz w siebie i swoje pomysły. Przekazuj swoje pomysły z pasją, a one zmienią świat.
Twoje przemyślenia
Jakie są twoje przemyślenia i własne doświadczenia w tym zakresie?
Dla mnie film ten jest bardzo wartościowy. Po jego oglądnięciu wprowadziłam kilka zmian (mam nadzieję, że na lepsze) na moim blogu 🙂
Kamila Nitschka
11 sierpnia 2014, 11:19 amBardzo ciekawy film. Fajnie, że dodałaś streszczenie, bo mój angielski nie jest na najwyższym poziomie 😉
Wiele osób próbuje nam sprzedać swój (lub nie) produkt, powodując się, że jest to najlepszy produkt na rynku i bez niego na pewno nam się nie uda np. biznes.
Najlepiej jest „sprzedawać” swoją pasję i marzenia oraz wyznaczać sobie cele, które chcemy osiągnąć.
Potem dążyć do tego aby to urzeczywistnić i, wtedy znajdą się ludzie, którzy sami będą chcieli z nami współpracować. My ich wcale nie będziemy musieli do tego namawiać, bo oni też będą chcieli spełniać swoje marzenia.
Justyna Bizdra
11 sierpnia 2014, 11:58 amCześć Kamilo,
dziękuję za twój komentarz.
Marta
11 sierpnia 2014, 2:40 pmDziękuję za inspirujący materiał. Dla mnie ważna jest empatia dla klienta i jego potrzeb zamiast forsowania wyłącznie swojej, jednostronnej wizji rzeczywistości oderwanej od świata. Ważne jest, żeby nasze marzenia stały się marzeniami innych i były dla nich użyteczne.
Justyna Bizdra
12 sierpnia 2014, 2:45 pm@ Marta,
dziękuję za komentarz. Empatia i zrozumienie potrzeb klienta plus traktowanie z szacunkiem, to u mnie też zasadnicze elementy skutecznej sprzedaży i marketingu.
Marta
11 sierpnia 2014, 2:43 pmJustyno, jakie zmiany wprowadziłaś na swoim blogu po tym filmie?
Marta recently posted..Wiedza w pigułce: Jak działa lek?
Justyna Bizdra
12 sierpnia 2014, 5:29 pm@ Marto,
uprościłam niektóre sekcje na moim blogu – w tym momencie te, które oferują moje różne usługi. Pozbyłam się z nich zbędnych, przeszkadzających elementów, plus wprowadziłam w większym stopniu język korzyści.
Dalsze zmiany w toku 🙂
Marta
12 sierpnia 2014, 7:49 pmJustyno, Twój blog jest bardzo czytelny i prosty w przekazie, także pod względem estetyki, dlatego tu zaglądam. Na blogach o podobnej tematyce często panuje chaos wizualny, zalepienie męczącą dla wzroku reklamą, marketingowymi, nachalnymi czerwonymi strzałkami. Jest to dalekie od prostoty i minimalizmu, które stosował Jobs, a których ja sama jestem wyznawcą. Mniej znaczy więcej!
Justyna Bizdra
14 sierpnia 2014, 8:42 pm@ Marto,
dziękuję Marto. Tak, jak równiez unikam „krzyczących” kolorami i zbędnymi elementami blogów. Podobnie jak ty, bardzo lubię prostotę i przejrzystość, również przekazywanie informacji w sposób zrozumiały i ciekawy.
Ciesze się, że wracasz na mojego bloga 🙂
Jacek
11 sierpnia 2014, 7:36 pmSteve Jobs może był popularny, ale jednak bardziej w USA.
W Europie, a szczególnie w Polsce nie za bardzo dotarł do klientów …
http://ranking.pl/pl/rankings/operating-systems.html
Komputery Mac OS X – to zaledwie 1% użytkowników
Smartfony, tablety z iOS – to zaledwie niecałe 3%
Jacek recently posted..Skrzynka e-mail zawsze pusta
Justyna Bizdra
12 sierpnia 2014, 2:41 pmCześć Jacek,
Tak, niestety w Polsce zarobki są znacznie mniejsze, a ceny np. komputerów MAc podobne jak w USA.
