Outsourcing treści: analiza serwisu goodcontent.pl
O tym jak ważne jest dodawanie nowej oryginalnej treści do prowadzonego bloga czy strony internetowej, w tym sklepu online, pisałam już kilkukrotnie. W moich poprzednich wpisach na blogu w tej kwestii poruszyłam między innymi temat, gdzie czerpać inspirację do pisania nowych artykułów, oraz jakie są zalety inbound marketingu,
Nie każdy dysponuje jednak wystarczającym czasem i zapałem do powtarzalnego tworzenia nowych treści celem publikacji na swoich witrynach internetowych. Zadanie to można zlecić komuś innemu i o tym więcej w moim dzisiejszym artykule.
Serwis pośredniczący pomiędzy zleceniodawcą a copywriterem
Analizie poddałam portal goodcontent.pl. Serwis ten daje możliwość zlecania pisania różnego rodzaju tekstów copywriterom. Jednocześnie, jeżeli chcesz zarobić dodatkowe pieniądze i masz czas oraz talent pisarski to możesz się zarejestrować, jako copywriter i oferować swoje usługi.
Proces zlecania artykułów
I. Rejestracja w serwisie
Chcąc uzyskać wymagany artykuł, tekst reklamowy, itp. musisz w pierwszej kolejności zarejestrować się w serwisie. Po zarejestrowaniu się uzyskasz dostęp do własnego konta. Rejestracja zarówno jako zleceniodawca czy copywriter jest nieodpłatna.
Na poniższym obrazku zobaczysz jak wygląda panel konta zleceniodawcy:
II. Twoje ogłoszenie
Kolejnym krokiem jest sformułowanie zlecenia/ogłoszenia. W tym zakresie jest do wypełnienia formularz dodawania nowego ogłoszenia i musisz obowiązkowo wypełnić wskazane tam pola.
Pola do obowiązkowego wypełnienia to:
- Tytuł ogłoszenia (rodzaj zlecanego tekstu)
- Opis ogłoszenia
- Liczba tekstów do napisania
- Specjalizacja
- Budżet
- Czas realizacji
- Typ ogłoszenia (publiczne czy prywatne)
- Do wyboru czy zaprosić wszystkich copywriterów czy nie
- Można opcjonalnie wskazać długość zlecanego tekstu oraz dodać załącznik.
Dodatkowego objaśnienia wymaga pole Typ ogłoszenia. Różnica pomiędzy typem publicznym a prywatnym polega na tym, że w przypadku ogłoszenia publicznego wszyscy copywriterzy mogą zgłosić swoje oferty. W przypadku ogłoszenia prywatnego oferty mogą zgłosić jedynie copywriterzy wybrani przez zlecającego.
W panelu konta zleceniodawca można sprawdzać dodane przez siebie ogłoszenia oraz sortować je w zależności od tytułu, ilości otrzymanych ofert, liczby tekstów, budżetu, typu ogłoszenia, wykonawców, daty dodania.
III. Otrzymanie ofert
Po dodaniu ogłoszenia i wysłania go do copywriterów zaczniesz otrzymywać oferty. Możesz nawiązać rozmowę z poszczególnymi copywriterami. System daje możliwość zadawania pytania dotyczących zlecanych zadań.
IV. Wybór oferty
W tym kroku wybierzesz copywritera. Wybrana przez ciebie osoba przystąpi do pracy nad zleceniem. Nastąpi to jednak dopiero wówczas, gdy wpłacisz depozyt na poczet zlecenia.
Polega to na wykonaniu albo przelewu na wskazane w serwisie goodcontent.pl konto, albo na skorzystaniu z opcji przelewu za pomocą serwisu Przelewy24.
Wpłacone przez zleceniodawcę środki trafiają na konto serwisu goodcontent.pl. Copywriter uzyska je później, po zaakceptowaniu napisanych przez niego tekstów przez zleceniodawcę.