Mimo wszystko, bardzo polecam film z uwagi na cenne wskazówki do zastosowania do własnego biznesu 🙂
Skuteczny
22 sierpnia 2014, 10:34 amW Polsce nie dotarł do klientów ze względu na ceny tych przedmiotów u nas. Po pierwsze w USA są to rzeczy tańsze, po drugie na ich zarobki wydanie pieniędzy na iPhone lub Mac’a to grosze.
Libetias
12 sierpnia 2014, 11:05 amSteve Jobs to według mnie jedna z najważniejszych osób, jakie żyły w ostatnich czasach. Warto się od niego uczyć, ja muszę popracować np. nad kontaktem wzrokowym.
A wszystkim, którzy interesują się postacią Jobsa polecam biografię – jeżeli nie książkę, to chociaż film 😀
Libetias recently posted..Jak motywować siebie przez mocne DLACZEGO?
Justyna Bizdra
12 sierpnia 2014, 5:32 pm@ Libetias,
ja bardzo polecam książkę napisaną przez Waltera Isacsona „Steve Jobs”. Jest tez dostepna w formie audiobooka. Fascynujące pokazanie jego osoby, szczególnie, że zawiera opnie innych o Stevie!
Marek
13 sierpnia 2014, 12:35 pmCzytałem, świetna pozycja, szczególnie do poduszki, pozytywnie nakręca do wcześniejszego wstawania i pracy. Co do meritum, jest jeszcze jeden ważny szczegół – za pasją, historią, marką, etc musi iść dobry i uczciwy produkt. Znam wielu ludzi, którzy sprzedadzą lód Inuitom ale pracują w firmie, w której jakość samego produktu jest bardzo słaba przez co Klient nakręcony sprzedażą doznaje rozczarowania produktem.
Marek recently posted..Przyczyny spadku pozycji w Google
Justyna Bizdra
14 sierpnia 2014, 8:37 pm@ Marek,
dziękuję, tak zgadzam się, to kolejny niezbędny element układanki 🙂
Honorata
12 sierpnia 2014, 4:15 pmDzięki za film. Też mam zamiar wprowadzić rady Stev’a na blogu.
Honorata recently posted..Sposoby wdrażania przepisów bhp
Rafał
15 sierpnia 2014, 8:11 amOczywiście wskazówki są cenne, ale wydaje mi się że najważniejszym jest mieć odpowiedni patent, wtedy można myśleć o osiągnięciu sukcesu, tak jak patent znalazł Steve.
Rafał recently posted..linki na blogu – struktura linków wewnętrznych
Jarosław Rawdanis
16 sierpnia 2014, 4:27 pmJa pozwolę sobie mieć inne zdanie niż pozostali komentujący. 🙂 Uważam film za całkowicie bezwartościowy.
Pan prelegent stosuje następującą metodę rozumowania: bierzemy sobie kogoś, kto odniósł sukces, analizujemy jego zachowanie i wyciągamy wniosek, że skoro robiło to i tamto i odniósł sukces, to oczywiście odniósł go dlatego, że robił właśnie to i tamto. Może tak, może nie. W praktyce, częściej nie.
Jest to typowy błąd rozumowania, polegający na myleniu korelacji pomiędzy zdarzeniami z ich związkiem przyczynowo skutkowym. Jeżeli zaszło zdarzenie A, a potem zdarzenie B, to wcale nie oznacza, że zdarzenie B zaszło dzięki zdarzeniu A. Mogło zajść zupełnie niezależnie od niego.
Tym samym, porady typu, dodaj lub usuń coś z prezentacji/ strony, utrzymuj kontakt wzrokowy, sprzedawaj marzenia itd., ładnie brzmią, ale (z powyższych powodów) są w praktyce prawie zawsze nieskuteczne.
Tak to widzę.
Ania
21 sierpnia 2014, 4:28 pmBardzo fajny film 🙂 Chyba też zmienię niektóre rzeczy w podejściu do klienta. Chociaż chyba nie chciałabym być aż tak niemiła dla ludzi jak Steve Jobs 😉
Ania recently posted..Jak działa ranking ubezpieczeń na życie?
Anna Guenther
22 sierpnia 2014, 11:26 amSteve Jobs jest wyjątkową postacia i z jego wykładów oraz książek można sie naprawdę wiele nauczyć. Obejrzałam już wszystkie filmiki na YT i teraz czas abym zabrała się za jedną z książek o tym niesamowitym człowieku 🙂
Dominik
27 sierpnia 2014, 9:20 amJest więcej takich postaci, które pokazują swoje życie i metody na przyciąganie klienta i sprzedaż. Chwała im za to, że nam pokazują swoje sztuczki bo każdy ma inne i nie wszystkie działają. Dlatego kluczem jest stosowanie tego co już działa i będzie działać, żeby nie tracić czasu na testy i błędy.
Dominik recently posted..Najlepsi strzelcy mistrzostw świata
Mickey
27 sierpnia 2014, 1:51 pmFilm ciekawy, nie obejrzałem całego, ale mam nadzieję najważniejsze fragmenty 🙂 Szczególnie spodobały mi się praktyczne porównania zwykłych slajdów z tymi tworzonymi przez Jobsa i naciskiem na upraszczanie komunikatów i przekazywanie emocji. Zatem też nie będę się rozwadniał w komentarzu i nie będę już pisał co mi się najbardziej podobało w drugiej kolejności 😉
Moja strona też została stworzona jako zbyt rozbudowana, pracujemy teraz nad nową wersją, która będzie dużo prostsza w odbiorze i dużo mocniej będzie stawiała na obrazy i wideo niż na tekst. W praktyce nasi klienci (Pacjenci) i tak nie zapamiętują zdecydowanej większości informacji, pytają przez telefon i tak o zupełnie podstawowe rzeczy.
Mickey recently posted..Trzy filmy video (wybierz obrazek i kliknij)
Kasia
30 sierpnia 2014, 2:04 pmBardzo fajny artykuł, jednak Steve Jobs to ikona sama w sobie i żeby mu dorównać trzeba być geniuszem… niestety…
Kasia recently posted..Wierszyki na 40 urodziny
Roman
1 września 2014, 2:30 pmJobsa słuchać warto, tego tłumaczyć nie trzeba. Ale najważniejsza z jego nauk to ta mówiąca o tym, że jeśli już coś robisz to rób to najlepiej jak potrafisz. Od A do Z. Wtedy produkt sam się sprzedaje.
Sebastian
8 września 2014, 9:41 amŚwietny artykuł. Daje sporo do myślenia i wyciągnąłem z niego wiele wniosków, które z pewnością użyje u siebie 🙂 Im więcej takich materiałów tym lepiej.
Andrzej
12 września 2014, 7:36 pmPrzykro mi bardzo, ale jak Steve to być się nie da, można być nędzną podróbką 😉 Ok, można się na nim wzorować, ale z nastawieniem, że chcę sprzedawać nie jak on, ale najlepiej jak potrafię.
Andrzej recently posted..Cena papy termozgrzewalnej
Tomek
20 września 2014, 7:26 pmSteve Jobs to rzeczywiście był geniusz marketingu. Wiecie kto pierwszy pokazał światu tablet? Bill Gates, kilka lat przed Jobsem. Nikt się nim nie zainteresował. Za to kiedy pokazał go Jobs świat oniemiał z zachwytu 🙂
Gregor
23 września 2014, 3:55 pm@Rafał wspomniał, ze do odniesienia sukcesu potrzebny jest patent. Wydaje mi się, że w przypadku Jobsa była umiejętność otaczania się właściwymi ludźmi. Ponieważ to on był twarzą Apple’a, rzadziej wspomina się o Stevie Wozniaku, który de facto zaprojektował ich pierwszą maszynę.