V. Efekt pracy copywritera
Copywriter przesyła napisane teksty do goodcontent.pl i są one dostępne w panelu konta zleceniodawcy. W ten sposób zlecający może zapoznać się z tekstami, ocenić je, zweryfikować oraz zaakceptować, bądź odrzucić. Może również zgłosić konieczność wprowadzenia poprawek do przesłanych tekstów.
VI. Akceptacja treści
W przypadku akceptacji tekstów, wszelkie prawa do nich przechodzą na zleceniodawcę. Na tym etapie copywriter może otrzymać wynagrodzenie za zrealizowane zlecenie. Teksty uważa się za zaakceptowane przez zleceniodawcę również w przypadku, gdy w ciągu 120 godzin od otrzymania tekstów od copywritera nie zgłosił żadnych zastrzeżeń i nie skontaktował się w żaden sposób z copywriterem.
W przypadku odrzucenia tekstów przez zleceniodawcę, otrzymuje on zwrot wpłaconych do depozytu środków.
Ile to kosztuje
Z analizy regulaminu serwisu wynika, że jedyną opłatą, jaką pobiera serwis goodcontent.pl jest 15% kwoty wartości zlecenia, która jest potrącana od wartości netto zlecenia. Taką pomniejszoną kwotę otrzymuje copywriter.
Serwis potrąca również podatek od umowy o dzieło, czyli 9 % od ceny netto.
Dodatkową opłatą jest 1.9% w przypadku, jeżeli chcesz zapłacić za zlecenie korzystając z serwisu Przelewy24. Opłata ta jest prowizją, którą pobiera wskazany serwis za korzystanie z jego usług.
Serwis goodcontent.pl nie narzuca stawek w zakresie formułowanych zleceń. Strony ustalają wysokość wynagrodzenia za zlecenie.
Również rejestracja w serwisie zarówno, jako zleceniodawca czy copywriter nie pociąga za sobą żadnych opłat.
Zalety
- Strona internetowa goodcontent.pl jest przejrzysta, łatwa w obsłudze i nawigacji.
- Proces składania zamówień, ich realizacji i nawigacja w panelach zarówno zleceniodawcy, jak i copywritera jest intuicyjny i prosty. Wszystko jest dobrze wytłumaczone oraz łatwo można przejść do różnych sekcji w panelu korzystając z dostępnych pasków nawigacyjnych, banerów i ikon.
- Serwis zawiera również regulamin, z którym warto się wcześniej zapoznać, aby lepiej poznać swoje prawa i obowiązki.
- Do zalet zdecydowanie zaliczam również nieodpłatną rejestrację w serwisie zarówno jako zleceniodawca oraz jako copywriter.
- Możliwość składania reklamacji.
Wady
1. Jest problem z logowaniem do serwisu goodcontent.pl.
Pomimo wcześniejszej rejestracji, (co jest jednoznaczne z akceptacją regulaminu), każde kolejne logowanie wyrzuca ponownie do tego samego ekranu logowania (dosłownie przez ułamek sekundy pokazuje się przy tym komunikat, „zostałeś pomyślnie zalogowany. Czekaj na przekierowanie” i dalej nic się nie dzieje). Gdy ponownie, po tym „wyrzuceniu” się logujesz, to już jest ok, logowanie przebiega pomyślnie.
Natomiast w przypadku logowania np. ze strony regulaminu i stamtąd kliknięcia na przycisk logowania dostępny na górze strony, to już po pierwszym wpisaniu loginu i hasła, logowanie przebiega pomyślnie.
2. Niejasne zapisy w regulaminie.
Z punktu widzenia copywritera, nie ma nigdzie sformułowanych zasad, w oparciu, o które zleceniodawca może anulować zlecenie, bądź odstąpić od umowy, czy też nie wyrazić akceptacji dla napisanych i dostarczonych przez copywritera treści.
To daje bardzo dużą dowolność zleceniodawcy, w sytuacji, gdy copywriter już poświęcił swój czas na sporządzenie dla niego zamówionego tekstu.
Zgodnie z regulaminem zleceniodawca może anulować zlecenie oraz może odstąpić od umowy przed zaakceptowaniem wyników pracy copywritera i uzyskuje wówczas 100 % zwrot przeznaczonych na takie zlecenie środków (z ewentualnym potrąceniem 1.9% w przypadku korzystania z serwisu Przelewy24).
Tak, jak wskazałam powyżej, nie wiadomo jednak, z jakich powodów może dojść do anulowania zlecenia czy odstąpienia od umowy. Regulamin wskazuje jedynie w części VII, pkt 5 i 6:
Użytkownik ma prawo do rezygnacji z usługi w terminie 14 dni od momentu jej opłacenia. Rezygnację należy wysłać poprzez formularz kontaktowy GoodContent.pl/kontakt.
Użytkownik nie ma prawa do rezygnacji z usługi, jeśli copywriter przesłał wszystkie teksty w czasie nie późniejszym niż 7 dni po uzgodnionym terminie na wykonanie usługi.
Copywriter nie uzyskuje żadnego wynagrodzenia za już poświęcony czas i wysiłek włożony w realizację zlecenia dla zleceniodawcy. Napisany zlecony tekst może być najwyższej jakości i bardzo dobry merytorycznie, ale jeżeli zleceniodawca anuluje zlecenie z niewiadomych przyczyn, to copywriter może jedynie liczyć na zbieg okoliczności, że może ktoś inny zgłosi podobne zlecenie i w ten sposób będzie miał szanse na sprzedaż już napisanego tekstu.
To, co copywriter może w takiej sytuacji zrobić, to wystawić negatywną opinię zleceniodawcy.
3. Rejestracja w serwisie
Jeżeli chcesz zarówno składać zlecenia, jak i być copywriterem dla innych, to system nie daje możliwości założenia dwóch kont z użyciem tych samych danych. Musisz założać dwa osobne konta, na dwie różne osoby.
Podsumowanie
Serwis goodcontent.pl jest moim zdaniem wart wypróbowania. Rejestrując się jako zlecający masz szansę na znalezienie osoby, bądź osób, które napiszą dla ciebie dobre teksty marketingowe, artykuły na bloga i inne. Jako copywriter masz natomiast możliwość zaprezentować swój talent pisarski i otrzymać za efekt swojej pracy wynagrodzenie.
Tomasz
7 grudnia 2015, 2:28 pmSerwis jest korzystny dla copywriterów, którzy mogą sami decydować za jaką stawkę chcą pisać. Nie wyobrażam sobie pisanie tekstów za 1 zł za 1000 zzs i od tego jeszcze odejmowany jest podatek. Od strony funkcjonalności jest trochę chaotyczny i nieraz trzeba szukać informacji o zleceniu. Nie dostaję wielu zleceń ale to pewnie dlatego, że nie lubię pisać za złotówkę;)
Justyna Bizdra
7 grudnia 2015, 11:27 pmDziękuję Tomasz,
Tak, to zdecydowana zaleta w zakresie decydowania o stawkach.
Łukasz Kaźmierczak
26 grudnia 2015, 2:35 amTylko żeby jeszcze zawsze za tą wyższą stawką szła również równomiernie wyższa jakość 😛 Przeprowadzałem testy copywriterów goodcontent, w których zamawiałem teksty z różnego przedziału cen od 1 złotego do 50 złotych i zdarza się tak, że te tanie są lepsze niż te trochę droższe 😛 Dla ciekawski wszystkie zamówione teksty, koszty zamówienia wkleiłem u siebie na blogu w poniższym wpisie.
Łukasz Kaźmierczak recently posted..SEO copywriting, pisanie tekstów oraz artykułów na zamówienie w goodcontent.pl
Damian
7 grudnia 2015, 3:09 pmDla mnie najważniejsza jest kwestia, czy właściciel portalu weryfikuje teksty pod kątem oryginalności. Ciężko zamawiając przypuśćmy 1000 tekstów jeden za drugim kopiować i sprawdzać w wyszukiwarce czy przypadkiem Copywriter nie skopiował jakiejś części z istniejącego artykułu.