Daleko byłbym jednak od tego, by uznać Jobsa za pasożyta cudzych osiągnięć. Dobrze to widać po tym, gdy w czasie swojej rozłąki z Apple założył Pixar- moje ulubione studio tworzące animacje.
Kolejnym z jego atutów, według mnie, jest interdyscyplinarność, którą promował. Pewnie znacie tę słynną anegdotę o tym, jak na wygląd produktów firmy Jobsa wpłynął nadwyżkowy kurs kaligrafii, który wziął w czasie studiów.
Gregor recently posted..Wizytówki ekskluzywne, czyli harmonia stylu i przepychu.
Piotr Skrzypczak
7 listopada 2014, 8:34 amSteve Jobs to wyjątkowa osobowość, która swoim umysłem żyła w innych czasach 🙂 Potrafił sprzedawać swoje wizje i marzenia w taki sposób, że stawały się one częścią wizji i marzeń innych ludzi. Jobs był prawdziwym liderem, czasem kontrowersyjnym, ale dokładnie wiedział czego chciał. Jeśli o mnie chodzi to jego ogromnym atutem była chęć bycia najlepszym i tego zawsze oczekiwał od swoich produktów.
Piotr Skrzypczak recently posted..Wzór CV – Klasyczna elegancja
Franek
12 listopada 2014, 9:08 amTo był świetny człowiek:) Szkoda, że już nie żyje..
Franek recently posted..Projektowanie miasta – przestrzenie zielone i budynki użyteczności publicznej
Marcin
15 stycznia 2015, 4:40 pmFilm ciekawy, Oglądałem również dokument na temat powstania firmy Apple i właśnie najbardziej utkwiło mi w głowie , że ludzie chcą kupić swoje marzenia i zaspokoić potrzeby a nie jakiś tam produkt. Dlatego staram się to wykorzystywać.
Jan
29 stycznia 2015, 3:06 pmPowiem szczerze Jobs miał marzenia za którymi podazal ale pewnie jak teraz widzi z góry nowego iphona 6 lub 6+ to przewraca sie w grobie ponieważ on twierdził ze prawdziwy iphone to nie iphone 5,5″ tylko telefon powinien mieścić sie w ręce czyli max 4″
Jan recently posted..Ginekolog Częstochowa
Justyna Bizdra
31 stycznia 2015, 12:30 pm@ Jan,
Zgadzam się, Jobs miał inne wyczucie stylu, pięknego designu i formy.
Anna Lipicka
7 marca 2016, 1:41 pmJobs był owszem geniuszem marketingu ale miał też swoje „dziwne” podejście do traktowania ludzi. Zachęcam do przeczytania biografii Steve-a 🙂
Olek
27 marca 2017, 1:44 pmZawsze mnie zastanawiało skąd się wzięła nazwa Apple.
Tak to wspomina Jobs:
„Byłem na jednej z moich diet owocowych. Właśnie wróciłem z sadu jabłoniowego”
Wizyta na All One Farm okazała się dla niego wyjątkowo inspirująca. „Jabłko” wyparło wszystkie inne pomysły takie jak: Executek, Matrix, Personal Computer Inc.
Julka
28 marca 2019, 3:59 pmBardzo fajny artykuł, dziękuję. Sama na codzień zajmuję się sprzedażą moich usług, dlatego takie informacje są dla mnie bezcenne. Portalem, który polecam, gdzie można promować swoje usługi jest również topusluga.pl Dzięki temu portalowi, łatwiej mi zdobywać klientów, ponieważ służy mi on jako profesjonalne portfolio (jestem fotografem) oraz wizytówka w sieci, także mam nadzieję, że Wam też się przyda.