Justyna Bizdra
7 grudnia 2015, 11:26 pm@Damian,
administrator serwisu ma, zgodnie z regulaminem, prawo do sprawdzania treści umieszczanych przez Copywriterów. W regulaminie jest dokładnie opisane, czego nie wolno robić copywriterowi. Łamanie zasad regulaminu wiąże się z nałożeniem kar.
To, że administrator ma prawo sprawdzać, nie oznacza, że zawsze sprawdza.
GoodContent.pl
7 grudnia 2015, 4:04 pmDziękujemy za recenzję! 🙂
Justyna Bizdra
7 grudnia 2015, 11:22 pm@ GoodContent.pl,
Proszę!
TVmaniak
7 grudnia 2015, 8:50 pmSkorzystałem raz i się niestety naciąłem, na pewną panią która zdaje się nie zrozumiała treści zlecenia. Dla świętego spokoju postanowiłem sam poprawić tekst.
Pewnie jeszcze skorzystam z serwisu, mając nadzieje, że to był pojedynczy incydent.
Justyna Bizdra
7 grudnia 2015, 11:21 pmDziękuję za komentarz TVmaniak.
Radek
7 grudnia 2015, 9:16 pmJustyna te opłaty serwisu wydają się być horrendalne. A czy jesteś w stanie coś powiedzieć na temat copywriterów?
Radek recently posted..Karma dla kota Royal Canin Urinary S/O 9kg – 210,00 zł
Justyna Bizdra
7 grudnia 2015, 11:20 pm@ Radek,
dziękuję. A, jakie masz pytania w zakresie copywriterów?
JB
7 grudnia 2015, 9:21 pmBardzo ciekawy artykuł. Strona warta zainteresowania, chociaż osobiście mam pewną awersję odnośnie tego typu portali z racji tego, że sprzyjają zjawisku „psucia runku” poprzez licytację usługi z dużym rozrzutem cenowym – w większości przypadków klient wybierze cenę, a nie jakość. Szukając jakości usługi potencjalny klient nie trafi na tego typu portal tylko poszuka profesjonalnej firmy z potwierdzonym, silnym portfolio. Podobne zjawisko zaobserwowałem w naszej branży i ubolewam nad tym.
Muszę się przyczepić do wysokości podatku od umowy zlecenia/o dzieło w wysokości 9% wartości zlecenia. W Polsce praca na podstawie umowy cywilnoprawnej opodatkowana jest na zasadach ogólnych powyżej 200zł – podatek 18% po odliczeniu kosztów uzyskania przychodu 20% lub 50% przy przekazaniu praw autorskich na rzecz zleceniodawcy. Do wysokości 200zł jest to ryczałt. Skąd te 9%? Twój błąd czy może portal posiada błędne informacje?
Justyna Bizdra
7 grudnia 2015, 11:29 pm@ Dziękuję JB za komentarz. Sprawdzę ponownie kwestię tego podatku i odpiszę.
Justyna Bizdra
8 grudnia 2015, 7:02 pm@ JB,
oto moje dodatkowe wytłumaczenie w zakresie podatku od umowy o dzieło:
Tak, jak wskazałeś, podatek od umowy o dzieło wynosi 18%, podobnie jak przy każdym innym dochodzie osób fizycznych (patrz ustawa o PDOF). Z tym, że jeśli to dzieło jest połączone z przekazaniem praw autorskich a osoba wykonująca dzieło (tu copywriter) nie jest własnym pracownikiem zatrudnionym u tego pracodawcy równocześnie na umowę o pracę, to od takiej umowy o dzieło można odliczyć sobie koszty przychodu w wysokości 50%. I dopiero od pozostałej kwoty 50% nalicza się podatek dochodowy = 18%. Czyli kwotowo wyniesie on tyle, jakby od całości umowy o dzieło policzyło się podatek = 9%. Dla uzyskania tych 9% konieczne jest spełnienie wymienionych wyżej warunków, które pozwalają na zastosowanie 50% kosztów uzyskania przychodu.
JB
10 grudnia 2015, 1:06 pmOk. Tłumaczenie na chłopski rozum 🙂 księgowa(y) jednak powiedziałby, tak jak napisałaś: (przychód-50% k.u.p.)-18% podatku dochodowego 🙂
Marcin Marć
8 grudnia 2015, 12:39 pmKorzystałem kiedyś, ale możliwe, że coś się pozmieniało z tego co widzę w Twojej recenzji Justyno.
Justyna Bizdra
8 grudnia 2015, 7:00 pm@ Marcin,
a jakie były poprzednio zasady korzystania z tego serwisu?
POS Group
9 grudnia 2015, 3:18 pmFajny serwis, chociaż mam wrażenie, że w branży działa też kilka podobnych. Na pewno kiedyś skorzystam.
chwilówka
13 grudnia 2015, 9:16 pmBardzo dziękuje za ten artykuł. Nie znałem szybciej tego serwisu. Napewno sprawdze!
Pozdrawiam serdecznie!
Maciej Głowski
21 grudnia 2015, 10:13 amPrzydatne porównania, dzięki. Do tej pory sam starałem się pisać treści na stronę, jednak z powodu braku czasu myślę coraz poważniej nad zleceniem tego komuś innemu. Teraz przynajmniej wiem od czego zacząć 🙂
Tomek
23 grudnia 2015, 1:04 pmContent to przyszłość. Nie zawsze jednak liczy się ilość, a bardziej trafność. Większość ludzi jest leniwa i chce dokładnej informacji przy zerowym wysiłku.
Łukasz
28 grudnia 2015, 9:46 pmObecnie korzystam z konkurencyjnego serwisu ale chyba spróbuję jak wygląda realizacja zleceń w goodcontent.
Mam nadzieję, że mile się zaskoczę…
Prokonstrukcje
5 stycznia 2016, 3:13 pmJedno z kilku tego typu rozwiązań. W moim odczuciu nie jest idealne. Mimo wszystko warto zapisać ten link.
Ela
13 stycznia 2016, 3:57 pmKorzystałam przez chwilę ze strony, pisząc kilka drobnych tekstów. Jednak zawiodło mnie, że wypłata środków jest dopiero od 100 zł. Nie jest to zbyt korzystne rozwiązanie dla studentów, dla których każdy grosz tu i teraz jest dosyć cenny 🙂
Ela recently posted..7 Narzędzi, Które Ułatwią Ci Pracę w Nowym Roku
Tomasz
25 stycznia 2016, 2:52 pmNa pewno wypróbuję. Bardzo Ci dziękuję za tak szczegółowy opis i opisanie zarówno zalet jak i wad 🙂 Za jakiś czas postaram się tu napisać moje wrażenia
Pracownia
6 lutego 2016, 6:54 pmSuper serwis! Zwłaszcza, jak mamy niewiele czasu na poszukiwanie potencjalnego zleceniobiorcy.
Grzegorz
4 maja 2016, 1:13 pmBardzo dobra analiza. Serwis GoodContent.pl jest bardzo przydatny. Sztuką jest tutaj wybór odpowiedniego copywritera i dobre doprecyzowanie zlecenia. Mamy wtedy szansę na na prawdę dobre treści w rozsądnej cenie.
Grzegorz recently posted..Skąd brać teksty na zaplecze?
Dominik
8 sierpnia 2016, 2:36 pmNieźle to wygląda. Czy są podobne serwisy kojarzące copywriterów ze zleceniodawcami? Czy jest coś podobnego dla webmasterów?
Zbigniew
20 marca 2019, 12:24 amBardzo obszerny artykuł i pokazujący jak działa giełda. Może warto zrobić aktualizację? Trochę w goodcontent się zmieniło, korzystamy od kilku miesięcy i muszę przyznać, że od strony zleceniodawcy jest przyzwoicie.